Pedestrian detection test drivein Copenhagen Foto: BLR Fotograferna AB
Pedestrian detection test drivein Copenhagen Foto: BLR Fotograferna ABVis mer

Denne kjører ikke på fotgjengere

Volvo pusher grenser og totalvisjonen er at det til slutt skal være umulig å krasje!

Volvo jobber nå med ny og revolusjonerende sikkerhetsteknologi som skal lanseres på nesten generasjon S60. S60 kommer på markedet neste år og vil kunne leveres med et nytt system som registrerer om det er fotgjengere foran bilen, og om nødvendig, bremse selv hvis ikke sjåføren henger med. Dette er en videreutvikling av systemet i dag som heter City Safety og som hindrer at du kjører på bilen foran deg.

Volvo har jobbet med teknologi med fotgjengerregistrering i 10 år og nå kommer det altså på markedet. Systemet heter Kollisjonsvarsling med automatisk bremsing og fotgjengerregistrering (Pedestrian Detection).

Kjørt langt

- Faktorer som trafikkadferd, veiforhold og klima må tas i betraktning i utformingen av det endelige systemet. Totalt har vi samlet inn mer enn 500.000 kilometer med realistiske data. Vi kan også bruke informasjonen fra disse trafikktestene til å utføre avanserte datasimuleringer, sier Thomas Broberg, sikkerhetsekspert hos Volvo.

Volvo skal med andre ord ta sjansen på å la teknologi foreta ganske dramatiske inngrep som overprøver sjåførens kontroll over bilen. Det blir spennende å teste dette - og forhåpentligvis virker det ...

- Systemet bruker automatisk 100 prosent bremsekraft for å hindre at bilen kommer i kontakt med fotgjengeren. De forrige fasene ble utviklet for å hjelpe føreren med å unngå kollisjon med andre kjøretøy, tilføyer Thomas Broberg.

- Nå tar vi et kvantesprang med en funksjon som også øker sikkerheten for ubeskyttede trafikanter. Vi går dessuten fra femti til hundre prosent automatisk bremsekraft. Så vidt vi vet har ingen av våre konkurrenter gjort tilsvarende fremskritt på dette området, sier Thomas Broberg.

Volvos visjon og målsetning for 2020 er at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i en Volvo.

Slik fungerer det

Systemet består av en ny radarenhet integrert i grillen, et kamera i bakspeilet og en styringsenhet.

Radaren og kameraet overvåker kontinuerlig veien foran bilen. Radarens oppgave er å registrere elementer og måle avstanden til dem. Kameraet fastsetter hvilken type objekter det dreier seg om.

I en nødsituasjon varsles føreren først av et lydsignal og et blinkende lys i displayet i frontruten. For å fremkalle en umiddelbar og intuitiv reaksjon er den visuelle varslingen designet som et bremselys som tennes. Hvis føreren ikke reagerer på varslingen og systemet registrerer at en kollisjon er nært forestående, aktiveres bremsene med full kraft.

Aktiv bremsing med full bremsekraft krever at gjenstanden er bekreftet både av radaren og kameraet.


Byfenomen

Alle faktaene rundt systemet er ikke frigitt, men vi regner med at dette er et system som virker for eksempel opp til 50 kilometer i timen. Det betyr i så fall at det ikke er noen fare for at bilen bråstopper langs landeveien fordi systemet ser en fotgjenger. Vi regner også med at systemet kan deaktiveres etter ønske.

I følge våre spionbilder ser Volvo S60 slik ut.

Volvo har også laget en presentasjon: