<b>LEAN ON ME:</b> I svinger føles i-ROAD som en motorsykkel takket være Active Lean teknologien.  Foto: Toyota
LEAN ON ME: I svinger føles i-ROAD som en motorsykkel takket være Active Lean teknologien. Foto: ToyotaVis mer

Den viktigste elbilen?

Derfor kan Toyotas elbil bli viktigere enn Tesla.

Toyota er verdens største bilprodusent, og de har i motsetning til oss nordmenn ingen tro på vanlige elbiler. Derimot har de tenkt ut et helt annet konsept, som kan gjøre elbil til det mest relevante bilvalget i fremtidens bybilde.

I Frankrike har Toyota inngått et samarbeid med byen Grenoble, Metroen, det franske elselskapet EDF og deres partner Sodetrel og bildelingsoperatøren Cite lib, for prosjektet «Cite lib by Ha:mo».

Det handler om et prøveprosjekt hvor 70 Toyota-elbiler vil være tilgjengelig for små byturer ved hjelp av 27 ladestasjoner installert av Sodetrel. Totalt blir det 120 ladepunkter og 41 for andre plug-in kjøretøy.

FARGEGLADE KARER: Toyotas elbil skyr unna kjedelige farger. Foto: Espen Olsen Vis mer


Slik fungerer det

Så hvordan fungerer det? Hva er poenget med det hele? La oss ta utgangspunkt i den typiske pendleren som sitter på toget på vei inn til byen. Han eller hun er med på bildelingstjenesten som Cite Lib har, og kan dermed laste ned en app på smart-telefonen eller på PC-en, hvor man kan se hvor de ulike elbilene står plassert, og hvor mye strøm det er på dem.

i-ROAD ble avduket allerede i i 2013.

Så kan man gå av toget, spasere bort til elbilen, og kjøre til et annet punkt av byen, hvor man parkerer elbilen ved en ny ladestasjon. Man trenger ikke å levere elbilen tilbake hvor man startet, og man blir belastet for selve tiden man kjørte bilen. Gjeldende priser er tre euro for det første kvarteret, deretter to euro opp til en halvtime, en euro ekstra opp til 45 minutter og en euro ekstra opp til en time. Det vil si syv euro totalt for en times kjøring. To timers kjøring koster elleve euro og fire timer 19 euro.

INSTRUKSJONER: De siste instruksjoner før prøvekjøring. Legg merke til bilens kompakte dimensjoner, og ladestasjonen til høyre. Foto: Espen Olsen Vis mer


Testprosjektet starter den 1.oktober, og vil foregå over tre år. Bilene er fordelt på 35 eksemplarer av trehjulingen i-ROAD (som lener seg over i svingene takket være Active Lean Technology og styring via bakhjulet), og 35 eksemplarer av den litt større firehjulingen Auto Bodys COMS, begge rene elbiler.

VI TESTET I-ROAD I TOKYO

Undertegnede kan bare si seg enig. En artigere kjøreopplevelse er det lenge siden jeg hadde. Toppfarten på 45 km/t holder stort sett i byen, men det er i svinger at smilet virkelig kommer frem. Jeg har kjørt mye motorsykkel i mitt liv, og i-ROAD gir litt av den samme kjøreopplevelsen når bilen lener seg over i svingene.

Noen mulige konkurrenter:

Paradoksal satsning?

At begge er elbiler har fått en del motorjournalister til å undre seg litt. Toyota har jo nemlig sagt at de ikke har tro på at rene elbiler er framtiden, fordi batteriteknologien aldri vil bli bra nok. I stedet har konsernet satt i gang en voldsom satsing på hydrogen, i tillegg til konsernets velkjente plug-in hybrider (hvor jo bensinmotorer overtar når strømmen fra elmotoren er slutt).

Så hvorfor satser konsernet på dette? Og hvorfor akkurat Grenoble? Hvilke utfordringer venter? En mann som kan gi noen svar er Fabio Capano, direktør for produktkommunikasjon i Toyota Motor Europe.

STOLT OVER PROSJEKTET: Fabio Capano fra Toyota er spent på fortsettelsen. Foto: Arnstein Landsem Vis mer


- Dette er jo et forsøksprosjekt, men hvis det slår an, kan det dukke opp i andre europeiske byer?

- Det vil vise seg, vi tar en ting av gangen. Hvis prosjektet slår fordelaktig ut, så kan vi se på andre europeiske byer. Noen har påpekt at tre år er mye for et slikt prosjekt, men man må huske at den tekniske utviklingstakten øker mens man undersøker eksperimentet, så egentlig er kanskje tre år for lite.

