Foto: David Cardoso
Foto: David CardosoVis mer

Denne Audien kan svømme

Noen av dere har sikkert kommet over denne på nettet de siste dagene. Vi også...

Og en slik design kan vi ikke la gå upåaktet hen, om enn til irritasjon for de som bare vil se konkrete og "kjøpbare" produkter på våre sider. Vi har også som misjon å formidle underholdning, drømmer og... talent.

For at David Cardoso, mannen bak designen av denne bilen, har talent, er det liten tvil om. Han har begått en del spektakulære studier tidligere, deriblant en spenstig og futuristisk BMW M6.

Amfibiebil

Når det gjelder denne bilen, Audi Hydron, så er det et avansert fantasiprodukt det ville vært artig å se i produksjon en vakker dag. For, i motsetning til Rinspeeds undervannsbil - som vi har omtalt her tidligere - er dette en ren designstudie, et konsept. Ifølge det Cardoso har uttalt til nettstedet Blogspot, er dette et kjøretøy som er designet for å være båt og bil samtidig - en slags "automobåt", i motsetning til mange amfibiebiler som er ombygde biler.

Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso
Foto: David Cardoso


Vridbare skovler (!)

"Bilen" har plass til tre, den er elektrisk drevet og den er smal for å gjøre minst mulig motstand i vannet. Dørene har en hul struktur for å lede vannet fra forreste til bakerste hjulbue. Hvert av hjulene, som fungerer som skovler for fremdrift i vann, er utstyrt med en elmotor og kan snus 90 grader. På land har dette som ytterligere positiv effekt at Audi Hydron kan kjøres sidelengs rett inn i parkeringslommene. Under kjøring på vei kan man velge mellom for- bak- og firehjulsdrift.

Leve kreativiteten!