Den store finalen

Så er det farvel til Genève for i år - med nok et fyrverkeri av nyheter.

Etter to pressedager åpnet utstillingen for publikum torsdag 6. mars.

Årets siste bildespesial fra Genève er også den mest omfangsrike. Vi ble selv overrasket over at det var så mange av de nye modellene vi ikke hadde rukket å få med i de to foregående reportasjene. Deriblant finner vi storslagne kreasjoner som Pininfarina Sintesi.

Heftig og traust

Men vi finner også el-bilen fra Mitsubishi - som veier litt opp for den lite rene, men temmelig heftige, Lancer Evo X. Relativt trauste nye Subaru Forester kommer nok til å selge mer enn Alfa 8C Spider - men omsider ble det mulig å fotografere den også. Nyheter som Ford Fiesta, snertne Mazda 2 med tre dører og den endelige versjonen av Volvo XC 60 er også med. Nyt bildene i vårt fotoalbum!

Billige biler

RIMELIG: Dacia Sandero. "By Renault". Vis mer


Interessant er også innsatsen som gjøres for at flere mennesker skal råd til å kjøpe bil. Dette kan selvfølgelig ses på som lite egnet til å gjøre miljøsatsingen helt troverdig, men hvorfor skal bilkjøring være et privilegium for folk i de rike industrilandene?

Nye billige biler gjør at mange fler vil kunne komme til å skaffe en. Vi snakker (selvsagt) ikke om Norge, men i verdensmålestokk. Den mest spektakulære lanseringen, som vi har omtalt tidligere, er Tata Nano.

Og de fleste store produsentene lanserer eller planlegger biler som skal gjøre bilanskaffelse mulig også for store masser i den tredje verden. Vi står høyst sannsynlig foran en veritabel eksplosjon i antall biler på veiene i mange, tidligere lite utviklede, markeder.

Dacia-nyhet

NYE I EUROPA: Infiniti hadde première for luksus-SUVen FX50 i Genève. Vis mer


Ikke fullt så rimelig, men egnet til å utvide markeder i middels utviklede markeder, er den nye billige kombien fra Dacia - det rumenske datterselskapet til Renault. Bilen heter Sandero og ser ikke så ueffen ut når man ser på prisen - sannsynligvis fra cirka 60.000 kroner i vest-Europa, hvilket er rimelig også i land uten norsk avgiftsnivå.

Toyota viser en visstnok nær-produksjonsklar versjon av den bittelille fireseteren IQ.

Bil er også lidenskap

Vårt finale-fotoalbum byr også på ren underholdning som Yes!-roadsteren, Wiesmanns nyeste sportsbil, Fioravantis Alfa-konsept og Giugiaros Lancia-konsept. Det er ingen tvil om at Italia er bildesignens høyborg, selv om du også vil kunne se overraskende takter både fra Renault (neste Mégane?), Honda og Mazda. For eksempel.

  • Klikk - og nyt!