SKJULT: Legg GPS-sporeren på et passende sted, slik at ikke potensielle tyver oppdager den. (FOTO: JAMIESON POTHECARY)
SKJULT: Legg GPS-sporeren på et passende sted, slik at ikke potensielle tyver oppdager den. (FOTO: JAMIESON POTHECARY)Vis mer

Sikkerhet for under 700 kroner

Denne passer på bilen for deg

Kina-dings kan forhindre tyveri og hærverk.

GPS-sporing har blitt vanlig på en rekke produkter. Du kan finne mobilen via Find My iPhone eller Android Device Manager.

Enkelte nye biler har sporingsteknologi innebygd, men dette er ifølge Dinsides motor-redaksjon ikke hverdagskost.

Det finnes også en rekke Bluetooth-baserte sporingsenheter, men disse har svært kort rekkevidde og vil dermed ikke fungere med transportmidler.

Det du trenger er en dings som er koblet både til mobilnettet og til GPS-satellittsystemet. På denne måten får du beskjed med én gang noen prøver å ta sykkelen eller bilen din. Samtidig får du full oversikt over hvor kjøretøyet ditt befinner seg, uansett hvor du selv er.

Finnes i norske butikker

Både Sporingspartner, Spyshop, Spybike og Tryggere Liv og flere andre norske nettbutikker har sporingsutstyr for bil, båt og sykkel. Men dette er produkter som koster litt.

Lavest prismessig ligger Biltema, som har et produkt til like under tusenlappen. Men denne er ikke oppladbar, og er dermed avhengig av konstant å være koblet til strøm eller bilbatteri.

Ofte er det billigere å handle fra utlandet. Hos det kinesiske selskapet LHYK Communication Technology fant vi LK209A. Denne fikk vi tak i via ebay, men den finnes også i den kinesiske eksportbutikken Aliexpress og en rekke andre steder på nettet.

MISTENKELIG LIK: Unitracker 3 selges i Norge for over 1.200 kroner mer enn vårt testobjekt fra Kina. Vis mer

I en norsk nettbutikk fant vi en GPS-sporingsehet som ser helt identisk ut: Unitracker 3 til 1.890 kroner.

Men at den er lik Kina-dingsen vår vil ikke daglig leder Tonny Kluften i Unitracker være med på.

- Vår tracker er neppe lik. Det finnes nok ingen «Kina-original» av denne trackeren, bortsett fra chassiset. Når det gjelde småelektronikk fra Kina så er innmaten, software-versjoner og kvalitet på elektroniske komponenter veldig varierende selv om de ser like ut og tilsynelatende har noenlunde samme spesifikasjoner, skriver Kluften i en e-post til Dinside.

- Ubrukelige bruksanvisninger

Etter hans erfaring er billig sporingsutstyr fra Kina ikke noe å satse på.

- Vi har testet masse trackere fra vilkårlige leverandører på ebay og andre steder. Feilraten på produktene er ekstremt høy, jeg anslår 20-30 prosent. I tillegg er manualene som blir sendt med ofte helt ubrukbare og ufullstendige. Menigmann i Norge gir opp før han/hun får det til å fungere.

RIMELIG: For totalt 677 kroner pluss kontantkort får du muligheten til å overvåke og spore både bil, campingvogn, lastebil, tilhenger, båt og sykkel. Vis mer

Vi tok likevel sjansen, selv om det ble litt dyrere enn vi forventet. Moroa kostet oss i utgangspunktet bare 364 kroner, inklusive frakt fra Hong Kong til Oslo. Dessverre er dette over momsgrensen, så i tillegg kommer merverdiavgift og Postens fortollingsgebyr. Da havner vi ifølge Dinsides netthandelskalkulator på 677 kroner.

I tillegg trenger du et SIM-kort med nytt telefonnummer. Et slikt skaffet vi gratis fra Chess. Vi fylte det så opp med minimumsbeløpet på 100 kroner. Det holder til 333 alarmer med en stykkpris på 30 øre.

Ved kjøp får du ett års gratis abonnement på. Etter dette må du betale et årlig gebyr for å kunne lagre historiske data og se hvor kjøretøyet ditt har vært. Hvor mye dette vil koste å videreføre, opplyser LHYK noe om.

Alarm via tekstmelding

Enheten lades opp via en standard USB-lader. Denne følger med i pakken. Levetiden på én opplading er oppgitt til 70 dager når dvalefunksjon er aktivert. Dette har vi ikke fått prøvd i praksis ennå, men etter fire-fem døgn i kontinuerlig drift med mange test-kommandoer viser fortsatt batteriindikatoren full kapasitet.

ALARM: Når noe skjer, får du beskjed via SMS med lenke inn i Google-kartet. (FOTO. TORE NESET) Vis mer

Via SMS gir LK209A deg beskjed når noen prøver å flytte på gjenstanden du vil beskytte, i vårt tilfelle en sykkel.

Du kan stille inn hvor mange meter sykkelen eller bilen skal flytte seg før alarmen går. Du kan også sette opp en vibrasjonsalarm, slik at alarmen går om noen rugger på sykkelen din eller prøver å utføre hærverk på bilen din.

Hvor mye vibrasjon som skal til før alarmen skal gå bestemmer du selv.

Du kan til og med få enheten til å ringe deg opp, slik at du hører lydene rundt kjøretøyet ditt. Og om du hører noen som romsterer der, kan du snakke til vedkommende.

