Den sterkeste kandidaten?

MARBELLA (DinSide Motor): Toyota Corolla kommer endelig med en ny modell. Målsetningene for bilen er skyhøye og det er ikke usannsynlig at dette blir neste års mest solgte bil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Allerede 13. januar er Corolla på plass i butikkene. I Norge vil det bli satset på alle varianter bortsett fra sedanen som importøren ikke regner med vil bli noen slager i Norge.

Store forandringer

Vår subjektive mening er at den nye Corollaen har blitt betydelig penere enn den forrige. På utsiden ser den skikkelig sportslig ut og interiøret har fått en mye lavere plastikkfaktor enn det vi er vant til fra denne kanten av verden. Hvis du velger utstyrsnivået ”Sol” får du også skinnratt, girkule i skinn og et mer eksklusivt setetrekk. Det er med andre ord ikke bare trygghet og kvalitet som skal gjøre at du velger Corolla i fremtiden. Den som er på jakt etter kjøreegenskaper og design skal også vurdere Corolla ved sitt neste bilkjøp.

Sportslig

Når vi først har fordøyet de første inntrykkene er det på tide å ta fatt på kjøringen. Vi valgte først en 1,4 liter med 97 hestekrefter og fem dører som antagelig blir den som skal stå for det desidert største volumet i Norge. Førsteinntrykket forteller at dette ikke akkurat er noen racer, men kjøreegenskapene er sportslige og presise. Bilen ligger godt på veien og selv hektisk manøvrering, bremsing i sving og fult gasspådrag i tide og utide klarer ikke å stille Corollaen i et dårlig lys. Vi liker biler med skikkelige kjøregenskaper og Corolla er her med i det gode selskap.

Vi prøvde også en stasjonsvogn med 1,6 liters motor med 110 hestekrefter. Denne bilen oppleves veldig lik som kombikupeen og er ikke særlig sprekere. Denne turen sier oss at det kanskje er like greit å velge 1,4-literen, som da ikke er nevneverdig slappere.

Til slutt kjørte vi også T-Sport. Dette er per dags dato den eneste bilen på markedet til under 330.000 kroner med over 190 hestekrefter. Motoren eksploderer ved cirka 6.200 omdreininger og da er det vilt fraspark opp til 8.000 omdreininger. Svært gøy for de som ikke bryr seg om motorstøy og fartsgrenser. Vi tror ikke Corolla T-Sport blir noen storselger, men de som kjøper bilen vil garantert få det gøy. I tillegg kan du fjerne et par merker og bilen blir forbløffende lik modellen med en 1,4-liters motor.

Praktisk

Både kombikupeen, stasjonsvognen og Verso er utpregede praktiske biler som skal kunne takle lette transportbehov. Stasjonsvogn og kombikupe vil nok klare seg for de fleste med delt og nedfellbar bakseterygg, men skulle du ha et større transportbehov er Verso bilen du skal satse på. Der kan baksetene både skyves frem og tilbake og eventuelt fjernes helt. Men det koster å kjøpe seg opp fra for eksempel femdørs kombikupe til Verso - 35.000 kroner. Vurderer du Verso mot stasjonsvogn ryker det ut 27.000 kroner for å få kjøre Verso i stedet.

Sparsommelig

Toyota har vært dyktige på mange punkter med den nye Corollaen, men allikevel er det opplagte mangler vi ville vært for uten. For det første burde det vært mulig med lengdejustering av rattet. Mange vil oppleve at det ikke er mulig å finne en optimal kjøreposisjon kun med høydejustering. Det neste er justerbar korsryggstøtte. Dette er en ting vi begynner å bli vant til og vi kunne godt tenke oss det her også. Elektronisk stabilitets kontroll, VSC som Toyota kaller det, burde vært standard på ”Sol-modellene”. 1,4-literen leveres ikke med dette som ekstrautstyr i det hele tatt. Det siste er antall kollisjonsputer. For å være best i klassen på dette punktet er det seks kollisjonsputer som gjelder. Corolla-kundene må klare seg med fire. Du kan heller ikke kjøpe deg opp til seks.

Hard konkurranse

Konkurransen er hard og det er bra for alle som vurderer bil i denne klassen. Ford Focus, VW Golf og Opel Astra må kunne karakteriseres som gamle travere i dette selskapet som mer og mer sliter med konkurrenter som Peugeot 307, Honda Civic og nå også Corolla. Hvem vi vil foretrekke i denne klassen gjenstår å se. Vi vil finne ut mer om det til neste år når Corolla er på plass i Norge.

Mer Corolla-stoff finner du på lenken under

Stor omtale av Toyota Corolla
Ytelser, forbruk og mål