KUNSTIG MOTORLYD: Denne knappen skal sørge for at fotgjengere hører at du kommer kjørende i elbilen din. Foto: Rune Nesheim
KUNSTIG MOTORLYD: Denne knappen skal sørge for at fotgjengere hører at du kommer kjørende i elbilen din. Foto: Rune NesheimVis mer

Knapp skal hindre påkjørsler

Denne knappen blir påbudt i nye el- og hybridbiler

Nye EU-krav tvinger frem ny funksjon.

Selv om det ikke kan vises til noen flere påkjørsler av fotgjengere med elbil enn ordinære biler i Norge, et land med svært stor elbilandel, kommer det en lov som påbyr at nye el- og hybridbiler produsert etter 2019 skal gi fra seg noe som minner om motorlyd.

LETT SUMMING: Under prøvekjøringen av den nye eGolf hørte vi en svak summing når den kom kjørende. Riktignok ikke høy nok til å skremme meg av gata. Foto: Rune Nesheim Vis mer
BRÅKEBØTTER: Audi med flere vil konkurrere med Tesla om familiebilsegmentet. Spørsmålet blir om de skal bråke mer enn de mindre bilene. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Derfor får trolig din neste bil den nye knappen som er illustrert over.

Den vil alltid starte kjøreturen med lyd, men du kan selv slå den av med et trykk på bryteren.

Opp til 20 km/t

Dette blir et krav som også blir innlemmet i norsk lov. Systemet lager lyd opp til 20 km/t i begge retninger. Deretter blir lydene fra dekk og veibane såpass høye at bilene høres uansett.

Lyden skal ifølge kravene være lett å kjenne igjen og være kontinuerlig. Blinde og svaksynte skal kunne kjenne den igjen som et kjøretøy i samme klasse utstyrt med en tradisjonell forbrenningsmotor.

Den skal også gi en tydelig indikasjon på kjøretøyets oppførsel. Det kan blant annet gjøres med at lyden øker med hastighet, endrer tone i nedbremsinger og lignende. Loven kan også kreve at store biler som Tesla vil måtte bråke mer enn lille Zoe.

Fungerer

Etter å ha testet systemet på en VW e-Golf med forlenget rekkevidde, hørte vi at det hvertfall ikke var dieselmodellene de har hermet lydbildet etter, for lyden er ikke veldig sjenerende.