VIKTIG: Skoda selger bra av sine tre største modeller om dagen. De har stor tro på at også denne vil vil bite godt fra seg i markedet for kompakte SUVer. 
VIKTIG: Skoda selger bra av sine tre største modeller om dagen. De har stor tro på at også denne vil vil bite godt fra seg i markedet for kompakte SUVer. Vis mer

Her er nye Skoda Karoq

Denne vil bli ny storselger i Norge

Nå står Skoda godt rustet til å bli en virkelig storselger i Norge - med nye Karoq utfordrer de populære SUV-er som Nissan Qashqai og Suzuki Vitara

Livet smiler til Skoda om dagen. Octavia selger bra og de fikk et ytterligere løft med den imponerende, nyeste generasjon Superb.

Da den splitter nye, store SUV-en Kodiaq ble lansert for to måneder siden, skjøt bestillingene i været, og det later ikke til at det er snakk om såkalt kannibalisme heller (at en modell i hovedsak selger på bekostning av en annen).

Og nå lanseres altså en potensiell storselger i kompaktsuv-segmentet.

Skoda vil vi skal glemme Yeti. De virker flaue over den litt rare men helt ålreite lille SUVen. Den produserte de omtrent 100.000 av årlig. Nå skal det bli andre boller.

Dagens linjaldesign er så stram og nøytral at den ikke støter noen, men med markerte buler rundt skjermene har den antydning til frekke former dersom du setter på de største hjulene, noe man hadde gjort på utstillingsbilene.

Vil overta for Volvo

Skoda har en årrekke uttalt at de skal fylle plassen som Volvo har hatt som en klasseløs og praktisk familiebil, en rolle som er enklere å fylle nå som Volvo oppfattes som et mer luksuriøst alternativ i dag. Og når du ser på Superb og Octavia, har de en design som faktisk har mange trekk med konsernsøster Audi. Det går i skarpe karosserilinjer og baklykter som har mange likhetstrekk.

Standard kommer Karoq med 16- og 17-tommere i tre design, men 17-, 18-, og 19-tommere kan også bestilles.

Ingen overraskelser

Vi har allerede blitt kjent med storebror Kodiaq. I bunn og grunn er Karoq den samme bilen, men en god del kortere. Nykommeren - med bestillingsstart i november - er snaut 4,4 meter lang, 1,84 bred og 1,6 meter høy. Akselavstanden er 2,63 meter.

Skoda ønsker å kjempe i klassen med kompakte SUVer, men ønsker samtidig å levere på kjerneverdiene lav pris og god plass. Derfor er målene noe mindre enn konsernsøster VW Tiguan. Den er 10 centimeter kortere og har fem centimeter kortere akselavstand.

Likevel: Plassen bør ikke skremme noen. 521 liters lettlastet bagasjerom blir til 1630 når du slår ned setene med spakene fra bagasjerommet. Det gjør at den enkelt slår hovedkonkurrenten Nissan Qashqai som tilbyr 430 og 1581 liter. Velger du de lengdejusterbare og uttagbare VarioFlex-baksetene, kan kapasiteten i bagasjerommet økes til hele 588 og 1810 liter.

En prøvesitting både foran og bak gir tommelen opp fra oss når det gjelder plass. Du har faktisk bedre plass i denne enn i flere mellomklasse-sedaner.

Fem motorer

Bilen lanseres med to bensinmotorer og to dieselmotorer. TSI leveres med 115 hestekrefter og 150 hk fra 1,0- og 1,5 liters motorer, mens dieselene med tilsvarende effekt er 1,6- og 2,0-liters motorer.

STOR KOMPAKT: Skoda ønsker å levere på plass. De mener dette er en kompaktsuv og skal prises deretter, men den er omtrent like høy og bred som en Tiguan men mangler 10 cm i lengden. Fire voksne sitter romslig her inne. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det vil også komme en toliter med 190 hester. De tre største motoralternativene kan bestilles med firehjulsdrift. 2,0 TDI forventes å bli storselgeren fordi denne kan leveres med 4x4 og 7-trinns DSG automat i begge effektvarianter.

Alle motorene er direkteinnsprøytede turbomototer med start/stopp-funksjon og regenerering av bremseenergi. Alle motorer kan velges med manuell sekstrinns girkasse eller syvtrinns DSG automatgir.

Bortsett fra på billigste utstyrsnivå, Ambition, kan du bestille de fem kjøreprogrammene, Eco, Normal, Sport, Snow og induvidual.

Oppkoblet

Siste trend er full oppkobling til omverdenen til en hver tid. Det gir en rekke online-fordeler som for eksempel varsling om køer, enklere innplotting av adresser på navigasjonen, været, nyheter, bensinstasjoner med bensinpriser og etter hvert tjenester som forteller hvor det er ledige parkeringsplasser. En løsning som bres ut i Europa og begynner å bli tilgjengelig i Norge.

