Vis mer

Denne trenger ingen sjåfør

Volkswagenkonsernet samarbeider med en av vitenskapens høyborger mot spennende fremtidsvisjoner.

Audi har allerede skapt stor blest omkring 30-årsjubiléet for Quattro - merkets betegnelse på Audi-firehjulsdrift.

Audi og Pikes Peak

En av de store motorsportsbegivenhetene der Audi har markert seg er det berømte bakkeløpet som holdes hver sommer i Colorado: Pikes Peak International Hill Climb. Rallymesteren Walter Röhrl kjørte løpet med sine 156 svinger og høydeforskjell på 1.400 meter på under 11 minutter i 1987.

Bilen kjører selv

Symbolet er sterkt og det er Pikes Peak som er blitt valgt av VW-gruppens innovasjonslaboratorium, basert nettopp på Stanford, som åsted for et nytt løp av en helt annen karakter - men også med en firehjulsdrevet Audi i hovedrollen. Det dreier seg om en bil som integrerer det ypperste av teknologi man kjenner i dag og som gjør en bil i stand til å finne veien selv, unngå hindringer, reagere raskt - ja til og med raskere enn en middels sløv sjåfør.

Mål: Den ulykkesfrie bilen

Talsmannen for laboratoriet sier at målsetningen er en dag å komme frem til en integrert teknologi som vil gjøre bilene i stand til å ta bedre beslutninger enn sjåføren ville gjort i kritiske situasjoner og - i ytterste konsekvens - fullstendig unngå trafikkulykker.

Det er planlagt til våren at denne meget spesielle Quattro-modellen skal kjøre - helt på egen hånd - opp til Pikes Peak under en egen begivenhet (tilsvarende det berømte løpet), for anledningen - hvis alt går bra med det som gjenstår av testing av denne prototypen...

Video om den førerløse Audien:


Her følger to videoer som illustrerer hva slags kjøreferdigheter det er snakk om:

Pikes Peak 1987: Fantastisk kjøring av Walter Röhrl

(Selve kjøringen begynner på ca. 1:30)

Audi S1 med sin første rekord - Michèles vinnerløp i 1985

(Hun uttalte at å kjøre rally var som å danse...)

De som har fulgt med helt hit er sikkert også interessert i følgende: