<b>FREM MED TEIPEN:</b> Våren er høysesong for steinsprutskader. Da kan det være lurt å ha teip i bilen, for å legge på en eventuell steinsprut om det skulle oppstå. Teipen beskytter skaden og øker sannsynligheten for et bra resultat etter reparasjonen. Foto: KRISTIN SØRDAL
FREM MED TEIPEN: Våren er høysesong for steinsprutskader. Da kan det være lurt å ha teip i bilen, for å legge på en eventuell steinsprut om det skulle oppstå. Teipen beskytter skaden og øker sannsynligheten for et bra resultat etter reparasjonen. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Derfor bør du teipe frontruta

Fått steinsprutskade? - Sett på teip!

Her du vært så uheldig at du har fått steinsprutskade på frontruta? Da bør du finne fram teipen.

Patrick Hindahl hos Hurtigruta Carglass anbefaler at du setter en teipbit over frontruta dersom du ikke har mulighet til å komme og fikse det med en gang.

Se video: Slik repareres steinsprutskaden

Fyller opp med skitt

- Hver gang du drar vindusviskeren, så vil du jo fylle skaden med støv og skitt, og da er det ikke alltid at resultatet blir like bra som det ellers ville blitt, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass videre.

Hvilken teip du bruker, er egentlig det samme.

- Det spiller ingen rolle bare det er tett, har Tore Berget, kjedeleder i Riis bilglass, tidligere sagt til DinSide.

Fuktighet gjør skaden grå

- En steinsprutskade bør teipes for å hindre at fuktighet og møkk skal komme til, sier Berget videre.


Frontruta består av to lag med glass og folie imellom. Dersom fuktigheten går inn til folien, blir det nesten umulig å reparere med godt resultat, forteller han og forklarer at dersom det kommer fuktighet i skaden, vil det bli et grått felt i folien.

- Så skaden bør teipes for at det ikke skal komme fuktighet i skaden, og for at skaden skal bli minst mulig synlig etter at den er reparert, presiserer bilglasseksperten.

Les også: Rabatt på bilforsikringen?

Fiks skaden raskest mulig

For et best mulig resultat, bør du få fikset skaden så raskt som mulig.

- Dersom du får kommet og fikset det med en gang, så vil resultatet bli desto bedre. Jo mere møkk og smuss og støv som samler seg, jo dårligere blir resultat. Selv om det fortsatt går greit å reparere skaden, sier Hindahl ved Hurtigruta Carglass til DinSide.

Berget ved Riis bilglass understreker også viktigheten av å få fikset skaden raskest mulig - også på grunn av risikoen for at hele ruta kan sprekke dersom du kjører rundt med en steinsprutskade.

- Man bør gjøre det fortest mulig. Spesielt når det blir kuldeperioder, og det skifter mellom varm og kaldt vær, blir det spenninger i glasset - og dersom du da for eksempel kommer i en dump, vil du risikere at frontruta sprekker lettere, advarer Berget.

Slik unngår du biltrøbbel i kulda

Høysesong

Våren er høysesong for steinsprutskader. Dette henger sammen med at snøen smelter og småsteiner og annet rask som ligger i veibanen blir kastet opp. Piggfrie dekk har mykere gummi enn piggdekk, og stein fester seg lett. De løsner når farten nærmer seg 100 kilometer i timen, og steinen havner i frontruten din.

Reparasjon av steinsprutskader er gratis, og her kan du se hvordan ekspertene fikser steinspruten din!

Deler av denne artikkelen er tidligere publisert på DinSide. Den er hentet frem til glede for nye lesere.