Mange kjører med skiboksen på taket permanent. Det kan bli dyrt i lengden.  Foto: Per Ervland
Mange kjører med skiboksen på taket permanent. Det kan bli dyrt i lengden. Foto: Per ErvlandVis mer

Denne er et bensinsluk

Skiboks på taket gir økte kjøreutgifter

Nordmenn er ivrige brukere av skiboks, og slett ikke bare i vintersesongen. Selv om boksen gir nyttig ekstraplass til bagasje, er det gode grunner til å plukke ned takboksen når skisesongen er over.

- Forsøk fra Finland viser at takbokser kan øke drivstofforbruket med ti prosent, sier konsulent Leif N. Olsen i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

Fyll bensin på riktig ukedag

Ekstrautgifter på 2.000 kroner

Er man oppgitt over høye bensinpriser, og ønsker å spare på bilutgiftene, er det uten tvil lønnsomt å begynne med å demontere takboksen. Kjører man 15.000 kilometer årlig, og betaler 14 kroner per liter for bensinen, gir takboksen fort et par tusen kroner i ekstra utgifter.

- I gjennomsnitt koster det 2000 kroner ekstra å kjøre med takboksen hele året. Ved å ta av boksen nå som skisesongen nærmer seg slutten, og ikke sette den på før i november, sparer man altså rundt tusen kroner, sier Olsen.

I tillegg bør man være klar over at de fleste biler ikke tåler tunglastede takbokser.

- Mange nye biler tåler mindre vekt på taket enn bilene gjorde før, jeg vil anslå at en gjennomsnittlig personbil ikke skal ha mer enn 75 kilo på taket, inkludert vekten av takboksen, sier Olsen.

Takboksen er heller ikke egnet til oppbevaring av verdifullt utstyr om natten, ettersom tyverier fra takbokser blir stadig mer vanlig, og du risikerer å få avkortet erstatningen fra forsikringsselskapet om du rammes.

Tips for økonomisk kjøring

Flere sparemetoder

Med drivstoffpriser på rundt 14 kroner, går det fort mye penger til de daglige kjøreturene. Og det fins flere måter å spare drivstoff på, i tillegg til å droppe bruken av takboks.

Vis mer


Er man glad i høye hastigheter, bør man også være klar over at høy fart øker forbruket av drivstoff betraktelig. Og jo fortere man kjører, jo mer drivstoff forbruker bilen. For eksempel kan du spare 700 kroner for hver 10.000 kjørte kilometer, hvis du senker farten fra 100 til 90 km/t.

Ikke bare det som er oppå bilen kan påvirke forbruket, også dekkene du bruker kan ha innvirkning. Velger man dekk med lav rullemotsand kan man spare opptil en liter på ti mils kjøring, kontra dekket med høyest rullemotstand.

Også såkalt ecodriving skal være en effektiv måte å spare bensin på. Ifølge Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund kan en endring i kjørestilen redusere både drivstoffutgiftene og CO2-utslippet med 10-20 prosent.

Ecodriving innebær blant annet å kjøre med jevnere hastighet, legge inn girskifte så tidlig som mulig, og gjerne hoppe over gir. Dessuten bør man velge det høyeste mulige giret, og slippe gasspedalen i bratte nedoverbakker.