MORSOM: Audi RS6 Performance er en bil vi blir glade av å kjøre. Foto: Jamieson Pothecary
MORSOM: Audi RS6 Performance er en bil vi blir glade av å kjøre. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Test: Audi RS6 Performance

Den råeste familie­bilen vi har kjørt

Noen mener det enkleste er best. At man kan leve et godt liv uten luksus eller fråtsing i unødvendige materialistiske eiendeler. Audi RS6 beviser at det motsatte bare er så fryktelig mye morsommere.

Skal du kjøpe deg et par nye joggesko finnes det Nikes på pallesalg hos Coop Obs til 450 spenn. De fungerer nok helt fint til det meste, og er sikkert et røverkjøp. Men det finnes også joggesko på Nike Concept Store til det tredobbelte. Funksjonaliteten er i prinsippet det samme, bare at disse er stiligere, lettere og mer eksklusive.

Sistnevnte kjøper vi gjerne. Kall det jåleri eller hva du vil. Det gir oss mer glede, å eie noe litt grommere enn vanlig og noe som ikke alle har. «Hva slags type Nike er det?» Det spørsmålet alene er verdt 1.000 kroner i prisen. Anerkjennelse på at vi eier noe de ikke helt vet hva er. Uansett, differansen er ikke det som avgjør om vi må bli med i luksusfellen eller ikke.

Hva har det med en Audi RS6 å gjøre? Vel. I «verdens rikeste land» finnes det de som ser på prisforskjell på en A6 2,0 TDI og en RS6, på samme måte som vi ser prisforskjellen mellom tilsynelatende to helt like par sko. En million kroner ekstra, liksom? Forrige uke kjøpte vi ei klokke som kostet mer ...

Balansert

Herlig, når det kjedelige snakket om penger er lagt til side, kan vi konsentrere oss om det viktigste – bilen.

HEFTIG: 21 tommers felger, RS-bremsekallipere. Det krever litt å stoppe 2,1 tonn med 605 hestekrefter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Forrige generasjon RS6 fikk litt pepper. Audi undervurderte behovet eierne hadde for å komme seg like raskt rundt svingene, som rett frem. V10-motoren var for stor og tung – den hang over forakslene – og nok en gang var RS6 en Audi preget med understyring under press. Tørst var den også. Såpass at det ble anbefalt å kjøpe aksjer i Circle K ved kjøp av bilen. Rike folk er visstnok litt gjerrige når det gjelder bensinregninga.

Løsningen ble en kortere og lettere V8, som ga bedre balanse og mindre forbruk. Motoren har også fått COD (cylinder on demand), som kutter sylindere ved lett gasspådrag under 3500 OMDR. Dermed reduserer den forbruk opp mot 12 prosent ved langkjøring – effektivt, og umulig å kjenne under bruk.

Så når Audi har gjort bilen mer fornuftig, var det samtidig en selvfølge å gjøre den mindre fornuftig. Dette ved å tilby «Performance»-pakka. 45 hestekrefter mer, enn i en vanlig RS6. 0–100 går unna 0,2 sekunder raskere – til 3,7 sekunder – mens dreiemomentet forblir det samme på 700 newtonmeter opptil 6.000, fra 5.500 omdreininger. Om ikke Audis mest bøllete stasjonsvogn var sint nok fra før, har den nå fått en god dose steroider. Og enda flere krefter er noe vi liker.

Veteran

Det er ikke til å legge skjul på at nåværende Audi A6 begynner å dra på årene. Dagens modell kom i 2012, med en facelift i 2015. På utsiden tenker man ikke over dette i det hele tatt. Audi har vært flinke til å skape en karosseridesign som skjuler alderen. På innsiden er alderen litt tydeligere.

Instrumentpanelet er fortsatt delvis analogt, med LCD display i midten. Vi er allerede vant med Audis nye heldigitale display, som finnes blant annet i TT, Q5 og R8. Dette savnes det i dagens A6.

Popup-skjermen er heller ikke luksus-stasjonsvogn anno 2017, selv om den ikke er stygg. Når du likevel tenker på hvor lekkert Mercedes-Benz E-klasse har fått til sin dobbeltskjerm integrert i dashbordet, gir A6´ skjerm fort litt bruktbil-følelse.

