Denne bilen er slem

Nye Dodge Charger har antakelig ikke fått så god kritikk som Chrysler-ledelsen håpet. Det kan endre seg med denne SRT8-varianten som tilsynelatende har pumpet jern på treningsstudio.


Det er ikke så lenge siden vi sist skrev om muskel-offensiven fra Dodge. Det er tydelig at merket ønsker å fremstå som eksponent for en viss type macho-kultur som helt klart har sitt marked, i hvertfall i USA.

SRT = Street and Racing Technology

Ford har sin SVT (Special Vehicle Team) som blant annet har utviklet løsninger for de kraftigste versjonene av Mustang. På samme måte har Chrysler sin SRT-divisjon som pumper opp mekanikken i standardbilene til akseptable nivåer for de mest kravstore. Vi skrev forleden om det imponerende resultatet det gir i Jeep Cherokee SRT8. Nå er turen kommet til gateracer-varianten av Dodge Charger, som vi forøvrig omtalte på disse sidene.


Denne bilen ble nylig fremvist på bilutstillingen i New York. Iscenesettingen var ganske original, i skikkelig "politi-og-røver"- stil. Dodge har nemlig undertegnet en saftig kontrakt med politiet om leveranse av Charger som patruljebil. Det gir imidlertid grunn til ettertanke at politivarianten er utstyrt med en "vanlig" 340 hesters 5,7 liters Hemi-motor mens "skurke"-bilen (i hvertfall "fluktbilen") stiller med 425 hestekrefter og 570 newtonmeter dreiemoment, produsert av en SRT Hemi V8-enhet på 6,1 liter. Hvem er favorisert her...?

Alt for ytelsene

Den store og tunge bilen, med samme plattform som Chrysler 300 C / forrige generasjon Mercedes E-klasse, presterer meget bra: i overkant av fem sekunder på øvelsen 0 til 100 kilometer i timen. Mer imponerende: en kvart-mile (ca. 400 meter) går, i følge produsenten, unna på rundt 13 sekunder. Det er bedre enn en Maserati Coupé GT og plasserer faktisk "super-Chargeren" i samme klasse som Porsche Carrera S og til og med 911 GT3 RS. De oppgraderte Brembo-bremsene greier å stanse bilen fra 60 miles/97kilometer i timen på 34 meter, hvilket er meget bra. Dodge er også fornøyde med å kunne annonsere ca. 16 sekunder på øvelsen 0-100-0 miles per time. (0-161-0 kilometer i timen).


Chassis er selvfølgelig forbedret av SRT-laget for å møte utfordringene fra Hemi-motoren. Bilens understell er senket med nesten to centimeter; fjærer og dempere, stag og foringer er også tilpasset ytelsespotensialet. Bilen har bredere dekk bak en foran; dekkdimensjonene er 245/45/20 i front og 255/45/20 bak.

Enda mer aggressiv

Man ser med en gang at SRT8 mener alvor på veien. Den lavere profilen kombinert med svære, 20 tommers lettmetallfelger kompletteres av anti-løftspoiler foran, hekkvinge på bagasjelokket og diffuser bak. I tillegg får fronten et ekstra aggressivt utseende og panseret prydes av et luftinntak for ytterligere motoravkjøling.


Innvendig får SRT8 et spesifikt interiør med instrumenter med mørk bakgrunn og et LED-display for oljetrykk, -temperatur og dekktrykk som føreren selv kan konfigurere. Sportssetene er dype og har semsket anti-skli sittepute. Sort og rødt dominerer innemiljøet.

Sportslig utstyrt, mengder med motorkraft og overlegne ytelser til tross: nå ble SRT8-bilen i dette tilfelle "innhentet" på et vis, og Chryslers kommunikasjonssjef Jason Vines ble ført bort i håndjern. Kommentaren fra visepresident Ridenour fra Chrysler-konsernet lød "in the wrong hands, good cars can go bad" (i den grad det kan oversettes): I gale hender kan selv en god bil bli "slem"!

Ja, de Amerikanerne...

  • Store bilder av Dodge Charger SRT8
  • Her finner du Artikkelen om Dodge Charger.
  • Andre lenker til muskuløse Dodge-produkter:

  • Her finner du Dodge Viper SRT10.
  • Her finner du Dodge Ram SRT10.