Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimitedVis mer

Den sterkeste Porschen

Denne lavtflygende raketten heter Porsche 911 GT2 RS og er en milepæl for Porsche.

Porsche 911 GT2 RS slår nemlig selveste supersportsbilen Carrera GT når det kommer til maksimal effekt. 620 hestekrefter har ingeniørene greid å hale ut av den sekssylindrede boksermotoren på 3,6 liter med hjelp av to turboladere med variabel turbingeometri og ladetrykk på 1,6 bar.

Kjempekrefter

Dreiemomentet på 700 newtonmeter imponerer også - særlig i og med at det er tilgjengelig hele veien mellom 2.500 og 5.500 omdreininger. Kreftene sparkes i bakken kun av bakhjulene, dit de kommer via en sekstrinns manuell girkasse. Den utmerkede PDK dobbeltkløtsjkassen ville blitt for tung - GT2 skal være synonymt med lett vekt.

Vi kjørte helt nye Porsche Cayenne - les om det her!

Forrykende

Og med 1370 kilo kan det ikke bestrides at vekten er lav - den bikker til og med under supersportsbilen Carrera GTs 1.380 karbonhjulpne kilo. Kombinasjonen av alle disse tallene tilsier en aldeles eksplosiv akselerasjon, men det ryker nok bort litt i starten. Allikevel er 3,5 sekunder fra 0 til 100 mer enn anstendig, men vi minner om at den svakere og adskillig tyngre 911 Turbo med PDK og Sport Chrono-pakke klarer forrykende 3,4 sekunder på samme øvelse. Imidlertid har GT2 RS mer staying power og når den har spunnet fra seg er den oppe i 200 km/t før ti sekunder har gått, nemlig etter bare 9,8 sekunder. Den skreller en tiendedel av Carrera GT-tiden. Det går med andre ord raskt faderlig fort!

CO2-innsats!

Men det viktigste er selvsagt det miljømessige... (Ooops, bannet jeg i en religiøs forsamling nå...?) Kanskje ikke akkurat det viktigste men ... Vel, uansett: Porsche oppgir at GT2 RS har et forbruk som ligger 5% lavere enn vanlige GT2. Det gir 284 gram per kilometer av styggedommen CO2 - vel å merke ved blandet kjøring, noe denne hardbarkede sportsbilen strengt tatt ikke er laget for.

Fort, fortere...

Nei, den er laget for å kjøre fort og helst fortest av alle. Beviset på bilens ytelsespotensiale ligger i rundetiden den nylig greide på Nürburgring Nordschleife, den legendariske veisløyfen/banen i Tyskland. Der har GT2 RS nemlig slått både Corvette ZR1 og Nissan GT-R med den, for kjennere, svimlende tiden 7'.18"

Og hvor mange kilo CO2 som havnet i vår belastede atmosfære ved den anledningen velger vi ikke å tenke på.

Eksklusivt RS-utseende

Mer seriøst: Utseendemessig er RS-utgaven av 911 GT2 enda hakket tøffere enn GT2 med breddede forskjermer, komponenter i matt-sort karbon og redesignede spoilere foran og bak. Dessuten er RS-utgaven senket en hel centimeter. Foran er beistet skodd med 245/35-19 mens det bak sitter gode og brede 325/30-19-dekk. Bilen leveres kun med keramiske bremser.

Prisen? 1.800.000 kroner cirka, men det er på kontinentet og med meget gunstig euro-kurs. Regn med godt og vel det dobbelte her hos oss.

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited