POPULÆRE: Både VW Tiguan og Ford Kuga er gode valg på bruktbilmarkedet. Foto: Autofil
POPULÆRE: Både VW Tiguan og Ford Kuga er gode valg på bruktbilmarkedet. Foto: AutofilVis mer

Bruktbil - Ford Kuga vs VW Tiguan

Denne SUV-en vinner bruktbil-duellen med et nødskrik

Ford Kuga og VW Tiguan har fått mye skryt for få feil. Nå får du dem til en billig penge.

Er du ute etter ny bruktbil? Har du lyst på en rimelig og driftsikker bruktbil i SUV-klassen bør du sjekke denne testen. Både Ford Kuga og VW Tiguan leverer så det holder.

Ford Kuga

IMPONERER: Ford Kuga har en utmerket diesel-motor. Vis mer

Første generasjon Ford Kuga ble lansert i 2008, og i tiden frem mot lanseringen av andre generasjon som kom i 2012, var rapportene klare: Det var en av SUV-ene med aller minst feil i følge det tyske kontrollorganet Dekra. I tillegg beskrev kunder Kuga som litt mer sportslig og litt mer lettkjørt enn de fleste av konkurrentene de hadde testet.

Da andre generasjonen kom, fortsatte bare Ford i samme stim- den ble bare bedre.

Motor og kjøreegenskaper

Kuga baserte seg i utgangspunktet på tilsvarende modellårs Ford Focus. De fleste som er kjent med Focus, vet at dette dermed er positivt for kjøreegenskapene. Kuga er veldig lettkjørt, og mer dynamisk i oppførsel enn mange av konkurrentene - også i generasjon 2, da Ford var i gang med «One Ford» konseptet. Et pluss som stadig trekkes frem, er at man har veldig god oversikt i denne bilen - noe som design-bomber ofte bommer fullstendig på.

Lekenheten til Kuga svinner noe hen på vinterføre - kjipt for noen, veldig bra for de utrygge vintersjåførene. Dette er mye takket et Haldex 3-system, som i 2009 ble erstattet av Haldex 4. Haldex 4 gav blant annet raskere innslag av firehjulstrekken. Motoralternativene var mange - en herlig Volvo-signert bensinmotor på 200 hester kom sent i 2008, mens det opprinnelig var en 136 hesters diesel som satt under panseret.

I 2010 kom det ny versjon av 2-liter-dieselen på enten 140 eller 163 hester, som også kunne kobles mot en dobbelclutch automat.

Økonomi

I dag ser vi på Finn.no at prisene starter på rundt 120.000 kroner. Da får man enten en bil fra 2010 med høy kilometer, eller en 2008-modell som er i god stand. Om man ønsker andre generasjon Kuga, starter prisene på drøye 250.000 kroner. Har man dype lommer, er jo andre generasjon en fryktelig bra bil, uten å sette første generasjon i skyggen på noe vis annet enn at den er eldre.

Et oppdatert utseende og noe mer utstyr finner man selvsagt også på de nyere bilene - men Kuga har aldri vært en bil preget av spesielle barnesykdommer, selv ikke den første versjonen.

Plass og interiør

For å være en SUV, er ikke plassen imponerende i Kuga. Første utgave hadde nokså lik plass innvendig til passasjerer som det Focus kunne by på, men den hadde faktisk bare 410 liter til rådighet i bagasjen - noe som er 100 liter mindre enn Focus stasjonsvogn har.

Kuga er egentlig best egnet til to personer med ett barn og relativt lite bagasje, men den har et design som regnes som tidløst.

Sittestillinger er bra, og kvalitetsfølelsen er jevnt over god i interiøret.

Les mer om Ford Kuga her.

Utstyrsvarianter

Etter hvert som Kuga har etablert seg på markedet, tilbød Ford kundene sine masser av utstyr. De kom i varianter som Trend, Titanium, Titanium S, Titanium X og så videre.

Man kunne krysse av for elektriske skinnseter, røykepakke, BiXenon-lys, iso-fix, tilhengerfeste, alu-takrails, key-less system, parkeringssensor, 18-toms felger, panoramatak, navigasjon, cruisecontrol, bakluke som åpnes ved å sveipe foten under bilen bak - og lukker seg på samme sett (2.gen), automatisk kurvekontroll, skiltgjenkjenning, active city-stop (antikollisjons-system), nødhjelp-system og bakkestart-assistanse for å nevne noe. Mye av utstyret er tilleggsutstyr som må betales ekstra for, men prisen for en godt utstyrt bil i dag er ikke avskrekkende.

Les også: Ikke la stresset ødelegge bruktbilhandelen

VW Tiguan

VW TIGUAN: Vår bruktbiltester har mye godt å si om denne SUV-en også. Vis mer

VW var litt bakpå med sin SUV, som først kom i form av Tiguan ti år etter Honda og Toyota. Den ble sluppet på markedet som 2008-modell sent i 2007, og har blomstret til å bli en av de mest vanlige SUV-er på markedet, med svært få feil.

Motor og kjøreegenskaper

VW Tiguan - sett i forhold til konkurrenten Ford Kuga, er hakket mindre skarpladd og underholdende. Likevel er den regnet som en av de mest velkjørende i sin klasse. Kanskje taler det veldig i fordel for Kuga som dermed plasserer seg veldig høyt innen dette emnet. Tiguan byr derimot på høyere kjøreposisjon, og et interiør enhver VW-fantast vil digge. Man kjenner fort igjen elementene fra både Passat og Golf.

Tiguan var også VW sin aller første med de nye common-rail dieselmotorene. Det betyr mye rart, men også at borte er den støyende oldtidsmotoren med pumpedyseteknikk under huven. Tiguan preges av å være en mer avbalansert og rolig sak, med fornuftige motorer som 140-hesters diesel, men man fikk den også med både 150- og 211 hester bensinmotorer.

Økonomi

Prisene er ganske like som på Ford-en. Et tidlig eksemplar fra 2008, sikrer du deg for runde 120.000 kroner, mens en 14-modell med ytterst få mil under beltet kan bli din for borti 430.000 lapper.

Det var ikke mye rusk i maskineriet fra starten av, men likevel er det i alle fall greit å krype opp mot 200.000 kroner om man har muligheten når man skal handle Tiguan. Da får man fort en hel del mer utstyr, og kanskje noe mer velprøvde løsninger.

Dette er en «bestselger», i alle fall i sin tid- og den er ikke spesielt dyr å forsikre. Ryktet som fornuftig familiebil som sjelden blir stjålet, gjør utslag.

Ingen av motorene er tørste heller, enten om du velger diesel eller bensin. Men husk at det er sjelden man finner en bedre kombinasjon enn DSG-girkasse og VW sine TDI-motorer - disse fungerer veldig godt sammen.

Les også: Nytt bilmerke. Dette er Volvos nye slektning

Plass og interiør

Vi har nevnt at man fort gjenkjenner interiøret fra Passat og Golf. Men det betyr overhodet ikke at det er negativt. Heller er det motsatt.

Vi snakker kvalitet, ergonomi og gjennomprøvde løsninger her. Ikke like spennende som en Pagani Zonda kanskje, men hele interiøret oser av trygghet.

Etter hvert har interiøret blitt modernisert selvsagt, men fortsatt lett gjenkjennelig. Plass er det greit med - mye som i Kuga. Det kunne vært mer, men det er ikke klaustrofobisk på noe sett.

Bagasjen derimot, er ikke imponerende. Eller det vil si - den opprinnelige plassen er på 400-liters stadiet, nærmere 470. Men den har delte bakseter som kan skyves i lengderetningen, og dermed frigjøre en hel del mer plass.

Les mer om VW Tiguan her.

Utstyrsvarianter

Det er ikke enkelt å holde styr på alle utstyrsvariantene til Tiguan - eller VW.

For Tiguan kom blant annet i Trend & Fun, Track & Field og Sport & Style, i tillegg til den noe røffere Track & Style. Man får den med 4Motion - altså firehjulstrekker med Haldex-kobling, og som 2WD.

Utstyrslisten er like lang som Ford Kuga sin, så Tiguan er helt på høyde med de fleste på dette området. Mye av det - på lik linje med Kuga - er ekstrautstyr man må bla litt opp for. Men det spørs om man får det igjen i dag.

Verdt å nevne, for de som ikke har fått det med seg, er overgangen fra Tiptronic til DSG (dobbelkløtsj). Dette er som natt og dag. DSG-girkassene er revolusjonerende gode i opplevelse i forhold til Tiptronic.


Vis mer