<B>FØRSTEKLASSES:</B> Volvo har tatt enorme steg i brukeropplevelsen. Opplevd kvalitet står ikke tilbake for noen av konkurrentene. Foto: Volvo Cars
FØRSTEKLASSES: Volvo har tatt enorme steg i brukeropplevelsen. Opplevd kvalitet står ikke tilbake for noen av konkurrentene. Foto: Volvo CarsVis mer

Derfor er Volvo XC90 Årets Bil 2016

KOMMENTAR: Folket og juryen har talt: Årets Bil 2016 er Volvo XC90 – drømmenes familiebil.

Høsten 2002: Volvo har akkurat lansert sin første SUV, og jeg kjører den aller første XC90 på norske skilt. Opplevelsen fra den gang sitter godt i: Pekefingre av den gode, oppmerksomme sorten, folk som kom og ville prate da jeg sto og tanket den nye stor-svensken på Statoil, biler som kjørte opp på siden og hvor det strakk ut en hånd med et fotoapparat - og små kniks til siden av par med barnevogn langs fortauene og hvor jeg kunne lese på leppene «Der! En slik skal vi ha en dag.»

Dette var en Messias-bil alle hadde ventet på. Bilen alle hadde hørt om, men som ingen som hadde sett. Inntil da.

Dessverre var fødselen av den premature sorten. Feilene var mange, irritasjonen stor og Volvo erkjente etter hvert at de hadde latt kundene være prøvekluter da de skulle utvikle sin første SUV.

Likefullt fortsatte salget i stor skala. Spesielt etter facelift-versjonen som kom i 2007 – og fram til den nærmest døde ut i 2011 – selv om den offisielt var i salg fram til i høst. Konkurrentene var blitt for mange, og livssyklusen hadde vart for lenge.

Den var egentlig ikke best på noen ting. Drivlinje, girkasse, forbruk og styrefølelse sto lysår tilbake fra tøffe, tyske og engelske konkurrenter. 0-100 for eksempel? Glem det.

Vant både folkets- og juryens hjerter

Barna i sentrum

FORTRINN: Volvo har satt barn og praktisk bruk i sentrum. Foto: Volvo Cars Vis mer


Men XC90 viste at Volvo forsto én ting få andre hadde lagt vekt på: Nemlig barn.

Ungene skulle ha godt utsyn og trives, de skulle ha det romslig og bilen skulle være enkel å klatre inn og ut av.

Volvo forsto også det faktum at folk heller priser praktisk bruk framfor muligheten til å ta seg gjennom gjørme fortest mulig og evne til å bestige fjell.

Den gangen var Volvo eid av pengesterke Ford. Når vi nå - 13 år seinere - kan legge vantene på den nye 2016-utgaven av XC90, er det kinesiske Geely som står bak. Også de har en massiv pengebinge.

Men de har samtidig et sterkere fokus på Volvo som merkevare. For kineserne har virkelig satt fart på utviklingen hos svenskene. Og det både synes, føles og oppleves.

Men det har tatt tid. Denne gangen ville ikke Volvo gjøre noe feil. Derfor har de brukt åtte år på å utvikle sin nye gigant. De hentet inn alle konkurrentene, plukket dem fra hverandre – og fant fram til det beste fra hver. Og som tidligere hadde de fokus på den innvendige opplevelsen. Alle de sju seteplassene skulle være romslige. Alle skulle ha godt utsyn. Og derfor er de tre seteradene bygd opp som en kinosal.

Lest testen av Årets Bil 2016: Volvo XC90

Den nye iPad-aktige skjermen i midtkonsollen bidrar til moderne bruk slik vi kjenner fra sofakroken. Alt som er av knapper, er redusert til et minimum på åtte. Pluss så på med verdens beste seter og en svært behagelig kjøreopplevelse som eliminerer store deler av opplevelsen av å ratte en gigant. Og dermed framstår XC90 av i dag som en bil som har en treffprosent som kan sette selv norske skiskyttere i flauhetens våpenskap.

Med nye XC90 tar Volvo ladegrep og det endelig steget opp der de har ønsket å være: I samme ordelag med Mercedes-Benz, BMW og Audi. Premiumklassen.

Endelig er de premium

Som merkevare har Volvo en helt spesiell klang i norske ører. Bilene er sikre og solide, uten å være prangende. De er attraktive uten å framstå som blærete. Og spesielt på SUV-nivå har det siste vært deres største force. Premium med sosial aksept er få forunt.

Så har da populariteten for den nye utgaven tatt av fra første stund: 167 nordmenn kjøpte den usett. Nå har 1.800 bestilt den. Det er oppsiktsvekkende store tall for en stor SUV i denne prisklassen.

SIKKER: Ingen personbil har oppnådd bedre resultater i krasjtester. Svenskene har en visjon om at ingen skal dø eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo fra 2020. Foto: EURO NCAP Vis mer


Verdens sikreste personbil

På mange måter kan det være vanskelig å forsvare hvorfor en bil til over 730.000 kroner – og opp imot en million om den pakkes med utstyr - skal vinne en kåring som Årets Bil.

Men den scorer skyhøyt på samtlige kriterier: Praktisk bruk, design, pålitelighet, kjøreegenskaper, miljø, pris og sikkerhet.

De tre sistnevnte kriteriene krever noe forklaring: Med plugin-versjonen T8 viser Volvo at de kan levere en SUV som (i teorien) kan gå 4 mil på strøm. Det ivaretar bymiljøet.

Setter du den opp mot de sterke konkurrentene, er XC90 prisledende i sitt segment. Ikke minst på utstyr.

Hva med forbruket?

Og pr. i dag er XC90 verdens sikreste personbil, ifølge Euro NCAP. Samtidig har svenskene satt sin hårete visjon øverst på powerpointen: Fra 2020 skal ingen dø eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo. Med mindre man kjører bevisst utfor et stup.

Én ting er sikkert: Volvo er definitivt ikke på vei ned. Satsingen er enorm, og om tre og et halvt år er denne XC 90’en Volvos eldste bil. Det vitner om et svensk bileventyr som er på vei inn i en ny æra.

I stemmekåringen blant leserne ble den også pekt ut som folkets favoritt, og samtlige jurymedlemmer hadde den på sin Topp 3. For å sitere en i vår bredt sammensatte jury:
«XC90 framstår som en kompromissløs familiedrøm på hjul.»

Volvo er en unik merkevare i Norge der trygghet og praktisk bruk og utnyttelse står i sentrum. Så har da også forventningene vært store. Men for å sitere Jokke og Valentinerne: Ventetida er over.

Nå har de levert, og Volvo har vist at de kan. Klassereisen er formidabel.

Og for de heldige som har bestilt og får muligheten til å pakke skiutstyret og losse opp sin nye XC90 før juleferien: Kanskje kommer det til å falle snø i natt.

Denne bilen fortjener i hvert fall et lett dryss.

LES OGSÅ: Test av Årets Bil 2016: Volvo XC90