<B>HEKKEN: </B>Sannsynligvis er dette det du får se av den rekordraske stasjonsvogna.  Foto: SEAT
HEKKEN: Sannsynligvis er dette det du får se av den rekordraske stasjonsvogna. Foto: SEATVis mer

Denne rekorden må svi for Audi

Trodde du at Audi, BMW eller Mercedes hadde den raskeste stasjonsvogna? Da må du tro om igjen!

Vi tipper det gjør litt ekstra vondt hos toppene i det store Volkswagen-konsernet. For Audi er skjøvet ned fra tronen, og det er en liten spansk lillebror som kan titulere seg som «verdens raskeste stasjonsvogn». I hvert fall rundt én bane.

Nylig kjørte en Seat Leon Cupra ST rundt nordsløyfa på Nürburgring i Tyskland på rekordtiden 7 minutter, 58 sekunder og 12 hundredeler.

Det var britiske Top Gear Magazine som satte den spanske racerføreren Jordi Gené, som er broren til eks-F1-føreren Marc Gené, bak rattet for å sjekke hva familiebilen kunne greie.

LES OGSÅ: Nürburgring har knekt mange biler

Raskere selv om den veier mer

REKORDRASK: Den spanske racerføreren Jordi Gené. Foto: SEAT Vis mer


Med en turboladet 2-liter på 280 hester under panseret - og et bagasjerom som kan romme 587 liter - satte Gené avgårde.

Han har tidligere klokket inn kombi-utgaven av Seat Leon Cupra ST under den magiske grensen på åtte minutter: Nå ville han sjekke hva stasjonsvognen kunne greie, selv med 45 ekstra kilo å drasse rundt med.

Og det gikk så det suste...

Seat Leon Cupra ST klarte ikke bare å slå den lettere kombiutgaven med 0,4 sekunder, den tukter selveste Audi RS4.

Rekordtiden setter også biler som Audi R8 V8 coupé (7 minutter, 59 sekunder) og Nissan Skyline R33 GT-R (8 minutter, 4 sekunder) på plass.

LES OGSÅ: Tesla Model S er verdens raskeste sedan

Bedre med stasjonsvogn

FRISK FAMILIEFRAKTER: Med 280 hester, forhjulstrekk og et bagasjerom på hele 587 liter satte denne Seat Leon Cupra ST ny rekord. Foto: SEAT Vis mer


Gené mener at til tross for den ekstra vekten og at den er 27 centimeter lenger enn kombien, har stasjonsvognen, som gjør 0-100 km/t på 6,1 sekunder og har en toppfart på 250 km/t, bedre aerodynamikk og et bedre veigrep.

- I raske kurver er stasjonsvognens bakaksel mer progressiv. Dessuten gir bedre aerodynamikk høyere toppfart. Det man taper i noen kurver, vinnes tilbake i raske svinger og på rette strekninger, sier han.

- Med den ekstra lengden kan man «leke »med bakenden for å holde bilens posisjon. Med utkoplet antispinn-system gir det en fin-fin racingfølelse!

LES OGSÅ: Nå er det slutt for verdens råeste superbil