Vis mer

Denne kjøper ingen

Milano (DinSide Motor): Dette er en grom bil, men vi tror det blir vanskelig å selge en Skoda til 750-800.000 kroner.

Vi spurte etter volummodellen og mente da den som lå an til høyeste salgsvolum i Norge. Det skjønte de ikke og vi endte opp med modellen som har høyest slagvolum i stedet. Vi er med andre ord fortsatt i Milano på testkjøring av nye Superb stasjonsvogn. Etter å ha tilbrakt et par dager i denne gedigne stasjonsvogna ble det også anledning til å kjøre verstingen, Superb V6 4x4. Her snakker vi om noe så sjeldent som en skikkelig kubikkmotor, uten lading, og med den litt brå og herlige responsen som en V6er har.

I tillegg har denne bilen full pakke med firehjulsdrift og sekstrinns dobbelkløtsj automatgirkasse.

Resten av bilen er kliss lik de andre Superbene, og det er svært lite som avslører den store V6-motoren. Fire blanke eksosrør, to på hver side, er det eneste vi la merke til i farten.

Familieracer

Stasjonsvogner med store motorer er herlige transportmidler, men Skoda har valgt å gjøre det litt annerledes enn en del andre, og særlig premiummerkene. Superb V6 er ganske myk i fjæringen. Det går selvsagt ut over kjøreegenskapene, men det er behagelig å suse av gårde uten å kjenne alle kulene i veien. Man kan også gjerne si at det duver litt.

Det negative er at det også krenger en del, og at den ikke er helt med på notene når man skal ”kosekjøre” på svingete vei. BMW for eksempel, gjør alt de kan for at bilene skal være ultrasportslige uansett om det faktisk er sportsbiler, eller SUVer og 116er som faktisk ikke er sportsbiler.

Vi vil tro at de som slipper å forholde seg til vårt avgiftssystemet, ser for seg en kjapp og brukervennlig familieracer i denne bilen. Det har de også rett i. Her hjemme vil det dessverre koste flesk, nesten 800.000 kroner…


Sjelden motor

I motorrommet har produsenten plassert en 3,6-liter som yter 260 hestekrefter. Dreiemomentet er 350 newtonmeter fra 2.500 til 5.000 omdreininger. Derav den brå og fine gassresponsen. Melk- og brød-motorene, 160 bensin og 170 diesel, virket plutselig litt tamme likevel ved overgangen til kubikk i stedet for lading. 3,6 liter er såpass mye slagvolum at man merker at dreiemomentet kommer tidlig, og at bilen bykser fremover når man gir gass.

Dobbelkløtsj automatkassa er svært effektiv og sjalter raskt og bortimot umerkelig. Den har i tillegg til vanlig sjalteprogram også en sportsfunksjon og manuell innstilling. Giringen i manuell funksjon gjør man greiest med hendlene bak rattet. Dette er moro, og Superb fikk vist seg frem fra en liten annen vinkel enn som et snusfornuftig valg med V6er under panseret.

4x4

Foreløpig er dette den eneste modellen av Superb med både firehjulsdrift og dobbelkløtsj girkasse. Dette vil også vedvare ett år fremover.

På tørt sommerføre merker man ikke så mye til firehjulsdriften, men vi konstaterer at det trekker godt uten hjulspinn. V6 finnes ikke med forhjulstrekk, og takk og lov for det.

Litt tørst

De oppgir så og så mye i papirene fra Skoda i forbruk. Det er greit det, og disse store motorene har blitt betydelig gjerrigere på gjennomsnittsforbruk som ligger til grunn for hvilken CO2-utslipp bilen skal kategoriseres under.

Vi tok imidlertid en tur opp på en lokal motorvei for å sjekke hva motoren kunne levere av ytelser, og vår lille testtur tømte omtrent halve tanken. Dette var en tur som mest sannsynlig kun hadde medført marginal bevegelse på en dieselmåler.

Er dette noe å ha?

Helt klart en kongebil for rask familietransport. På alle måter. For den er komfortabel, romslig og ikke minst majestetisk kostbar. Sjekk for all del hva du kan få av BMW, Audi og Mercedes for denne prisen. For 800.000 kroner finnes nemlig en god del skikkelige premiumbiler også. Vi tror derfor ikke det er mange som kommer til å velge denne.