<b>BØLLETE:</b> Full GTI-styling, luftfjæring, stereo og stæsj gjør stasjonsvogna til en showstopper. Foto: JAMIESON POTHECARY
BØLLETE: Full GTI-styling, luftfjæring, stereo og stæsj gjør stasjonsvogna til en showstopper. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Denne bilen subber i bakken

Trenden er lavt og bredt

De siste par årene har luftfjæring blitt det helt store. Den kominerer praktisk nytte med fet stance, altså fet look når den står stille.

Vi prøvde en Europa-nyhet på Oslo Motorshow.

Familiebil

Bilen var en gang en standard Golf stasjonsvogn med 1,6 TDI dieselmotor og var egentlig ment som en vanlig familiesliter. Men eieren Kenneth Arntsen har flere fine bilbygg bak seg og klarte ikke å holde fingrene fra fatet etter å ha sett en senket stasjonsvogn på nett. Han bare måtte.

GTI-look

Det høres enkelt ut å bytte til GTI-styling, men det viste seg å være vanskelig. Volkswagen tok en snarvei da de lagde generasjon 6 Golf stasjonsvogn. De forandret nemlig ikke hekken. Det innebærer smalere linje på hjulbuen. Da han hektet på frontfangeren til GTI, passet ikke den mot skjermen. Alt dette har han bygget om selv.

BØLLETE: Full GTI-styling, luftfjæring, stereo og stæsj gjør stasjonsvogna til en showstopper. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Også innvendig har han lagt inn akkurat nok GTI-stasj til at inntrykket blir komplett GTI.

Dette kan du se på Oslo Motorshow.

Hvitt og sort

Bilen er trendy hvit originalt. Derimot er all crome fjernet fra takrails og listverk. Alt er nå gjennomført i hvitt, sort og rødt, med de helgromme 3sDM 005-felgene. Dimensjonene er drøye 9,5 18 bak og 8,5x18 foran. Dekkdimensjonen er forholdsvis smale 215/35ZR18 rund baut for å få dem innenfor de originale hjulbuene.

STREKK: Hjulbua hviler på den brede felgen. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Ned på bakken

Kenneth har mikset to forskjellige luftfjæringssystemer. Han har brukt Airlift dempere, fjærbein og puter i kombinasjon med Accuair-styring. Sistnevnte tilbyr automatisk nivåregulering som sørger for riktig høyde uansett hvor mange passasjerer eller last som er i bilen, takket være programvare og et antall sensorer.

Plassering av sensorer har vært den største utfordringen, i tillegg til å holde systemet tett. Resultatet har i følge eieren blitt veldig vellykket. Golfen er blitt utrolig fin å kjøre og ser passe lazy ut når den legges på bakken når den parkeres.

LOWLIFE: Til og med brettet subber bakken. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Bolt on foran og belger bak passer. Derimot er det en masse jobb for å få systemet helt tett og det ligger masse arbeid i montering av sensorer for å få de til å fungere riktig. Spretter rett opp når vi setter i tenningen.

Fet lyd

Til tross for at et spesialsydd eksosanlegg fra Magnaflow lager en tøffere og dypere lyd, ønsket Kenneth mer lyd. Nå masseres ørene av et komplett Rockford Fosgate multimediaanlegg med blant annet fire stykk P2 12-tommers subber i spesiallaget kasse i parkett med Route 66 tematikk. Kompressortanken er også motivlakkert i samme tema. Sammen med et antall skjermer bidrar dette til en trivlig kjøretur.

VANSKELIG: GOLF 6 GTI støtfanger passer ikke på stasjonsvognmodellen på grunn av hjulbuene. Her ligger det mye arbeid som ikke sees. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer