<B>ELEKTRISK RÅSKINN:</B> Etter Quant E i fjor, viste Nanoflowcell i år den nye Quant F på Genève-messen i forrige uke. Snart er den klar for veien, også, skal vi tro selskapet som står bak den nye elbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
ELEKTRISK RÅSKINN: Etter Quant E i fjor, viste Nanoflowcell i år den nye Quant F på Genève-messen i forrige uke. Snart er den klar for veien, også, skal vi tro selskapet som står bak den nye elbilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Denne elbilen vil knuse Tesla Model S P85D

1.090 hestekrefter. 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Firehjulstrekk. Rekkevidde: 80 mil!

Tesla kan få det svett om denne bilen kommer på markedet. Og det kan skje før vi aner. Super-elbilen Quant F, som ble vist på Genève-messen forrige uke, skal nemlig være klar for «snarlig produksjon».

Den elektriske superbilen produseres av firmaet Nanoflowcell, et selskap som er basert i Vaduz i Lichtenstein, og som jobber med ny og spennende batteriteknologi basert på flytende, ionisert elektrolytt.

Les mer om teknologien her: Quant E - bilen som går på saltvann!

Bilen har fire elektriske motorer - en for hvert hjul - som til sammen yter 1.090 hestekrefter. Det betyr at den har drift på alle fire og rivstarter fra 0-100 km/t på bare 2,8 sekunder.

Toppfarten er anslått til 300 km/t. Til sammenligning gjør Tesla Model S P85D med 700 hestekrefter 0-100 km/t på 3,4 sekunder og har en toppfart på 250 km/t.

EKSKLUSIVT: Nøyaktig pris på doningen har vi ikke, men den blir svinedyr. Da er det like greit at interiøret står i forhold. Foto: NANOFLOWCELL AG
GIGANT-DISPLAY: Digitalskjerm på over en meter i lengden er ikke hverdagskost. Foto: NANOFLOWCELL AG
HEFTIG DESIGN: Linjeføringen er, som alt annet ved bilen, signert mirakelmannen Nunzio la Vecchia. Foto: RICHARD WALCH
F ETTER E: Legg merke til kunstnerens signatur nede ved kanalen. Foto: RICHARD WALCH
NULL UTSLIPP: Så hvorfor et enderør...? Foto: NANOFLOWCELL AG


Nanoflowcell har totalt utviklet tre biler: Quant F, Quant E og nylig viste de også en mindre bil - Quantino - en fullelektrisk 2+2-seter med 136 hestekrefter, toppfart på 200 kilometer i timen og en teoretisk rekkevidde på hele 1.000 kilometer!

Alle bilene er utstyrt med tilsvarende teknologi, og har det selskapet selv kaller en ny og «revolusjonerende» to-stegs automatklasse.

Med måkevingedører à la Mercedes-Benz SLS AMG, som også finnes som elbil, er Quant F klar til å fly. Og den er ikke noen liten bil. Den er hele 526 centimeter lang og har plass til fire personer. Displayet i dashbordet er også det største vi noen gang har sett: Det måler 125 cm i bredden og er 16 cm høyt!

UT OG FLY: Med måkevingedører og et veldig aggressivt ytre er Quant F klar for å ta opp kampen med Tesla Model S. Foto: NANOFLOWCELL Vis mer


LES OGSÅ: Vi har testet Tesla Model S P85D - med firehjulstrekk!
Se video her!

«Bytter» væske

I motsetning til Model S har ikke Quant noen store batteripakker i bunnen av bilen.

I stedet har selskapet Nanoflowcell utviklet en «ny-gammel» teknologi med flytende elektrolytter for å generere strøm. Det handler om en ionisert væske som ligger lagret i to tanker på totalt 500 liter.

Enkelt sagt fungerer systemet på den måten ved at «brukt» væske byttes ut, mens det fylles på ny og fulladet væske. Dette skal gjøre at bilen skal ha en rekkevidde på hele 80 mil.

Men hvor langt unna ligger det?

På sine egne hjemmesider tar firmaet opp spørsmålet rundt lading:

- Er det mulig å utvikle en tilstrekkelig infrastruktur for å lade opp en NanoFlowcell:
- Ja!
- Men når?
- Svært raskt, fordi eksisterende ladestasjoner kan oppgraderes ganske enkelt. Tenk tilbake til da katalysatorer og blyfritt drivstoff ble lansert. Og med en rekkevidde på 800 kilometer og moderne lokaliserings-app'er kan neste elektrolytt-stasjonen nås enkelt, skryter de.

WELCOME TO THE FUTURE: Føreren og passasjeren sitter omrammet av treverk, og displayet er hele 125 cm bredt og 16 cm høyt! Foto: NANOFLOWCELL Vis mer


- Vil elektrolytt-drivstoff være attraktivt kostnadsmessig for forbrukere og leverandører?

- Ja, fordi det å lade opp ionisert væske er mulig allerede i dag. Dessuten kan produksjon av ionisert væske lett implementeres med eksisterende ingeniørkunnskap. Ioniserte væsker er ikke giftige eller brennbare. Det gir store fordeler i masseproduksjon og med logistikk og lagring. Samtidig som det ikke er behov for et høyt sikkerhetsnivå, hevder ledelsen i Nanoflowcell.

Så når kommer den?

Det er uklart. For til tross for at bilen ser relativt ferdig ut, er det ingen som har sett den kjøre. Når Nanoflowcell eventuelt ruller i gang produksjonslinjen for disse bilene, er altså fortsatt usikkert.

Heller ikke Quanta costa. For også prisen er per i dag et luftslott.

LES OGSÅ: NanoFlowcell med nok en mirakuløs elbil