GAVEPAKKE: Regjeringen har gitt en gavepakke til ladbare SUV'er - til tross for omstridte utslipp- og forbrukstall. Denne Volvo XC90 T8 blir 100.000 kroner om regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt. Foto: Jamieson Pothecary
GAVEPAKKE: Regjeringen har gitt en gavepakke til ladbare SUV'er - til tross for omstridte utslipp- og forbrukstall. Denne Volvo XC90 T8 blir 100.000 kroner om regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Slik blir bilavgiftene i 2017

Denne luksus-SUV-en blir 100.000 kroner billigere

Hestekrefter blir gratis og ladbare SUV-er er budsjettvinnere - nok en gang. Dieselbiler får derimot svi.

På en Volvo XC90 T8 går engangsavgiften ned fra 167.000 til snaut 67.000 kroner. Det utgjør ganske nøyaktig 100.000 kroner, ifølge beregninger bransjenettstedet Bilnytt har gjort.

De bilene som taper mest, er med relativt lav effekt og høyt CO2-utslipp.

TAPER: En folke-SUV som Subaru Forester med dieselmotor blir 27.000 kroner dyrere med det nye forslaget. Foto: SUBARU Vis mer

Et annet eksempel Bilnytt har sjekket viser at en Subaru Forester 2,0 diesel, vil bli 27.000 kroner dyrere. Her øker avgiften fra 187.000 til 214.000 kroner.

Årsaken er at Regjeringen har fjernet den såkalte effektkomponenten.

Samtidig er det ikke foreslått endringer i vektfradraget for ladbare hybrider.

Regjeringen foreslår også at CO2-avgiften økes ved at innslagspunktene senkes med 10 gram CO2 /km. Unntaket er det laveste trinnet som beholdes uendret på 40 gram CO 2 /km.

Satsen i det nest øverste trinnet økes med 25 pst. og den tredjehøyeste økes med rundt 8 reelt.

Dermed går de fleste ladbare bilene klar.

Satsen i NOx -komponenten økes reelt med 20 prosent.

Også vektkomponenten endres

Vektkomponenten skal reduseres, men gjøres mer progressiv.

Innslagspunktet for laveste sats økes fra 150 til 200 kilo. Satsene reduseres i det laveste trinnet med 30 prosent, det nest laveste med 20 pst. og økning av de to høyeste trinnene med 25 pst. reelt.

Det betyr at ladbare SUV-er vil få i både pose og sekk:

0 kroner i avgift på effekten fra bensin- eller dieselmotoren OG fradrag i vekt som holdes uendret - og som proporsjonalt er høyere enn den ekstra vekten hybridlinjen gir.

Samtidig vil den økte CO2-avgiften og NOx-komponenten straffe store diesel-SUV-er.

Det igjen vil medføre at differansen mellom en vanlig dieseldrevet SUV eller en ikke-ladbar SUV og en ladbar SUV vil øke.

I eksempelet med Volvo XC90 betyr det at prisforskjellen mellom den ladbare utgaven med 407 hester og en dieselutgave med 190 hester blir betydelig mindre.

Dieselutgaven D4 190 hk Inscription blir 28.112 kroner dyerere og får en startpris på 855.000 kroner, mens ladbare T8 blir 101.712 kroner billigere og vil være tilgjengelig fra 971.000 kroner.

Dette betyr igjen at regjeringen har valgt å se bort fra problemstillingen mellom reelle og oppgitte forbruk- og utslippstall, som det er bred enighet om og som vi har omtalt flere ganger.

Det betyr også at regjeringen har sett bort fra nye EU-målinger som skal fases inn fra 2017.

GRATIS HESTER: Som en følge av at effektkomponten fjernes, kan en bil ha som så mye krefter den bare vil uten at prisen øker. En Audi R8 V10 vil bli over 223.000 billigere, mens du kan spare 153.000 kroner på en Porsche GT3 RS. Foto: AUTOFIL  Vis mer

Spar 200.000 kroner på ny sportsbil!

Andre som vil få betydelige reduksjoner i pris, er sportsbilene. Lista over biler som er tilgjengelige i Norge, toppes av en Audi A8 med 5,2-liters V10-motor med 610 hester. Den vil bli utrolige 223.000 kroner billigere, ifølge Bilnytt ...

De samme fordelene vil råsterke biler fra Porsche, Aston Martin, Mercedes-AMG og BMW oppnå.

Krefter blir altså gratis.

  • Bilnorge.no har lagd en egen kalkulator som viser endringene i bilavgiftene. Sjekk prisen på din bil her.