I TRAFIKKEN: Her er utsikten fra førerplass i min bil i Grenobles gater. Foto: Arnstein Landsem Vis mer


- Hvorfor valgte dere Grenoble?

- Vi hadde allerede gode forbindelser med Grenoble, grunnet all den forskning som foregår her i byen. I tillegg er Grenoble en by som satser på sin infrastruktur, og her fant vi den motivasjonen og velviljen som vi lette etter. Grenoble deler den samme visjonen som oss, de forstår oss, og de har gjort dette mulig for oss.

STORE ORD: Som ser hør og bør var Grenoble full av viktige politikere, næringslivsfolk og bilfolk da prosjektet ble presentert. Her er styreformann Takeshi Uchiyamada på talerstolen. Foto: Arnstein Landsem Vis mer


- Hva er grunnen til at i-ROAD brukes i prosjektet?

- Vi presenterte i-ROAD under Geneve-utstillingen i 2013, og det var klart for oss at denne bilen var en del av en fremtidsvisjon for Toyota. Den er en Personal Mobility Vehicle, nærmest som en forlengelse av individet, og skreddersydd dennes behov. Den er elektrisk, og fullt tilkoblet infrastrukturen i byen den befinner seg i. Her var det også viktig å finne en god partner for ladestasjoner. Det gjør at du alltid vet hvor du kan parkere, slik at det aldri blir noe mas med å finne en egnet parkeringsplass, og skulle du ombestemme deg om hvor du vil parkere, er heller ikke det noe problem.

FREMTIDENS BYBILDE?: Kan norske bybilder se slik ut om noen år? Foto: Arnstein Landsem Vis mer


- Hva er den største utfordringen med et slikt prosjekt?

- Det er kanskje selve tankesettet. Dette er en visjon som man aldri har sett før. Det er et testprogram i et ekte miljø, intet program i et laboratorium, så vi tester om folket er klare for en slik løsning. En løsning som er helt uten mas og bekymringer for folket, for normalt ville du jo dratt med din egen bil og stresset rundt med å finne en parkeringsplass.

LADESTASJON: 27 slike ladestasjoner er satt opp i Grenoble, og mange flere kommer. Foto: Arnstein Landsem Vis mer


- Toyota er ikke det konsernet som har ytret mest tro på elbilen som fremtidens løsning, så hvorfor lager dere et slikt prosjekt med rene elbiler?

- I motsetning til en del andre bilfabrikanter ser vi ikke på elbilen som noen løsning for lengre turer. En elbil gir mening i et bymiljø, hvor rekkevidde ikke er noe tema. Rekkevidde er et problem for elbiler, men i disse bilene du ser her i Grenoble er ikke det noe tema. Det området hvor vi er skeptiske, er når elbilen vurderes som en vanlig bil. Der tror vi at hydrogen er svaret.

UT PÅ TUR: Smilet lyver ikke, dette er en utrolig morsom bil å kjøre. Foto: Espen Olsen Vis mer


- Hva med i-Road, kan den noensinne kjøpes av privatpersoner? Og var det et bevisst valg å gjøre den så morsom å kjøre?

- Det er ikke på trappene med det første. Vi får teste bilene her først, så får vi se om den noensinne kan bli solgt til private kunder. Når det gjelder kjøreegenskaper valgte vi en 3-hjuling med et hjul bak som styrer. Det gjør den ekstremt manøvrerbar og med en unik grad av fleksibilitet. Du har jo kjørt den nå, så du vet at den føles som en motorsykkel. Vi har laget bilen fra bunnen av, inkludert de to elmotorene i fronthjulene, og den måtte være morsom å kjøre. Hvis bilen ikke er morsom å kjøre, gir ikke prosjektet noen mening, avslutter Fabio.

FREMTIDENS BIL? Toyota i-ROAD kan vise veien for fremtidens bybiler. Foto: Arnstein Landsem Vis mer


Så gjenstår det å se om prosjektet blir populært blant innbyggerne i Grenoble. I så fall vil man kanskje kunne få oppleve det samme prosjektet i Oslo om noen år. Da vil busser slippe fullpakkete kollektivfelt, staten vil få sine inntekter tilbake fra avgiftene som nå forsvinner fra elbilsalg, mens gatene får mindre trafikk og parkering blir lettere.

Således kan i-ROAD bli viktigere for fremtidens bybilde enn elbiler som Tesla. Attpåtil er en i-ROAD utrolig morsom å kjøre, i motsetning til alle elbiler som finnes på markedet i dag.

Dette blir utvilsomt et spennende prosjekt å følge.