App-styring med unoter

I tillegg sender enheten fra seg GPS-informasjon, slik at du til enhver tid kan sjekke hvor den befinner seg via Googles kart.

De kan styre alle funksjonene via en app (iOS, Android). I praksis virker dette imidlertid så som så. Kommunikasjonen kan gå via GPRS, altså det gamle mobildatasystemet vi brukte før 3G og 4G kom.

Men vi fant likevel ut at det fungerer best med SMS. Ved å klikke i appen sendes lett kryptiske tekstmeldinger til enheten som forteller den når de ulike alarmene skal skrus av og på, hvordan den skal varsle og hvor mye bevegelse som skal til før den gjør det.

Innledningsvis stusset vi over at vi stadig syklet gjennom den kinesiske byen Shenzhen. Etter å ha lagt inn Chess som operatør skjønte den imidlertid at vi befant oss i Oslo, Norge. Vi fikk nøyaktig posisjon på sykkelen vår, og kunne lett følge den på tur fra jobben og hjem.

APP SOM SMS-SKALL: Appen ser moderne ut, men må bruke kryptiske tekstmeldinger for å kommunisere. (FOTO: JAMIESON POTHECARY) Vis mer

I en underjordisk garasje kan man naturlig nok ikke følge med på hvor den er, for GPS-signalene går ikke gjennom betongtak. Men SMS-varslingen virker fortsatt, så du får beskjed om kjøretøyet ditt blir utsatt for hærverk eller tyveri også der. Dessuten sender den siste posisjon før kjøretøyet forsvinner ned i garasjen, noe som i vårt tilfelle var nøyaktig ved nedkjørselen.

Du kan også kalle opp sykkelens bevegelser seinere, slik at du ser hvor den har vært i løpet av et gitt tidsrom.

Bruk borrelås

Aluminium, plast og rustfritt stål er de vanligste materialer i både moderne sykler og biler. Det er derfor litt underlig at festemekanismen er magnetisk.

I praksis betyr det at du må finne andre løsninger når du skal feste GPS-enheten til kjøretøyet ditt.

IKKE IDEELT: Det eneste stedet magneten fungerte på sykkelen vår var på bremseskiven. Borrelås under rammen er trolig et bedre alternativ. Vis mer

Å legge den under setet i bilen kan være en idé, eller å rett og slett legge den inn i verktøykasse eller førstehjelpsskrin.

På sykkelen festet den seg til bremseskiven, men da faller den jo av med en gang tyven begynner å sykle. Festing med borrelås under kranken kan være et godt alternativ. Der er det trolig ingen tyver som sjekker før de stikker av med sykkelen din.

Når alt kommer til alt er kanskje den solenergidrevne smartlåsen Skylock et bedre alternativ om du har en dyr sykkel. Eventuelt en GPS-enhet skjult i styrestammen.

GJEMMESTED: Heller ikke moderne biler har mye magnetisk metall i seg. Førstehjelpsposen kan være et egnet sted å skjule GPS-sporeren. (FOTO: JAMIESON POTHECARY) Vis mer

Joda, den har visse kinesiske unoter

Det eneste vi ikke fikk til, var å endre tidssonen. Selv om sykkelen er plassert i Oslo på kartet, later LK209A fortsatt som den er i Shenzhen tidsmessig. Verken via appen eller direkte via SMS-kommandoen «timezone2» klarte vi å få den til å vise norsk tid (GMT +1 time + 1 time sommertid). Dette på tross av at vi fikk det hyggelige svaret «OK! Time zone:2» på mobilen vår etter å sendt kommandoen «timezone2».

Vår mann i norske Unitracker har altså til en viss grad rett. Det blir litt kløing i hodet, og enkelte irriterende småfeil må vi visst bare leve med om budsjettet skal holdes på hundrelapper-nivå.

Men til de viktigste tingene - alarm og sporing - fungerer kineseren utmerket.

Til 700 kroner synes vi alt i alt LK209A gir mye for pengene.

Hva gjør du om du finner tyven?

Å få beskjed når noen prøver seg på ditt dyrebare kjøretøy - enten det er en ny sykkel eller en dyr bil - gir en ekstra trygghet.

Men om politiet vil slippe alt de har i hendene og rykke ut til stedet der GPS-trackeren viser at den stjålne gjenstanden din befinner seg, er kanskje tvilsomt.

SISTE STOPP: Sykkelen vår ble registrert rett før den tas med ned i et garasjeanlegg. Om det hadde vært en tyv som tok den med seg, er det ikke gitt at vi ville fått hjelp av politiet. Vis mer

- Det er fint om ny teknologi kan bidra til å forebygge og oppklare kriminalitet. Politiet har i sin arbeidshverdag svært mange oppgaver. Derfor må det vurderes fra sak til sak hva som skal prioriteres, og hvor mye ressurser man har anledning til å bruke på for eksempel etterforskning av et sykkeltyveri, skriver seksjonssjef Astrid Borge i Politidirektoratets politifagavdeling til Dinside i en e-post.

Det er heller ikke sikkert om sporingsdata kan brukes som bevis.

- Informasjon fra en GPS-tracker vil kunne utgjøre en del av bevisbildet i en straffesak, men det er naturligvis opp til retten å avgjøre hvilken vekt slike beviser skal tillegges.

I slike tilfeller kan det være fristende å pågripe synderen selv. Men det advarer Borge mot.

- Generelt vil vi advare publikum mot å drive privat etterforskning som gjør at de setter egen eller andres sikkerhet i fare, skriver hun.