HVA SKJEDDE MED OPEL AMPERA-E? Opel Norges pr-sjef Stein Pettersen var en fornøyd mann da han kunne la Dinside teste Ampera-e for første gang i San Francisco i februar i år. Eventyret ser ikke like lyst ut i dag, ni måneder senere. Foto: Fred Magne Skillebæk
HVA SKJEDDE MED OPEL AMPERA-E? Opel Norges pr-sjef Stein Pettersen var en fornøyd mann da han kunne la Dinside teste Ampera-e for første gang i San Francisco i februar i år. Eventyret ser ikke like lyst ut i dag, ni måneder senere. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Historien bak Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt

Derfor får ikke norske Opel-kunder sin drømme-elbil

Det kan være flere årsaker til leveringsproblemer og økte priser på Opels Ampera-e i Norge og Europa.

Hovedårsaken heter Chevrolet Bolt. Samt Peugeot og Citroën ...
Og Opel.

Chevrolet Bolt er mor- eller søstermodell til Opel Ampera-e. Forskjellen er ikke stort mer enn merkene og at den ene oppgir miles per hour på speedometeret, mens den andre bruker kilometer i timen.

Og hvorfor er dette et problem? Det skal vi straks komme tilbake til.

Stoppet salget og skrudde opp prisene

Det har nemlig stormet mye rundt Opel i Norge den siste tiden. Årsaken er den ettertraktede Opel Ampera-e.

Elbilen har vært veldig populær på grunn av meget god rekkevidde, samt lav pris. 289.900 kroner er meget billig for en slik elbil, spesielt med tanke på at den også er godt utstyrt og har en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer.

Problemet er bare at ventelisten har blitt opplevd som «evig-lang» for mange av kundene.

30-DAGERS FRIST: Opel Norge sendte denne uken ut dette utkastet til Opel-forhandlerne som forslag på brev til de ventende Ampera-e-kudene. Vis mer

Og sist mandag toppet det seg foreløpig, da prisen ble skrudd opp med 45.000 kroner, ikke lenge etter at 2018-modellen allerede hadde gått opp med 15.000 kroner.

Et norsk advokatbyrå mener imidlertid at kundene kan kreve å få bilen til avtalt pris.

Opel har slitt så mye med å levere Ampera-e til kundene, at Opel Norge i oktober bestemte seg for å stoppe videre salg av bilen, på ubestemt tid.

- Vi skriver ikke nye kontrakter igjen, før vi har fått kontroll på leveringssiturasjonen, sier pr-sjef Stein Pettersen til Dinside.

På de listene står det om lag 4.000 norske navn - samme antall som i mai, etter at i underkant av 1.000 biler har blitt registrert.

Norske Ampera-e-kunder viser sin tydelige frustrasjon på sosiale medier. Og mange truer med å si opp sine avtaler.

Så hvordan har det blitt slik?

Inntil i år var amerikanske General Motors (GM) eier av både Chevrolet og Opel. Dermed var det lite problematisk at de to bilene ble utviklet likt, og at de begge ble produsert i Detroit, hvorpå det ene merket skulle skipes til Europa.

Men det var før GM solgte tapsprosjektet Opel (og Vauxhall) til franske PSA, for en rapportert pris på 18 milliarder kroner.

PSA er konsernet som eier Peugeot, Citroën og DS Automobiles.

1. august i år skjedde overtakelsen. I avtalen het det at GM skulle fortsette å produsere Ampera-e til det europeiske markedet. Men amerikanerne har slitt med å levere.

Flere anklager GM for å forsøke å ta livet av Ampera-e.

Ifølge Opel Norge er det denne overtakelsen som er årsaken til at prisene nå plutselig har sprettet i været med over 20 prosent.

«Ferie» på fabrikken

Opel Ampera-e er bare lansert i fire europeiske land - Norge, Nederland, Tyskland og Sveit - hvorpå Norge har vært et prioritert marked. 16. mai ble de første modellene levert til norske kunder, under en storstilt markering i rødt, hvitt og blått på Aker Brygge i Oslo.

FORNØYDE BILEIERE: 16. mai ble de første Opel Ampera-e levert til sine nye eiere. F.v: Turid Høiem, administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge, Helmer Teksdal og Bente Østreng. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I mai, juni og juli ble det levert et anstendig antall biler til Norge.

