DRØMMEBIL: Maybach var før annen verdenskrig et av de største navnene i bilverdenen. Nå er Mercedes-Maybach det mer luksuriøse søstermerket til Mercedes-Benz. Dette er deres første åpne modell. Foto: Daimler
DRØMMEBIL: Maybach var før annen verdenskrig et av de største navnene i bilverdenen. Nå er Mercedes-Maybach det mer luksuriøse søstermerket til Mercedes-Benz. Dette er deres første åpne modell. Foto: DaimlerVis mer

Mercedes-Maybach S 650 er det nye flaggskipet

Den ultimate kabrioleten?

Med sitt over-luksusmerke Mercedes-Maybach rivaliserer Daimler med det ypperste fra Rolls-Royce, Bentley og Aston Martin Lagonda.

Mercedes skapte sitt nye luksusmerke for vel to år siden og resirkulerte det gamle Maybach-navnet ved å hekte det på Mercedes-prefikset. Vi testet den første Mercedes-Maybach i januar 2015.

Det er bare gått noen uker siden den spektakulære Vision Mercedes-Maybach 6 skapte vakte stor oppsikt under bilutstillingen i Paris, og nå viser merket en produksjonsklar luksuskabriolet i den største overklassen.

NIVÅET OVER: Når en vanlig S-klasse ikke er fint nok, må man ty til Mercedes-Maybach. Her vises den nye super-kabrioleten i Los Angeles. Foto: Daimler Vis mer

Lansert i englenes by

Det er vel ganske logisk at da denne bilen skulle lanseres, falt valget på Los Angeles, der bilutstillingen holdes i fortsatt sommerlige november mellom Hollywood-stjerner og vaiende palmer langs Stillehavet.

At denne oftere vil bli observert på Sunset Boulevard enn på Karl Johan er det da heller ingen tvil om. Mercedes-Maybach har lansert sin første kabriolet og det er en gedigen doning basert på Mercedes-Benz S-klasse. Selvsagt har den fått den største motoren, med karakteristikken vi kjenner igjen fra en viss Mercedes-AMG S 65, som vi testkjørte vinteren 2015.

BLE KALT VULGÆR: Dette er forrige generasjon Maybach. Versjonen Landaulet på bildet kom i 2007, to år før merket ble lagt ned. Foto: Daimler Vis mer

Det betyr en politisk høyst ukorrekt V12-motor med et slagvolum på 6 liter og en maksimal effekt på intet mindre enn 630 hestekrefter. Oppgitt forbruk per mil ved blandet kjøring er 1,2 liter.

For å glemme Maybach?

En liten digresjon: Da Mercedes-Benz lanserte Maybach som eget merke i 1997 hadde produsenten fra store forhåpninger, men de ble gjort til skamme. Markedet viste seg mye mer snevert enn håpet for de digre og, etter manges mening, vulgære luksussedanene, i produksjon fra 2002, som dessuten hadde tvilsomme kjøreegenskaper. Sjekk selv Maybach 62 på disse bildene vi tok på bilutstillingen i Frankfurt i 2003.

STRØKNE LINJER: Dette er utvilsomt mer elegant enn forrige Maybach-generasjon. Hekken har den spesielle desgnen som de nye kupéene og kabrioletene fra Mercedes er gjenkjennelige ved. Foto: Daimler Vis mer

Rolls-konkurrent

Mercedes kaller selv Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet den ultimate takløse luksusbilen i serieproduksjon. Nå må vi riktignok ikke glemme at Rolls-Royce tilbyr et par rimelig staselige doninger i denne klassen de også - nemlig Rolls Royce Dawn og Phantom Drophead Coupé. Det skal sies at sistnevnte i dag fremstår som rimelig utdatert i forhold til de nyere modellene.

Hva skiller så denne åpne luksusbilen fra en vanlig S-klasse-kabriolet?

Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet Tekniske data
Motorvolum (cm³) 5.980
Ytelse (hk ved o/min) 463 (630) ved 4800-5400
Dreiemoment (Nm ved o/min) 1000 ved 2300-4300
Forbruk blandet kjøring, l/mil 1,2
CO2  blandet kjøring g/km 272
0-100 km/t i sek 4,1

Nye eksklusive elementer inkluderer en ny frontstøtfanger og utstrakt bruk av krom for, som Mercedes selv uttrykker det, å synliggjøre ambisjonen om kompromissløs luksus, sammen med 20-tommers smidde Maybachfelger i helt eksklusiv design.

Ni nye fargekonsepter blir tilgjengelig med det nye eksklusive interiøret som i god Maybach-ånd har gjennomgående bruk av høykvalitetsmaterialer: Edelt treverk, nennsomt bearbeidede aluminiumsdetaljer og eksklusivt skinn.

Maks. 300

DET VAR DA: Her er en Maybach Zeppelin DS 8 fra før krigen. Foto: Daimler Vis mer

Den luksuriøse fireseteren skal komme på markedet våren 2017 og det gjelder nok å være tidlig ute med å legge inn bestilling, da produksjonsvolumet for denne modellen er begrenset til 300 eksemplarer.

Og prisen? Den er oppgitt til 300.000 euro netto, eller 2,7 millioner kroner etter dagens kurs. Dertil kommer norske avgifter om man først klarer å få kloa i en og deretter vil importere den. Takket være avskaffelsen av effekt-avgiften, blir den likevel en del billigere enn den ville ha blitt tidligere - om det er noen trøst...

Les også:

Flere bilder:

16C975_04
16C975_07
16C1032_024
16C1032_002
16C1032_006
16C975_27
16C975_39

Alle bilder: Daimler