Tåka kan skjule så mangt. Har du gode kjøretips? Foto: All Over Press
Tåka kan skjule så mangt. Har du gode kjøretips? Foto: All Over PressVis mer

Den stygge høsttåka

Høstmørket er kommet, det samme med den tykke tåka. Er du godt nok forberedt?

Vi har tidligere i uken skrevet om feil bruk av tåkelys. Nå går en representant for det britiske IAM (Institute of Advanced Motorists) ut og gir bilførerne gode råd for hvordan de skal komme seg sikrest gjennom den verste tåka.

Også han trekker frem sikten som noe av det viktigste du må gjøre noe med. Men husk, mye lys er ikke alltid best, og selv om det fungerer bra for deg, så kan det være et mareritt for møtende trafikk.

Et annet element Peter Rodger fra IAM trekker frem er selvfølgelig hastigheten.

– Ikke overvurder sikten, forteller Rodger, og ber deg senke farten til lavere enn grensenivået for det komfortable.

RIKTIG BRUK AV LYS

Her er Peter Rodgers beste råd for kjøring i tåke:

  • Før du starter må du sørge for å ha rene ruter, ikke minst frontruta. Sørg også for at alle lys virker, og er i orden. Se disse knepene dersom du sliter med dugg.
  • Bruk i utgangspunktet nærlys. Dersom sikten er mindre enn 100 meter kan du sette på tåkelys både foran og bak, men ikke glem å skru de av når sikten bedrer seg. Dette må du vite om tåkelys.
  • Bruk vinduspusserne på intervall for å holde fukt fra rutene.
  • La klimaanlegget stå på. Det holder fukt borte fra innsiden av frontruten.
  • Senk farten og hold avstand. Vær sikker på at du får stoppet på avstanden til bilen foran.
  • Tåke holder ikke samme intensitet hele tiden. Juster farten etter forholdene.
  • Brems forsiktig, men tidligere enn normalt. Dette for at biler bak skal få tidlig varsel om at farten senkes.
  • Ta høyde for at det finnes trafikanter som ikke kjører med lys, så følge ekstra godt med. Er det ekstra tykk tåke kan det være smart å rulle ned vinduene i kryss for å høre etter andre trafikanter.
  • Kjører du i tett tåke over tid blir du raskere sliten. Ta regelmessige pauser.
  • Bruk refleksvest dersom du forlater bilen langs veien. Du vet det er påbudt?

Bot! Slurver du med noe av dette kan det koste deg 2.000 kroner.

For noen kan listen for nivået på tipsene virke vel lav, men Rodger møter daglig sjåfører som ikke tar selv de enkleste og mest banale poengene som en selvfølge. IAM er Englands største uavhengige organisasjon for trafikksikkerhet, og Peter Rodger er instruktør for organisasjonens 100.000 medlemmer.

Har du ytterligere gode råd for hvordan ferdes sikrere i høsttåka? Del de med andre i debattfeltet.