Forurensningsnivået i de store byene er for høyt og dieselbilene gis mye av skylden Foto: COLOURBOX
Forurensningsnivået i de store byene er for høyt og dieselbilene gis mye av skylden Foto: COLOURBOXVis mer

Derfor blir dieselbiler dyrere

Avgiftene på dieselbilene skal opp på grunn av for høy lokal forurensning.

Det er en kjent sak at dieselbiler typisk forurenser mer enn bensinbiler gjennom sine utslipp av NOx-gasser og partikler, til tross for lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp. Dette skaper problemer i de store byene, ikke minst på vinteren. Dette er årsaken regjeringen oppgir for at avgiftene knyttet til dieselbiler skal opp.

Til Aftenposten sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at det ikke bare var til det gode at dieselbiler fikk lavere avgift da avgiftssystemet ble endret fra 1. januar 2007.

- Det var godt ment da dieselavgiften gikk ned. Men nå har vi oppdatert kunnskap om hvordan dette berører både allergikere og andre i de mest belastede byene, sier Kleppa.

Økende dieselandel

Bakgrunnen er forurensningsproblemene i de store byene som på vinteren ofte ligger over tillatte nivåer. Andelen dieselbiler har gått kraftig opp de siste årene med det fornyede avgiftssystemet som ble lansert før 2007 og justert før 2010. Nå ligger den på omtrent 75 prosent.

I 2006 var andelen drøyt 48 prosent og i 2005 rett over 39 prosent. Selv om det er liten tvil om at bilavgiftene har dreid salget over i retning av dieselmotorer, må det her også tas med at utvalget av dieselmotorer har økt betydelig i samme periode.

Men hva skjer med bruktverdien på dieselbilene nå?

Er dette nytt?

Spesielt på vinteren er utslippene et problem Vis mer


For de som fulgte denne debatten før endringene fra 2007, er dette imidlertid lite overraskende. En kraftig økende dieselandel var ventet, og det var mange som pekte på utfordringer knyttet til lokal forurensning og de helseeffektene det har. Blant annet reagerte Norges Astma- og Allergiforbund kraftig den gangen.

Feilberegnet

Samferdselsministeren selv ønsker ikke å kommentere saken, men direktør for Klima- og forurensningsdirektoratet Ellen Hambro, peker overfor DinSide på at beregningene er basert på europeisk standarder, og at disse har vist seg å være urealistisk lave.

- De reelle utslippene er høyere, sier Hambro.

Kort sagt betyr dette at bilene slipper ut mer i virkeligheten enn på papiret. Derfor blir også forurensningsnivåene høyere enn ventet og man ser nå etter grep som kan tas.

Avgiftssystemet

Hybridbilene har lavt forbruk, men ikke det samme problemet med lokal forurensning som de fleste dieselbiler Vis mer


Engangsavgiften på en ny bil utgjøres per i dag av tre komponenter; vekt, effekt og CO2-utslipp. Når regjeringen nå varsler endringer, er det imidlertid mye som tyder på at beregningsmetoden også forandres. Dersom man vil den høye dieselandelen til livs, er en mulighet å legge inn en NOx-faktor i tillegg. Dette er det flere som har tatt til orde for.

Allerede neste år?

Når endringene kommer, er ennå uklart. Meltveit Kleppa har uttalt at endringer vil komme i de kommende statsbudsjettene, men vil ikke si om det betyr at det skjer allerede i budsjettet for neste år.