<b>DENNE FORTELLER ALT:</b> Diagnoseverktøyet kan fortelle redningstjenesten hva som er feil med bilen din. Her viser Svein Setrom Vikings nye modul. Foto: Per Ervland
DENNE FORTELLER ALT: Diagnoseverktøyet kan fortelle redningstjenesten hva som er feil med bilen din. Her viser Svein Setrom Vikings nye modul. Foto: Per ErvlandVis mer

Denne kan fortelle alt om bilen din

Bilbergerne trenger ikke engang åpne panseret for å finne ut av hva som er feilen.

Lyser dashbordet opp som et juletre, eller står bilen i sju stein? På moderne biler er det liten vits i å smelle opp panseret i håp om å finne ut av hva som er feil. Bergingsselskapet kobler bare til en kontakt inne i bilen.

Mange får trøbbel på grunn av feil drivstoff

Skal få deg raskere på vei igjen

Viking Redningstjeneste har fått nytt diagnoseverktøy, som skal implementeres i alle selskapets redningsbiler. Kjedesjef Svein Setrom har vist oss hvordan diagnoseverktøyet fungerer, og du kan selv se nøyaktig hvordan i videoen nedenfor.

Verktøyet består av en bærbar avlesingsmodul, og som du kan se i videoen, kobles den enkelt til inne i kupeen.

Modulen kobles til bilens diagnosekontakt ved hjelp av en standardisert plugg, som passer de aller fleste biler. Det fungerer imidlertid ikke på de eldste bilene, dette kan du høre Svein Setrom i Viking fortelle mer om i videoen nedenfor.

Deretter kan modulen søke opp feil, og du kan få råd om du kanskje kan kjøre videre og heller komme deg på verksted for egen hånd seinere.

Derfor trenger vi veihjelp

– Andelen av reparerte biler på stedet øker med om lag 15-20 prosent, noe som i betydelig grad gjør at kunden kommer seg videre på veien til sitt eget mål i egen bil. Samtidig gir det kunden økt trygghet og kontroll i en vanskelig situasjon, sier administrerende direktør i Viking, Hans Petter Semmelmann.

Også NAF har diagnoseverktøy i sine biler, og selv om kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen ikke kan garantere at det finnes i absolutt alle redningsbiler, så er det i de fleste.

– Det er fullt diagnoseutstyr, som kobles til bilens diagnosekontakt, og så får man ut bilens feilkoder. Det har vi hatt i utrolig mange år, forteller Jan Ivar Engebretsen i NAF til DinSide.

Her kan du se hvordan det fungerer i praksis: