<b>GRATIS REPARASJON AV STEINSPRUTSKADER:</b> Bilister med kasko eller delkasko-forsikring kan få reparert steinsprutskader gratis. Forsikringsselskapene tar regninga, men til syvende og sist er det jo forsikringstakerne som betaler. Foto: Per Ervland
GRATIS REPARASJON AV STEINSPRUTSKADER: Bilister med kasko eller delkasko-forsikring kan få reparert steinsprutskader gratis. Forsikringsselskapene tar regninga, men til syvende og sist er det jo forsikringstakerne som betaler. Foto: Per ErvlandVis mer

Derfor er reparasjon av steinsprutskader gratis

Forsikringsselskapene tar regninga for reparasjon av steinsprutskader på frontruta. Hvorfor det, egentlig?

Du har sikkert sett skiltene ved veien: Gratis reparasjon av steinsprutskader. Er det virkelig gratis, eller er det "skjulte" kostnader i form av bonustap eller annet?

– Nei, det er ikke bonustap på glass-skader. Vi anser det som godt forebyggende arbeid å reparere steinsprutskader, sier informasjonsdirektør Jack Frostad til DinSide.

– Årsaken til at det er gratis for kunden er et forsøk fra vår side for å hindre at det skal utvikle seg til sprekker i ruta som igjen gjør at hele ruta må skiftes, forteller Frostad.

– Vi har ingen egenandel på reparasjon, men erstatningen er begrenset til 600 kroner, sier Lise Nordstrøm, skadesjef for bil hos Tryg.

Lønner seg å reparere

En steinsprut-reparasjon koster 600-700 kroner ut til kunden, mot pris på opptil 10.000-12.000 kroner for bytte av hel rute. Gjennomsnittsprisen på bytte av hele frontruta ligger ifølge Hurtigruta Carglass på cirka 6.500 kroner.

Som bileier med kasko eller delkasko-forsikring slipper du å betale dersom du leverer inn bilen for reparasjon av steinsprutskade. Regningen sendes til forsikringsselskapet. Dersom ruta må skiftes, påbeløper det en egenandel på cirka 2.000 kroner.

– Men det er jo klart at det er noen som betaler for reparasjonen, det er forsikringsselskapene som betaler i første omgang, og til slutt er det forsikringskundene, sier Frostad til DinSide.


Ifølge Lise Nordstrøm, skadesjef for bil hos Tryg, er det også andre grunner til at reparasjon av slike skader er "gratis" for forsikringskunden.

– Det er konkurransesituasjonen som har gjort det, at dette har blitt et innsalg overfor forsikringskundene, sier Nordstrøm til DinSide.

Dersom du har fått en steinsprangskade på frontruta, er det viktig at du får reparert det raskt. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan ta tak i problemet med en gang det oppstår, bør du teipe frontruta fram til du får fikset skaden.

Betydelige summer

Ifølge If Skadeforsikring skades det bilglass for 3,3 millioner kroner hver dag. De 215.000 tilfellene av glasskader i 2011 kostet 1,2 milliarder kroner, ifølge Finansnæringens fellesorganisasjon.

Jack Frostad i If Skadeforsikring forteller at reparasjon av steinsprutskader utgjør en god del av de totale bilglass-skadene.

«– Vi ser at de er stor forskjell på verkstedene, noen er flinke til å reparere, mens noen skifter veldig ofte. Vi kommer til å styre inn til de verkstedene hvor de er flinke til å reparere.»


– Hos oss utgjør reparasjoner av bilglass omkring 1/3 av alle bilglasskader vi har. Hvis dette omsettes til hele bransjen, vil reparasjonsantallet for samtlige selskap ligge mellom 60.000 og 70.000 årlig, beretter Frostad til DinSide.

Nordstrøm i Tryg kan ikke tallfeste hvor store kostnader de har med bilglasskader, men uttaler at det er snakk om betydelige summer.

– Og i og med at det er snakk om betydelige summer, er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å måtte bytte hele ruten, sier Nordstrøm til DinSide.

Per i dag kan Tryg sine bilforsikringskunder velge fritt hvilket bilglassverksted de vil benytte, men ifølge Nordstrøm jobber forsikringsselskapet med å regulere dette tettere.

– Vi ser at det er stor forskjell på verkstedene, noen er flinke til å reparere, mens noen skifter veldig ofte. Vi kommer til å styre inn til de verkstedene hvor de er flinke til å reparere, sier Nordstrøm til DinSide.

Dyrere ruteskift

Mens antallet glass-skader på biler holder seg noenlunde konstant, øker utbetalingene fra forsikringsselskapene. Økningen i skadeutbetaling skyldes at frontruteskift er blitt mye dyrere, sier Tore Berget i Riis bilglass til DinSide.

– Det er tilleggskomponenter i frontrutene som gjør det, flere har regnsensor, el-oppvarming, og det er flere ting som gjør det mye dyrere. Hver enket skade koster mye mer enn de gjorde tidligere, kostnaden for ruteskift har doblet seg de siste ti årene, forteller Berget.

Mars, april og mai er høysesong for bilglass-verkstedene, når snøen smelter og småsteiner og annet rask som ligger i veibanen blir virvlet opp og smeller i frontruten din. Vi har fått være med når Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass reparerer en steinsprutskade: Se video her!

Dette bør du gjøre

Dersom du får en steinsprutskade i frontruta, bør du få sjekket ut skaden og få den reparert så raskt som mulig. Hindahl anbefaler at du setter en teipbit over skaden inntil du får mulighet til å kjøre innom verkstedet for å få det fikset.

Hvorfor du bør teipe skaden, kan du lese her.

Merk deg at teipen bør være av den gjennomsiktige typen!

  • Sjekk skaden, og sett teip over den (gjennomsiktig), inntil du får fikset det.
  • Ta deg på tak og få reparert steinsprutskaden så raskt som mulig, for et best mulig resultat. Jo raskere du får reparert steinsprutskaden, jo mindre er sjansene for at ruta sprekker mer opp.
  • Ring forsikringsselskapet og sjekk om det er begrensninger i forhold til din forsikring og hva de dekker av reparasjoner av skader. Tryg har for eksempel en beløpsgrense på 600 kroner for reparasjon av steinsprutskader.
  • Forsikringsselskapene dekker ikke hele gildet dersom du må skifte hele frontruta, da må du belage deg på en egenandel på rundt 2.000 kroner, om du ikke har en utvidet bilforsikring eller har opparbeidet deg egenandelsfordel som gjør at du slipper å betale egenandel. Det er ikke bonustap ved bilskader som glass, brann og redning.
  • Sjekk med forsikringsselskapet om hvorvidt de har prefererte partnere til å utføre reparasjonsjobben. If Skadeforsikring har for eksempel avtaler med de store og kjente firkmaene, som Riis bilglass og Hurtigruta Carglass. I de tilfellene har glassfirmaet fullmakt fra forsikringsselskapet til å reparere på stedet og sende regningen til forsikringsselskapet.
  • Ikke ta det for god fisk dersom rutereparatøren sier at du må bytte hele frontruta. Det kan hende du kan slippe unna med å reparere steinsprutskaden. Noen er altfor glade i å bytte hele glasset, hevder skadesjef Lise Nordstrøm i Tryg.