DØDSMANØVER: På glatt føre, med fullastet bil og i 80 km/t blir er det vanskelig å unngå møtende trafikk i denne svingen. Skjermdump: NAF
DØDSMANØVER: På glatt føre, med fullastet bil og i 80 km/t blir er det vanskelig å unngå møtende trafikk i denne svingen. Skjermdump: NAFVis mer

Dødsmanøver i påsketrafikken

Derfor bør du planlegge påsketuren godt

Tung last og glatt føre kan gi en brå slutt på påskeferien.

– Denne videoen forteller sitt. Dette er enda en bekreftelse på at en fullastet bil er helt annerledes å kjøre, når tyngdekraften trer inn.

Det sier NAFs kommunikasjonsrådgiver og bilekspert, Jan Ivar Engebretsen, engasjert til Dinside.

Vær altså på vakt, når du kjører gjennom dyre norske bompasseringer - 10,9 milliarder årlig - som til og med Frp forsvarer, uansett om du kjører en liten personbil eller denne nye SUV-mesteren fra Mitsubishi.

Engebretsen har akkurat demonstrert hvor stor forskjellen er på en «påskepakket» (tungt lastet) SUV i 80 km/t - på glatt føre - kontra den samme bilen, uten ekstra last.

NAFs Jan Ivar Engebretsen viser deg hvordan du stabler bagasje i bilen, og hvordan den oppfører seg med og uten last på glatt føre.Vis mer Vis mer

I videoen ser man Engebretsen kjøre kontrollert gjennom svingen, når bilen er «tom». Med «påskelast» er imidlertid utgangen helt annerledes. Da foretar SUV-en en mye større kurve for å holde kursen - en potensiell dødsmanøver.

– Det er ikke uten grunn at både møteulykker og utforkjøringer øker sterkt i påska, advarer kommunikasjonsrådgiveren alvorlig.

Lufttrykk

– Filmen viser at selv med en forsvarlig pakket bil er det stor forskjell på bilens egenskaper på veien.

Engebretsen mener derfor er spesielt to ting folk må passe ekstra på før de setter seg i bilen og setter kursen mot påskefjellet: Dekktrykk og pakking.

Riktig dekktrykk kan du sjekke opp i introduksjonsboka til bilen din. For, med fullastet bil, økt vekt og nytt tyngdepunkt må du ha mer luft i hjulene.

– Vær dessuten sikker på at bilen i seg selv er i teknisk stand. Er du utrygg bør du få sjekket det opp.

– Stress ned

NAFs erfarne bilmann anbefaler også folk til å senke skuldrene med en gang ferien trår inn, før de tar til med de siste forberedelsene til påsketuren.

– Ta det med ro, både for din egen og de som skal sitte på med deg sin skyld. Tenk i forkant og planlegg turen, sier han og får støtte fra kommunikasjonssjef Anne-Kathrin Årøen i Tygg Trafikk.

– Høyt stress øker risikoen for ulykker. Stress ned og tenk sikkerhet hele turen, sier hun.

Fredag før påskehelgen er én av årets travleste utfartsdager. Derfor oppfordres det til å puste rolig ut.

– Når det er mange biler på veien blir det lett uoversiktlige situasjoner. Det kan være små marginer mellom en bulkeulykke og en alvorlig ulykke der mennesker blir skadet, forklarer Årøen.

– Pakk halvparten av hva du pleier

Jan Ivar Engebretsen i NAF oppfordrer dessuten til å legge igjen mye av baggasjen hjemme.

– Du kan faktisk greie deg med å pakke halvparten av hva du hadde med deg i fjor. Og legg myke ting øverst, sier Engebretsen, og kommer med det innpå et viktig tema:

BILEKSPERT: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Feil stabling av bagasje kan faktisk være en potensiell dødsfelle, det også. Derfor bør tunge gjenstander lagres forsvarlig - noe som også demonstreres i videoen over.

For eksempel vil en 1,5 kilos termos ha en kraft tilsvarende 45 kilo, i en bil som bråstopper i bare 50 km/t.

– Det er ikke særlig å få den i holdet. Dessuten kan en skiboks bli til en «torpedo» i frontruta på møtende bil, om den ikke sikres ordentlig. Det hjelper ikke om boksen tåler 90 kilo, om ikke takstativet tåler mer enn 45 kilo, advarer Engebretsen.

Fortsatt vinter på fjellet

Når man straks er framme, er det ikke uvanlig at folk stopper på butikken for å handle inn proviant til hytta. Siden også tunge bærenett kan være potensielle «drapsvåpen» bør de plasseres trygt baki bilen, mens lette og myke gjenstander kan flyttes framover til kupeen, forklarer den erfarne kommunikasjonsrådgiveren.

Mange steder i landet har våren flørtet i lavlandet. Men skal du opp i fjellet eller over en fjellovergang, så er det viktig å la vinterdekkene være på til du er hjemme igjen.

– Mer eller mindre hver påske frakter vi ned biler på sommerhjul. Skal du på en overgang er det innmari dumt, sier Engebretsen.

LES OGSÅ:
Dette skjer om du drar i det elektroniske håndbrekket i fart
Fargene du ikke skal velge om du vil ha mye igjen for bilen din
Nå er nordmenn på biltoppen Skandinavia