Til tross for sitt noe anonyme utseende, har ikke Audi tenkt å la deg tvile på hva slags bil du sitter bak rattet. Karbon må ha vært overskuddsmaterialer på fabrikken, for her har de gått amok med karbon-deksler. Rundt midtkonsoll, luftventiler, dørhåndtak, hanskerom ... Alt dette gjør RS6 sikkert 3–400 gram lettere Og akkurat som våre Nike-sko, sikkert ikke bedre i praksis, men det ser helt rått ut.

Bilder: På innsiden av RS6

DISKRET: I profil er det ikke mye som skiller seg fra en vanlig A6 med S-Line styling. Lyden er derimot ikke til å ta feil av. Husk å stille kjøremodusen i «comfort», hvis du skal søndagstur før kirkeklokkene har ringt inn, ellers får du støy klager fra menigheten. Foto: Jamieson Pothecary
MANGLER: Vi savnet det heldigitale instrumentdisplayet man får i Q5, TT og R8. Foto: Jamieson Pothecary
UMULIG: Du kan prøve å gire raskere med rattspakene, men det går ikke. Foto: Jamieson Pothecary
SPORTY: Åttetrinns girkasse fungerer best når den står i «sport auto». Foto: Jamieson Pothecary
JÅLETE: Åpning av dørene blir selvsagt raskere når håndtakene er pyntet med karbon. Foto: Jamieson Pothecary
KVIKK: RS6 er en rakett både rett frem og i svingene. Sidestøttene trenger du for å ikke bli passasjer i egen bil. Foto: Jamieson Pothecary
HEFTIG: 21 tommers felger, RS-bremsekallipere. Det krever litt å stoppe 2,1 tonn med 605 hestekrefter. Foto: Jamieson Pothecary
SMART: Stilig karbondiffuser med deksel som skjuler hengefester. To monster-eksospotter sørger for en fantastisk heftig motorlyd. Foto: Jamieson Pothecary
SUBTIL: ... men nødvendig vinge på bakluka. Audi har vært forsiktig med å pynte bilen for mye. Foto: Jamieson Pothecary
IKKE DYREVENNLIG: Plass til bagasje og hunden. Nei, vent! Dropp hunden, aksen kommer til å gi den hjerteattakk. Foto: Jamieson Pothecary

Kvaliteten er det overhodet ikke noe å utsette på. Her finner du ikke billigplast. Hver eneste detalj er gjennomtenkt, solid og skrudd fast tightere enn forsvaret til det tyske fotballandslaget. Setene har nydelige sømmer, er stive og komfortable, med rikelig sidestøtte for å sikre at selv de tyngste sjåførene ikke havner som passasjerer i egen bil.

Bakseteplassen er mer enn stor nok til en voksen, og bagasjerommet på 565 liter rommer mer en stort nok til påskebagasje og bikkje. Vi anbefaler likevel å sløyfe frakt av dyr i denne bilen, for akselerasjonen vil sannsynligvis gi familiens beste venn hjerteinfarkt, ved første drag ut fra lyskrysset.

At Audi velger å beholde enkelte interiør-elementer fra forrige generasjon spiller egentlig ingen rolle. For når du kjører er det bare å ha blikket festet langt, langt, langt fremover. For her går det fryktelig fort unna.

Komfortabel

Sittestillingen er perfekt. Sentral, passe lav og ergonomisk riktig i forhold til betjening av knapper og duppeditter. 605 hestekrefter er ikke til å kødde med, og det siste du trenger å tenke på mens du farter nedover Autobahn i 300 km/t er «hvor er volumknappen?!»

I «comfort»-kjøremodus er bilen fortsatt en råtass, men lyden dempes, i tillegg til at den struper noe krefter og girkasse-respons. RS6 er en bil du kan lett tusle bort til Ikea med, for å kjøpe en Pax-garderobe.

Svipper du den i «Dynamic»-modus forvandles bilen til det motsatte. Responsen fra motoren og drivverket er like brutal som lyden – hard og aggressiv, med rally-inspirert antilag-eksplosjoner lagt inn for ekstra drama. Ikke regn med et forbruk på under 2,0 liter på mila i denne modusen, det er nemlig bare alt for morsomt å dra på!

