<b>KONGEN:</b> Med en toppfart på nesten 330 km/t, er det ingen firedørs-biler som holder følge. Foto: CHRYSLER
KONGEN: Med en toppfart på nesten 330 km/t, er det ingen firedørs-biler som holder følge. Foto: CHRYSLERVis mer

Den raskeste familiebilen

Dodge Charger Hellcat er ikke helt som andre firedørs sedaner.

Mange krangler om hvem som er den råeste og sterkeste firedørs-bilen, eller familiebilen hvis du vil. Er det BMW M5, Audi RS6, Mercedes-Benz E63 AMG S eller Porsche Panamera Turbo S? Vel, nå er krangelen over ifølge Dodge.

Deres Charger SRT Hellcat kan nemlig by på noen voldsomme tall.

Først litt andre tall. BMW M5 har en 4,4-liters V8 på 560 hk og 680 Nm. 0-100 på 4,3 sekunder, toppfart 250 km/t. Pris i Norge rundt 1,7 millioner kroner.

Audi RS6 har en 4-liters V8 på 560 hk og 700 Nm. 0-100 på 3,9 sekunder, toppfart 250 km/t. Pris i Norge rundt 1,8 millioner kroner.

Mercedes-Benz E63 AMG S har en 5,5-liters V8 på 585 hk og 800 Nm. 0-100 på 3,6 sekunder. Toppfart 250 km/t. Pris i Norge rundt 1,9 millioner kroner.

Porsche Panamera Turbo S har en 4,8-liters V8 på 570 hk og 750 Nm. 0-100 på 3,8 sekunder. Toppfart 310 km/t. Pris i Norge rundt 2,5 millioner kroner.

Dette er alle voldsomme prestasjoner og drømmebiler for svært mange, også i USA. Mercedesen koster der ganske nøyaktig 100.000 dollar, altså 600.000 kroner. BMW M5 starter på 93.600 dollar, mens Audi RS6 ikke selges i statene. Panamera Turbo S koster 180.000 dollar, altså rundt 1,1 million der borte.

FACELIFT: Chargeren har fått en facelift, inkludert LED-lys. Foto: CHRYSLER Vis mer


707 hk og 880 Nm

Det er i denne konteksten man må forstå Dodge Charger SRT Hellcat. Chargeren er ingen ny bil, men man har valgt å utruste den med en kompressormatet versjon av deres 6,2-liters Hemi V8. Det betyr voldsomme krefter. Mens de tyske bilene nevnt ovenfor ligger på 560 til 585 hk, trumfer Dodge til med 707 hestekrefter! Kombinert med et vanvittig dreiemoment på 880 Nm!

HEMI-POWER: Hemi-motoren har fått kompressormating, og resultatet er 880 Nm i dreiemoment. Foto: CHRYSLER Foto: DODGE Vis mer


Voldsomme ytelser

Det betyr voldsomme ytelser, selv om bilen sliter litt med å få kreftene av gårde. 0-60 mph (0-96 km/t) er oppgitt til 3,7 sekunder, noe som burde bety 0-100 på 3,8 sekunder. Men så kommer kreftene for fullt, og kvartmila oppgis til 11 sekunder på vanlige gatedekk.

I likhet med Panamera har ikke Chargeren noen fartssperre, og toppfarten er derfor 326 km/t. Noe som gjør Hellcat til verdens raskeste firedørs sedan.

Hellcat er blitt utstyrt med 15,4-tommers Brembo-skiver med seksstemplede kalippere for å stoppe herligheten. Som for øvrig ruller på 275/40ZR20 Pirelli P Zero dekk.

BREMBO STOPPER: Massive Brembo-skiver sørger for å stoppe monsteret. Foto: CHRYSLER Vis mer


To nøkler

Bilen har ulike innstillinger etter hvilken type kjøring man vil bedrive, men litt mer uvanlig er det faktum at Hellcat har to ulike nøkler. Med den svarte nøkkelen settes bilen i Valet Mode, som betyr at de råeste programmene blir deaktivert (som launch control), samtidig som de fleste hestene går i stallen, og ESP har alle piggene ute. Med andre ord kan unggutten som skal parkere bilen for deg, mens du er på restaurant, ikke finne på noe som helst gøy med bilen.

Den andre nøkkelen er rød, og aktiverer sitt røde glød over alle instrumentene. Som betyr at dommedag er startet.

Ellers er interiøret kledd med alcantara og nappaskinn, komplettert av sportslige seter og ulike detaljer. En 8,4 tommers touch-screen og et 900 Watts Harmon Kardon anlegg med 18 høyttalere er også på plass.

SPORTSLIG GLØD: Interiøret er sportslig og med rød glød i instrumentene med riktig nøkkel. Foto: CHRYSLER Vis mer


Utvendig kjennetegnes bilen på frekke LED-lys og en barsk sort grill. Nå vil nok noen si at Chargeren neppe byr på den samme kvaliteten innvendig som sine tyske konkurrenter, og statusmessig er selvsagt en Porsche Panamera i en annen liga. Men til gjengjeld er ikke Hellcat i nærheten av å koste så mye som de andre firedørs-bilene nevnt her.

Uslåelig pris

Dodge Charger SRT Hellcat vil nemlig koste 63.000 dollar i statene. Det er altså 30.000 dollar billigere enn BMW M5, og hele 120.000 dollar billigere enn Panamera Turbo S. Amerikanerne har et godt ordtak for dette: «Bang for your bucks». Sagt på en annen måte: mest mulig krefter for minst mulig penger. Således slår Hellcat fullstendig knockout på alt annet.

Prisen blir faktisk ikke så ille i Norge heller. På grunn av den lave kjøpsprisen ender man opp med en sluttpris på rundt 1,8 millioner kroner i Norge, ifølge Toll og Avgiftsdirektoratets importkalkulator.

BANG FOR YOUR BUCKS: Skal du ha mest mulig krefter for minst mulig penger, er det vanskelig å gjøre en bedre deal enn dette. Foto: CHRYSLER Vis mer


Dodge feirer for øvrig 100-års jubileum i år, og det er jo en god anledning til å presentere verdens raskeste firedørs sedan. Konsernet har markert seg med mange brutale biler opp gjennom tidene, fra muskelbil-æraens konger som Dodge Charger R/T og Dodge Challenger R/T med 426 Hemi under panseret, til 90-tallets Dodge Viper. Således faller Charger SRT Hellcat inn i en lang og fin tradisjon. Hurra for jubilanten!