9,2 TOMMER: Infotainmentskjermen er den samme som man finner hos VW. For å få den må du bestille Colombus navi og infotainment. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
KJEKT: Endelig slipper man å ligge på knærne å montere det avtagbare tilhengerfestet. Vi regner med dette blir vanlig på Octavia også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Skodas Online-tjenester består av tre ulike tjenester. Infotainment Online betyr helt nye info og navigasjonstjenester:

Care Connect-pakken lar deg styre en rekke funksjoner via telefonen og forbinder deg med verkstedet og den tredje tjenesten, som blir standard i 2018, er SOS-knappen med nødanrop som automatisk varsler Skoda sin nødsentral dersom du havner i ei ulykke, basert på en rekke sensorer i bilen, eller at du trykker på knappen.

ROM ELLER COLA: Du velger om du skal ha et stort oppbevaringsrom eller et litt mindre rom og plass til kopper og flasker også. Koppeholderne kan fjernes. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

For første gang

Karoq er første Skoda ut med digitalt instrumentpanel som tilvalg. Instrument gir deg mulighet til fire grunnvalg.

En klassisk layout med speedometer og turteller på hver sin side med kjørecomputer og alle valg man er vant med i midten mellom disse.

Velges Digitalt display, brukes hele bredden til ditt aktuelle valg, om det være seg kart, musikk, telefon eller kjørecomputer. Under og over dette er det fortsatt plass til nødvendig info som fart, girvalg, skiltgjenkjenning, veivisning og så videre.

Info-Profile layout gjør plass til et stort display i midten som kan vise for eksempel kartet. Til venstre og høyre og over kartet finnes det plass til visninger, bestemt av deg.

Redusert-layout rensker opp informasjonen betraktelig. Da vises to store displayer den infoen du har valgt den skal vise. De forskjellige layoutene er smart designet og lettleste, noe som er viktig når man tross alt er i fart.

Infotainment-skjermen i midtkonsollen er nå blitt enda større. Du har tre varianter. En 6,3 tommer i billigste versjon, en 8-tommer med fysisk volum og funksjonsknott og en 9,2-tommer med kun berøringsfunkjoner dersom du velger Colombus Navigasjon infotainment.

Skoda har alltid vært i førersetet når det gjelder brukervennlighet på sine berøringsskjermer og er det fortsatt. Med større skjerm, blir funksjonene bare ena enklere å bruke i fart, selv om vi ikke er like glade for å miste volumknappen på største versjon.

Ikke full LED

VW presenterte nylig nye Golf med full LED-teknologi uten ei eneste lyspære. Så langt her ikke Skoda kommet ennå, men du får full-LED frontlykter som automatisk anpasser lys etter vær, føre, og trafikkforhold. I baklysene er kjørelys og bremselys i LED.

Litt flinkere

Skoda fortsetter med sitt «Simply Clever»-motto, så man får de vante løsningene med isskrape med forstørrelsesglass i tanklokket, kombinert bagasjeromsbelysning og oppladbar lommelykt i bagasjerommet, automatisk tilhengerfeste der man bare sparker det tilbake til gjemt posisjon, og håndfri åpning av bakluka.

Neste år

Skoda Norge har tro på at Karoq blir en storselger, særlig med tanke på den enorme interessen rundt sjuseteren Kodiaq som har solgt svært godt de to månedene den har vært tilgjengelig. Målet for 2018 er 2400 biler.

I ren Tesla-stil, kan du legge deg på en interesseliste i løpet av juni på Skodas hjemmeside, men salgsstart og endelige priser er trolig ikke tilgjengelig før i månedskiftet oktober, november. De første bilene vil rulle på veiene neste år.

Tekniske data

Skoda Karoq
1,0 TSI1,5 TSI1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI 190
Motor:R3, 12V, turbo, bensinR4, 16v, turbo, bensinR4, 16v, turbo, dieselR4, 16v, turbo, dieselR4, 16v, turbo, diesel
Effekt - o/min :115 hk150 hk115 hk150 hk190 hk
Dreiemoment - o/min:175 (200) Nm250 Nm250 Nm350 Nm400 Nm
0-100 km/t:10,6 sek.8,4 sek10,7 sek8,9 sek7,8 sek
Toppfart:187 km/t204 km/t188 km/t207 km/t211 km/t
Forbruk:0,52 l/mil0,51 l/mil0,45 l/mil0,44 l/mil0,53 l/mil
CO2-utslipp:117 g/km119 g/km118 g/km115 g/km138 g/km
L/B/H:438/184/160 cm438/184/160 cm438/184/160 cm438/184/160 cm438/184/160 cm
Akselavstand:263 cm263 cm263 cm263 cm263 cm
Dekkdimensjon:225/45/R19225/45/R19225/45/R19225/45/R19225/45/R19
Bagasjerom:521-588 / 1630-1810 liter521-588 / 1630-1810 liter521-588 / 1630-1810 liter521-588 / 1630-1810 liter521-588 / 1630-1810 liter