<b>LUFTTRYKK: </b>Ekspertene anbefaler å fylle litt ekstra på vinterstid. Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIX
LUFTTRYKK: Ekspertene anbefaler å fylle litt ekstra på vinterstid. Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIXVis mer

Lufttrykk i vinterdekk

Derfor bør du ha 10 prosent mer luft i vinterdekkene dine

Vinterdekk i kulda krever mer trykk for at du skal kjøre økonomisk og trygt. Og fyll på mer enn det bilprodusenten oppgir.

Avhengig av hvor i landet man bort har nok enkelte allerede byttet til vinterdekk på bilen, samtidig som det nærmer seg for andre.

Når du nå har byttet hjul eller lagt om til vinterdekk er det også viktig å sørge for riktig trykk i dekkene.

Kald luft tar mindre plass

Dekktrykket påvirkes av utetemperaturen. Vi bor i et land med store temperaturforskjeller, og dette er blant årsakene til at dekkekspertene anbefaler å fyllle mer luft i dekkene enn det som er oppgitt.

- Grunnen er at lufta «forpakker» seg når det er kuldegrader ute. Vi får dermed et lavere lufttrykk, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres.

- Vi anbefaler derfor at man fyller 10 prosent over det som står oppgitt i instruksjonsboka.

Andre dekkprodusenter er enige.

- Nå har vinterdekkene stått lagret noen måneder og det er normalt at litt luft er sivet ut, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

- Sjekk trykket når du bytter dekk, og sjekk deretter hver måned. Riktig dekktrykk er avgjørende for sikkerheten og du sparer drivstoff. Feil dekktrykk reduserer dekkets levetid kraftig og øker drivstofforbruket.

TESTRESULTAT: Her er de beste/verste vinterdekkene for 2015

Penger, miljø og ikke minst sikkerhet

Glem heller ikke at et høyt trykk nesten alltid er å foretrekke framfor et for lavt trykk. Dette både av hensyn til forbruk, dekkslitasje og kjøreegenskaper.

DEKKEKSPERT: - Sjekk lufttrykket hver tredje uke, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres. Foto: NOKIAN Vis mer

- For lavt lufttrykk er den verste fienden til dekket. Det er da skadene oppstår. Man får lettere varmgang i dekket, slitasjen blir større - og det kan medføre sprekkdannelse.

Hauge anbefaler derfor å sjekke lufttrykket ofte.

- Det får man aldri gjort ofte nok. Helst hver tredje uke, sier han.

Gummi som lekker luft

Et dekk vil over tid alltid miste luft gjennom gummien. En av våre kilder hevder at et normalt dekk kan miste så mye som 7 kPa (0,07 bar/ kg/cm2) per måned.

Dessuten er nordiske vinterdekk, spesielt de piggfrie, laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning).

Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved noe økt lufttrykk.

VIKTIGERE ENN DU TROR: Pass alltid på å ha nok luft. For lite luft i dekkene kan medføre varmgang og påfølgende skader. Foto: NOKIAN Vis mer

Hvor finner jeg lufttrykket for min bil?

De fleste bilmodeller har et klistremerke eller en plakett som viser bilprodusentens anbefalte lufttrykks-tall. Plaketten finner du vanligvis på nedre del av B-stolpen (dørkarmen) på bilens førerside.

ANBEFALT FRA FABRIKKEN: Se etter en merkelapp som dette. Den finner du som regel i dørstolpen ved førerdøra eller bak tanklokket. Pluss altså på 10 prosent av oppgitt lufttrykk nå på vinterstid. Foto: Dinside Vis mer

Enkelte bilprodusenter har i stedet valgt å plassere plaketten ved dørlåsen på førerdøren, på innsiden av drivstofflokket, i hanskerommet eller i motorrommet. Du finner også tall for anbefalt lufttrykk i bilens instruksjonsbok.

Hvis du har mistet instruksjonsboka og ikke finner plaketten, finnes det en rekke lufttrykk-tabeller på bensinstasjoner og på internett. Vår erfaring er imidlertid at disse ikke alltid er like utfyllende - eller korrekte. Det er derfor tryggest å ringe en merkeforhandler, et merkeverksted eller den aktuelle bilimportøren. Også seriøse dekkforhandlere vil kunne hjelpe deg.

Slik fyller du korrekt

SJEKK OFTE: Bedre litt for mye enn for lite. Foto: ERLEND AAS / NTB SCANPIX Vis mer


Dekk skal være «kalde» (holde samme temperatur som uteomgivelsene) når de fylles. Årsaken er at luften påvirkes av temperaturendringer. Hvis lufttemperaturen inni dekket holder 20 varmegrader når man måler lufttrykket, mens utetemperaturen er 0 grader, vil målingen bli misvisende.

Selv om målingen skulle vise de ønskede 2,5 bar, vil lufttrykket synke til 2,3 bar når bilen parkeres.

Dessuten: Det er ekstra viktig å kontrollere/etterfylle i sammenheng med lengre kjøreturer, og når du fyller bilen med ekstra mye bagasje eller passasjerer.

LES OGSÅ:

Slik finner du lufttrykket for din bil og flere luftige tips

24 prosent sliter med å skifte hjul på bilen

Derfor er lufttrykket viktig for miljø, lommebok og sikkerhet

Her finner du oversikt over måleenhetene