Men leveringene i de tre påfølgende månedene har vært meget lave. Pettersen har offisielt forklart dette med sommerferie i Detroit og at fabrikken i den perioden har prioritert Chevrolet Bolt.

Ferien er for lengst over nå, men fortsatt ble det ikke registrert mer enn 35 norske Ampera-e i oktober, samme måned som Chevrolet Bolt passerte Tesla i USA, med 2.781 solgte biler på det amerikanske markedet.

Ettersom leveringstiden til kunde, fra produksjonsstart, er estimert å ta om lag tre måneder, bør derfor nybilregistreringene av Ampera-e ta seg veldig opp i november.

Stein Pettersen i Opel Norge sier han håper og tror på 200 biler før jul - betraktelig bedre enn de 124 bilene de har levert i perioden august-oktober.

Pr-sjefen lover også at norske Ampera-e-kunder ikke skal bli lidende av noen langvarig ferieavviklingen i Detroit neste år.

KONTRAST: Antall solgte Chevrolet Bolt i USA har steget jevnt siden desember i fjor og passerte det totale salget av Tesla-biler i oktober. Det samme kan ikke sies om Ampera-e. De 15 registrerte Norge-bilene fra april er demo- og pressebiler. Grafikk: Øystein Fossum Vis mer

Prioriterer å selge Bolt med tap

Det kanskje mest oppsiktsvekkende er imidlertid at GM selger Chevrolet Bolt med tap.

Flere amerikanske stater praktiserer nemlig systemer som skal få opp salget av miljøvennlige biler. I California gjør de dette ved å kreve at en viss andel grønne biler fra bilkonsernene.

SAMME BIL: Opel Ampera-e er helt lik og laget på samme fabrikk som Chevrolet Bolt (bildet)
Foto: Chevrolet Vis mer

Og for at GM skal få selge mange nok av store biler og trucks, som utslippsmonsteret Suburban, må de subsidiere dette ved å selge lille, uskyldige Bolt med stort tap - oppimot 73.500 kroner (9.000 dollar).

Dette er imidlertid informasjon som selskapet ikke vil bekrefte selv.

Stemmer informasjonen er det kanskje ikke så rart at det ikke blir nok biler til verken Opel, Norge eller resten av Europa (prisen på Ampera-e er skrudd kraftig opp i Nederland også).

AMPERA-E UNDER PRODUKSJON: Dinside besøkte GM-fabrikken i Detroit i desember 2016.
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

PSA vil lage egne elbiler

En annen ting er at PSA vil utvikle sine egne elbiler på egen plattform. Dermed sees Ampera-e på som et problem, til tross for at den er kjempepopulær.

Og for å bli kvitt hele problemet med både etterspørsel, ventelister og en bil konsernet kanskje egentlig ikke vil ha, mener noen at PSA har økt prisene på Ampera-e.

Torsdag morgen offentliggjorde Opel Automobile GmbH sin ferske strategiske plan, under navnet PACE.

Der avslørte de at Opel framover blant annet skal satse på fire elektrifiserte biler innen 2020. Corsa blir den nye rene elbilen, som kommer først. Den skal komme allerede i 2019.

HAR LAGT EGNE PLANER: Administrerende direktør Carlos Tavares i PSA Group og administrerende direktør Michael Lohscheller i Opel Automobile GmbH. Foto: Opel Vis mer

Opel skal også i snitt redusere kostnadene per bil med 6.600 kroner (700 euro). Da hjelper det heller ikke at GM har skrudd opp prisen på Ampera-e overfor PSA.

Så det blir nok neppe noen andregenerasjon av Opel Ampera-e.

- Om du regner at vanlig livssyklus på en bil er cirka åtte år og at Opel skal være helt over på PSA-plattformer innen 2024, er det ikke veldig sansynlig at det gir grunnlag for flere elbiler på Ampera-e-plattformen. Da vil vi ha andre plattformer til elbil, sier Stein Pettersen i Opel Norge.

- Men kanskje vil vi på en 2019-modell ha oppgraderinger og bredere utstyrsvalg enn dag.

Årets bil 2018: Stem på din favoritt!