SLÅENDE FRONT: Den nye SUV-en fra Mitsubishi får mer markant design enn storebror Outlander. Derimot nevnes det ikke noe om noen ladbar versjon i denne omgang. Foto: Mitsubishi
SLÅENDE FRONT: Den nye SUV-en fra Mitsubishi får mer markant design enn storebror Outlander. Derimot nevnes det ikke noe om noen ladbar versjon i denne omgang. Foto: MitsubishiVis mer

Mitsubishi med ny SUV: Eclipse Cross

Denne bør kunne slå an i Norge. Men det er en hake

Mitsubishi Outlander har vært en braksuksess her i landet. Her kommer lillebror - minus en viktig detalj... 

Bilutstillingen i Genève åpner om få dager. Der skal den nye Mitsubishi-modellen vises. Navnet Eclipse vil nok få kjennere til å stusse - det var nemlig navnet på noe så sjeldent som en sportsbil fra Mitsubishi for noen år siden.

Men nå introduseres Mitsubishi Eclipse Cross som en helt ny kompakt-SUV, som vi trodde skulle være etterfølgeren til den litt mer kompakte ASX. Men nei, ASX og Outlander fortsetter som før, og dette blir altså en tredje SUV i Mitsubishis modellrekke.

KUPÉ-INSPIRERT: Stigende skulder-til hoftelinje og lett fallende taklinje gir Mitsubishi Eclipse Cross en mer dynamisk linjeføring enn de mer trauste ASX og Outlander. Foto: Mitsubishi Vis mer

Eclipse Cross blir omtrent på størrelse med Nissan Qashqai - 440,5 centimeter lang, 180,5 centimeter bred og 168,5 centimeter høy, med en relativt lang akselavstand på 267 centimeter.

Lanseringen her er en del av en global strategi og den introduseres først i Europa mot slutten av 2017 og først deretter på hjemmemarkedet i Japan, videre i Nord-Amerika, Australia og andre markeder.

Overraskelsen

Designen kjenner vi igjen som en noe nedtonet utgave av konseptbilen Mitsubishi viste frem for to år siden. Den hadde det lite markedsvennlige navnet Concept XR-PHEV II. PHEV står, som vi vet for Plug-in Hybrid Electric Vehicle, noe Mitsubishi har hatt stor suksess med på den større SUV-en Outlander - takket være nettopp PHEV-versjonen den mest solgte SUV i Norge og nest mest solgte bilmodell totalt i 2016.

KLASSISK: Interiøret er en modernisert versjon av kjent Mitsubishi-stil. Her finnes både smarttelefonintegrering og en touchpad i midtkonsollen, samt head-up-display for informasjon i synsfeltet i frontruten. Foto: Mitsubishi Vis mer

Og her er det som overrasker oss idet vi går gjennom spesifikasjonene på den nye Mitsubishi-SUV-en: Her nevnes nemlig ikke noen ladbar hybriddrivlinje med et ord.

Ordinær motorisering

Eclipse Cross kommer i denne omgang med to motorvalg, uten at vi har fått oppgitt effekt eller andre ytelser. En 1,5 liters direkte innsprøytet turboladet bensinmotor er assortert med en helt ny 8-trinns programmert CVT (kontinuerlig variabel), girkasse. CVT girkassen tillater også manuell giring via hendler bak rattet. Det presiseres at disse er laget av magnesium.

Det andre motoralternativet er 2,2 liters turbodieselen, som skal være spesielt tilpasset Eclipse Cross. Her er girkassen en helt ny 8-trinns automat. Denne kommer også med en girhendel på hver side av rattet.

Det vi får vite fra den norske importøren, er at bilen vil kunne trekke tyngre tilhenger enn ASX.

MIDT I SYNET: Også Mitsubishi har innført en HUD (projisering av vesentlige data i synsfeltet eller Head up display). Som de fleste folkelige biler har man valgt den rimeligere løsningen med en plastplate over dashbordet foran frontruten. Foto: Mitsubishi Vis mer

Elektronisk 4x4

Eclipse Cross leveres med et elektronisk kontrollert system for firehjulsdrift. Systemet mater moment til bakhjulene etter kjøresituasjon og føreforhold for optimal chassiskontroll, sikkerhet og kjøreglede. MMC sitt Super All-Wheel Control (S-AWC) system innebærer Active Yaw Control(AYC), krengningskontroll på norsk.

Mer avansert understell

Hjulopphengene skal være tilpasset den økte stivheten i chassiset for presise kjøreegenskaper og god stabilitet. Det såkalte Active Yaw Control-systemet styrer momentet fra motoren ut til hvert bakhjul, eventuelt sørger for nedbremsing av hjul for å holde ønsket retning, med informasjon fra rattutslag, krengningsvinkel, gasspådrag, brems og hastigheten på hvert hjul. Målet er å gi en mer forutsigbar kjøring - for eksempel gjennom en sving i høy hastighet hvor det er ulik friksjon (glatt på bare en side eller lignende).

NY KLARLAKK: Rødfargen på bildet er gjort ekstra mettet ved bruk av et ekstra lag gjennomsiktig lakk over den spesielle rødpigmenteringen, kan produsenten fortelle. Lanseringsfargen er i hvert fall iøynefallende. Foto: Mitsubishi. Vis mer

Tilkoblet

Eclipse Cross har selvsagt integrering av smarttelefon. Hos Mitsubishi tilbyr man det som kalles «Smartphone Link Display Audio system». Det støtter Android Auto som tilbyr stemmestyring av Google Maps, Google Play musikk og andre applikasjoner, eller Apple Carplay, der føreren kan kommunisere med Siri.

Føreren kan også benytte en trykkfølsom skjerm for å få tilgang til kartverk og navigasjon, ringe eller ta imot samtaler, sende tekstmeldinger og lytte til musikk som ligger lagret på egen smarttelefon. en trykkfølsom kontrollplate i senterkonsollen og Head Up Display.

Dette er omtrent det vi vet om bilen per i dag - Mitsubishi holder altså en del kort tett inntil brystet, men vi regner med å få vite mer fra bilen blir vist på bilutstillingen i Genève.

Til Norge kommer uansett ikke bilen før i desember.

Les også: