Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Den råeste Lamborghinien

Lynende ytelser - og nesten en halv kilo CO2 per kilometer...

GENÈVE (DinSide Motor): De som har kikket på våre bildesamlinger fra Genève så langt vil dra kjensel på denne - alle bilentusiasters drømmebil. Den ble avduket av toppsjef Stephan Winkelmann i forbindelse med VW-konsernets fellesarrangement kvelden før første fulle pressedag på bilmessen.

Superveloce

Det er en relativt sterkt modifisert versjon av Murciélago og navnet LP 670-4 SV holder hva det lover, nemlig 670 hestekrefter, firehjulsdrift og SV... for SuperVeloce - altså superrask.

3,2 sek

Og rask er den utvilsomt med en akselerasjonstid fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til vel 340 kilometer i timen. Kraftkilden er en 6,5-liters V12-motor.

Bakfra og fremover

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Mere krefter og lavere vekt har vært ingeniørenes målsetning i forbindelse med denne modellen. Bilen har allikevel fortsatt firehjulsdrift; sannsynligvis for å gi føreren en tilleggssjanse til å holde uhyret på veien ved aktiv kjøring. Men det er bakvognen som tar hovedstøyten; opp til 35% av drivkraften kan flyttes fremover. Vektfordelingen gir 58% på bakakselen - 42% foran.


Spart vekt

Interiøret er forenklet med vektsparing for øye - og utpreget sportslig selv om de ekstreme bøttesetene byttes ut gratis mot standardseter med noe mer komfort, for de som måtte ønske det. Karosseripaneler er for en stor del i karbonfiber. Alt i alt er bilen cirka 100 kilo lettere enn en standard Murciélago. Bilens aerodynamiske egenskaper er også kraftig forbedret. LP 670-4 SV har selvsagt karbonkeramiske bremser og gedigne hjul: Pirelli P Zero Corsa 245/35 ZR 18 foran, 335/30 ZR 18 bak.

Tall som en Lamborghini-kunde sannsynligvis interesserer seg midt i bøtteknotten for: Blandet forbruk på 2,06 liter per mil; CO2-utslipp på 480 gram per kilometer...