Denne forurenser så å si ikke

I anledning bilutstillingen i Shanghai tar GM nok et steg mot den ikke-forurensende bilen.

Første etappe ble vist i Detroit i januar - Chevrolet Volt med oppladbart batteri og en liten forbrenningsmotor som gikk på bio-drivstoff, ble vist for publikum (Se lenke til vår artikkel nedenfor). Den hadde en rekkevidde på 1.030 kilometer.

I Shanghai - som er i ferd med å bli en av de viktigste bilutstillingene - viste de nylig denne besnærende videreutviklingen av Volt-konseptet. Denne gangen greier bilen seg helt uten forbrenningsmotor og går kun på elektrisitet - for en liten del hentet ut av stikkontakten, for den største delen produsert av brenselceller matet med hydrogen. (Se lenke nedenfor for forklaring av teknologien). Bilens el-motorer er plassert i hjulnavene bak, og el-produksjonssystemet får plass under panseret foran. Strømmen lagres i lithium-ion-batterier.

E-flex

Vis mer

Denne forurenser så å si ikke

  1. Store bilder!
Vis mer


I begge tilfellene - og flere vil følge - heter systemet i bunnen "E-Flex". Det er, som navnet antyder, en fleksibel arkitektur for el-drevne produksjonsbiler. Larry Burns, GMs visepresident med ansvar for forskning, utvikling - OG (!) strategisk planlegging - uttaler: - Det som er vakkert med systemet er at det kan konfigureres for bruk med forskjellige kilder til produksjon av elektrisitet, avhengig av hva slags energi som er lettest tilgjengelig.

Fornybare energikilder

Ideen for å komme frem til en helt, eller bortimot helt ren bil er at både elektrisiteten og hydrogenet etterhvert vil komme fra fornybare energikilder som bio-drivstoff, hydroelektrisitet (vannkraft), geotermisk kraft, vindkraft eller solkraft. Men den kan selvfølgelig også komme fra tradisjonelle energikilder, og elmotoren skal være mer energieffektiv enn forbrenningsmotorer basert på disse, hvilket gjør bilen mer interessant fra et miljømessig perspektiv i alle tilfeller. Lokalt, i byene, vil miljøet uansett komme bedre ut av det jo større andel av bilene er som har el-drift.

Femte generasjon

Vis mer


Når det gjelder brenselcelleteknologi er ikke dette den første Chevrolet med denne typen drivkilde - En kjørbar Crossover-prototype kalt Sequel eksisterer allerede. Men mens Sequel, med (allerede) fjerde generasjon GM-brenselcelle, kan tilbakelegge 483 kilometer med åtte kilo hydrogen ombord, greier Volt samme distanse med kun fire kilo. Ifølge GM viser dette at deres brenselcelleteknologi potensielt vil kunne konkurrere med den klassiske forbrenningsmotoren både på størrelse, ytelse, varighet og kostnader. Men før det kan bli realitet må, ifølge Burns, myndighetene, energileverandørene og produsentene av infrastruktur, samarbeide med bilindustrien (og GM i særdeleshet...) for å utvikle et marked for brenselcelledrevne kjøretøyer og hydrogen som drivstoff.

Lettere, mer effektiv

I forhold til crossoveren Sequel er Volt mer moderat i dimensjoner og vekt, delvis takket være den nevnte forbedrede drivkildeteknologien, og delvis fordi det er en bil med klassisk konfigurasjon og moderate dimensjoner (432 centimeter lang og 180 bred). Karosseriet er av karbonfiber og strukturen av lettmetall. Total vekt er dermed begrenset til i underkant av 1,6 tonn hvilket tilsvarer en potent mellomklassebil idag.

Fortsatt meget dyrt

Chevrolet Sequel Vis mer


Kolleger av oss har kjørt Sequel (Volts forgjenger) og vurdert den som ganske kjørbar og med en del sterke sider forbundet med et heftig og tilgjengelig dreiemoment samtidig som miljø-argumentet er besnærende. El-lagringen og teknologikostnadene må man fortsatt stille spørsmålstegn ved. Prisen på en prototype som denne regnes ikke i flerfoldige millioner men flerfoldige titalls - sannsynligvis hundretalls - millioner kroner når alt er regnet med. Selv om det er håp om at en ny generasjon batteriteknologi vil gjøre det hele mer realistisk om relativt kort tid er en ting klart:

Veien til fremtiden er fortsatt lang.

  • Store bilder finner du her.
  • Chevrolet Volt, vist i Detroit i januar, kan du lese om her.
  • Se vår forklaring av brenselcelle-teknologien her.
  • Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder