Vis mer

Denne har vært på Nordpolen

Arctic Trucks har i hovedsak spesialisert på Toyota Hilux og Toyota Land Cruiser. Tøffe biler blir rett og slett enda tøffere.

Som man kan se på bildene har vi denne gangen vært på kjøretur i dyp snø, og testbilen er ikke noe hva som helst. Dette er en kjendis! Dette er bilen Jeremy Clarkson og James May fra Topgear kjørte til magnetisk nordpol (78,18 grader nord og befinner seg i Kanada. Geografisk nordpol er mer kjent som 90 grader nord), i konkurranse med sistemann i trekløveret, Richard Hammond, som på samme tur måtte klare seg med hunder og slede.

De som har sett denne Topgear-episoden husker også kanskje dosetet montert bak på tilhengerfestet, inntak av Gin Tonic bak rattet, mye slit og ellevill kjøring.

Modifisert, svært modifisert

Bilen som er brukt er en Toyota Hilux 3.0 D-4D med 3-liters dieselmotor, 171 hestekrefter, 360 newtonmeter og automatgir. Utover dette er den modifisert på en rekke punkter for å klare strabasene. Den har 38-tommers dekk med pigger, fjærer og dempere tilpasset dette, lavere utveksling, luftdrevet differensialsperre, høyere bakkeklaring og beskyttelsesplater under i tykk aluminium.


Dekkspreng


Ved snøkjøring er det fort gjort å få felgslipp slik at det blir umulig å fylle dekket med luft. Da må dekket sprenges på plass på felgen! Dette skjer ved at man fyller dekker med lightergass i passende mengde. Etter dette tenner man på. Eksplosjonen får dekket på plass igjen slik at du kan fylle opp igjen med luft. Skal du prøve selv: Se opp for stikkflammene!

Av mindre teknisk karakter har bilen riflehylster (med rifle), spade, motorsag, isøks og et spesielt elastisk slepetau. Hvis man setter seg fast kan man ta tilfart med en annen bil og strekke ut slepetauet og håpe at strikkfunksjonen trekker opp den fastkjørte bilen. Denne teknikken gjør at man genererer en enorm kraft.

For få til skikkelig rekkevidde har den også en ekstra drivstofftank på 190 liter. Dieselen pumpes fra denne og over i den originale tanken.

Kjøring i dypsnø

Bilen har rett og slett en fantastisk fremkommelighet i dypsnø, og med lite luft i dekkene og lang fjæringsvei duver den noe enormt. Når du passerer over kuler føles det ofte som om bilen løfter seg "flere meter" siden man ser rett mot tretoppene.

Det lave dekktryket gjør også at dekkene får samme egneskapene som truger. De ligger bedre oppå snøen.

Arctic Trucks leverer biler basert på både Hilux, Land Cruiser (både stor og liten) og Hiace. Vi kommer tilbake med mer prøvekjøring av Hilux med Arctic Truck-utstyr.