Det er ingen tvil, RS6'en er bygd for å sluke mil etter mil på das Autobahn, med fartsnåla limt fast på 250 km/t. Så hva er vitsen med disse kreftene i Norge? Fordelen her er noe den tyske veien ikke kan by på: Svingete veier.

Testresultat

Audi RS6 Performance

Dommen: Den ultimate «sleeper». En høyst unødvendig bil du absolutt bør kjøpe!

Uendelig med krefter
Familie-superbil
Fantastisk motorlyd

Noe utdatert interiør
Fortsatt høyt forbruk

For en bil av denne størrelsen og vekta er RS6 overraskende responsiv under press. Den føles ekstremt trygg og forplantet på asfalten, og den byr ikke på overraskelser under press.

Bakenden gir gjerne små hint om at bilen vil leke litt under fullt gasspådrag, ut av en sving. Men for å finne ut av det kreves det en sjåfør med større talent og frukt mellom beina enn hva undertegnede har.

For om du har lyst til å kjøre dette beistet sidelengs ut av en sving, må du nok opp i tre måneder med «pallesnekring-hastighet» for å få det til.

Men akkurat som med våre dyre Nikes, finnes det nok litt å klage på i RS6 også. Kall oss gammeldagse, men vi liker å bestemme over alskens datastyrt maskineri.

Vi har for lengst akseptert at automatkassene er her for å bli, derfor vi har blitt glad i girpadlerne bak rattet. Å kunne gire delvis manuelt føles litt mer ... vel, mandig. I RS6-en måtte vi derimot kaste inn håndkleet.

Saken er at motoren er så kjapp, og så kraftig, at du bare kan glemme å gjøre en bedre girjobb, enn hva automatkassen klarer. Å kjøre automat-kassen i annet enn «sport», når kjøremodus står i «dynamic», resulterer i rykk, napp og treffing av turtallsperre med påfølgende struping av krefter. Da er det ikke bare du selv, men også passasjerene dine, som tror du er amatør. Audis åttetrinnskasse er så bra gjennomført, at for vår del kunne de enkelt fjernet paddelskift-spakene.

Komplett pakke

Om vi hadde eid denne bilen, ville vi aldri tatt fly innen Europa igjen. Vi ville kjøpt ei luksushytte i Østerrike og lagt vinter- og påskeferien dit, istedenfor til Hemsedal. For med RS6 tror vi du fint rekker en helgetur til Alpene. Med eller uten full last, med 700 Nm tilgjengelig, merker du lite til litt ekstra vekt.

Det finnes konkurrenter, som Mercedes AMG C63s. Merca klarer imidlertid ikke å håndtere kreftene med like mye finesse som Audien. For noen kan utseendet være litt for diskret.

Personlig synes vi det er det som er så rått med akkurat denne bilen. Det blir som å ha din egen «Dirty Trick»-knapp, som i Flåklypa Grand Prix. Det er så lite norsk å skryte, men vi digger skjult luksus. RS6 er en bil du legger merke til, uten å egentlig helt skjønne hvorfor.

AUDI RS6 PERFORMANCE: En leken bil. Vis mer

Det er de færreste som har råd til en RS6. Gode nyheter er at per i dag ligger det hele 46 stykker til salgs på Finn. Prisen er fra 200 000 og oppover. Tenk på dét mens du titter i brosjyren til Passat GTE.

Så er det bare å innrømme det, livet er fullt av ting du egentlig ikke trenger. En kaffe fra Kaffebrenneriet, karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, pizza på restaurant istedenfor Grandisen hjemme eller et par Nikes fra Concept Store istedenfor Obs. Akkurat som RS6. Unødvendig, men absolutt nødvendig.

Tekniske data - Audi RS6 Performance

Motor:V8 Bi-turbo bensin
Slagvolum:3.993 ccm
Effekt - o/min:605 hk / 6.100-6.900 omdr
Dreiemoment - o/min:700 Nm /1.750-6.000 omdr
0-100 km/t:3,7 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk:0,96 l/mil
CO2-utslipp:223 g/km
Tankvolum:75 liter
L/B/H (cm):497 x 193 x 146
Bagasjerom:565 liter
Egenvekt:1.950 kg
Hengervekt:2.100 kg
Pris fra kr.:1.553.500,-
Pris testbil:1.696.970,-

Kilde: Audi