Den selvparkerende bilen

Er du teknologifrik vil du elske Toyotas Intelligent Park Assist. Hvis du kun har moderat interesse for elektroniske duppeditter vil du imidlertid bli svært forvirret. Og uansett vil du få vondt i ørene.

Vis mer


Motorjournalister kan lett bli litt blaserte, og det skal dermed mye til før det kribler i magen når en ny bil skal testes. Da vi fikk høre at vi skulle hente en "selvparkerende" Prius kjente vi imidlertid at pulsen øket et par hakk. En bil som parkerer på egen hånd er tross alt ikke hverdagskost.

Etter å ha lekt oss med teknologien en uke har vi kommet til følgende konklusjoner. Ja, IPA er en morsom og avantgarde teknologi som gjør inntrykk og bør prøves av alle bilinteresserte. Men spesielt nyttig er den ikke. Til det er den rett og slett for lite brukervennlig.

Infernalsk pipelyd

Før vi forklarer hvordan systemet fungerer, må vi imidlertid forklare sammenhengen mellom IPA og øreverk. Det er nemlig slik at IPA kun kan aktiveres når revers er valgt. Problemet med dette, er også en usedvanlig irriterende pipelyd aktiveres når den lille spaken flyttes til revers. Dette var ikke noe stort problem sist gang vi testet Prius, da vi sjeldent brukte reversen mer enn noen sekunder av gangen. Denne gangen skulle vi imidlertid utforske IPA i hele sin bredde, og måtte derfor utholde den grusomme pipelyden i lange, sammenhengende perioder. Vi kan love at vi angret bittert over at vi klarte å glemme hørselvernet selve testdagen.

Kamera, skjerm og avansert programvare

Vis mer


Vi testet nok systemet grundigere enn de fleste potensielle eiere vil gjøre. Den som ønsker å gjøre seg kjent med systemet må imidlertid regne med å holde ut mange, mange minutter infernalsk piping. IPA er nemlig en svært avansert teknologi.

Hovedbestanddelene er en stor farveskjerm i dashbordkonsollen, et kamera plassert ved siden av baklukehåndtaket og avansert programvare. Om ønskelig kan man nøye seg med å bruke teknologien som et vanlig ryggekamera. Vidvinkelkameraet fungerer godt også i tusmørke og føreren har tre modi å velge mellom.

Tre alternativer

Det første alternativet innebærer kun én støttelinje. Denne er rød og viser hvor langt bakfangeren rekker, selvsagt med en liten sikkerhetsmargin. Ved å velge neste alternativ får man i tillegg frem to grønne støttestreker. Disse viser bilens bredde, slik at man ved hjelp av linjene kan se om det er plass i luken bak. Det mest omfattende alternativet viser i tillegg en gul ramme. Denne følger rattbevegelsene og viser hvilken retning bilen vil bevege seg med det aktuelle rattutslaget.

Komplisert

Vis mer


Alle disse linjene kan oppleves som forvirrende nok for de fleste av oss. Men det er først når man aktiverer den automatiske parkeringsassistenen at det virkelig blir komplisert. Da må man nemlig først velge om man ønsker å rygge inn på en plass eller om man ønsker å lukeparkere. Deretter, hvis IPA godkjenner bilens utgangsposisjon, må man bevege en grønn firkant slik at denne stemmer overens med stedet man ønsker å parkere. Fordi man har så mange trykkbare piler å velge mellom, kan denne operasjonen bli litt av en utfordring i seg selv. Neste trinn er å stille rattet i nøytral poisjon.

Spesiell opplevelse

Etter å ha slitt seg gjennom alle disse forutsetningene, har man imidlertid noe å glede seg til. Da kan man nemlig slippe rattet og be Prius om å overta. Etter å ha vist en advarsel er bilen klar og man kan slippe litt opp på bremsepedalen. Deretter vil man oppleve at rattet begynner å snurre av seg selv, noe som er en besynderlig opplevelse. Toyotas IPA gjorde i hvert fall et like sterkt inntrykk på oss som stabilitetsprogrammet og avstandsholderen gjorde da vi første gang stiftet bekjentskap med disse teknologiene.

Kun i revers

Hvis utgangsposisjonen er riktig og føreren har gjort en god jobb med innstillingene, gjør Prius en fin jobb og ender opp der den skal. Hvis det er lukeparkering det er snakk om, må man imidlertid avslutte jobben på egen hånd. IPA virker kun i revers og all kjøring fremover må gjøres på gamlemåten.

Liten reell gevinst

Vis mer


Toyotas parkeringsassistent er en morsom oppfinnelse og gir en artig smak av fremtiden. Men foreløpig er systemet så komplisert at mange vil la seg skremme fra i det hele tatt å prøve. Dette er synd, for vi antar at det er nettopp denne typen mennesker som ville hatt størst glede av parkeringshjelp.

Den som gleder seg til å prøve vil nok ofte være av typen som kan parkere fra før, og dermed oppnås ingen reell gevinst. En god lukeparkerer vil være i mål langt raskere enn selv en svært erfaren IPA-bruker.

IPA eller ikke, er Prius et godt kjøp? Les vår konklusjon her.