Vis mer

Den råeste åpne

Supersports og åpen bil er ikke nytt for Bentley. Men råere har kombinasjonen aldri vært.

I 1925 nådde for første gang en produksjonsbil den dengang svimlende hastighet av 160 km/t. (100 mph - en "magisk" grense i England på den tiden). Det var en Bentley Supersports, en sportsutgave av den velkjente Bentley 3 litre, som utviklet hele 85 hestekrefter.

Hyper-eksklusiv

For et år siden gjenoppstod Supersports-navnet i forbindelse med at Bentley lanserte en sterkere, lettere, sportsligere og raskere utgave av den moderne klassikeren Continental GT. Det var Continental Supersports Coupé og den ga igjen Bentley innpass i den eksklusive ypperste sports-luksusklassen med en toppfart langt over 300 km/t og sin sprint fra 0 til 100 på bare litt over fire sekunder.

Det var bare et spørsmål om tid før den, i likhet med GT/GTC og GTC Speed, kom i kabrioletutførelse med fire sitteplasser og nedfellbart stofftak.

Tidenes raskeste

Nå er den på plass, og skal avdukes på bilutstillingen i Genéve om en drøy uke. Det dreier seg ifølge produsenten om tidenes raskeste Bentley kabriolet, ja faktisk om verdens raskeste åpne fireseters bil.

630 hk

Bentley 3-litre fra 1925 - første som kom i Supersports-versjon. Her en "Speed", med toppfart 145 km/t Foto: Lars-Göran Lindgren (Wikimedia Commons) Vis mer


Så har den da også svimlende ytelser til å være en stor og tung luksus-kabriolet. Takket være W12-motoren på seks liter med biturbo-overlading, produseres 630 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 800 newtonmeter fra 2.000 til 4.500 omdreininger per minutt. Dette muliggjør ytelser på vei verdige... ja, nettopp - en supersports-bil.

Tung som en stor SUV

For å sette tallene i perspektiv bør man huske at denne overklasse-kabrioleten veier oppunder to og et halvt tonn - snaue tonnet mer enn storbilen Mondeo! Dette er til tross for en innsats for å redusere vekten på Supersports-versjonen, eksempelvis ved å bruke karbonfiber i setene, karbonkeramiske bremser og en del andre vektbesparende tiltak. Således veier Supersports Convertible 90 kilo mindre enn GTC Speed. Men den er fortsatt tung som en stor SUV. Allikevel klarer den altså 0-100 på 4,2 sekunder og akselererer videre helt opp til 325 km/t. Voldsomt!

Continental Supersports er altså en stor bil. Kabrioleten er 480 cm lang, hele 195 cm bred og 139 cm høy. Akselavstanden er 275 cm.

Quickshift og adaptivt understell

Bilen har firehjulsdrift med momentfordeling 40/60 foran/bak. Quickshift-girkassen har, som navnet indikerer, ultra-raske skift - under et tidels sekund. Supersports Convertible har kontinuerlig automatisk adaptivt understell og den har fem centimeter bredere sporvidde bak for bedre grep og stabilitet. En fast spoiler på bagasjeromslokket skal hjelpe til i høye hastigheter. Hjulene er kledd med Pirelli Ultra High Performance i dimensjonene 275/35-20.

Bentley 3-litre fra 1925 - første som kom i Supersports-versjon. Her en "Speed", med toppfart 145 km/t Foto: Lars-Göran Lindgren (Wikimedia Commons)


Hevder lave netto-utslipp

Bentley insisterer på at bilen har FlexFuel-system som muliggjør kjøring på E85 bioetanol, bensin, eller en blanding av de to. Egne sensorer tilpasser motorens styringssystem etter blandingen som finnes på tanken. Dette gjør at Bentley kan hevde å kunne oppnå kraftig reduserte netto utslippsverdier når det gjelder CO2 - opptil 70%, visstnok. ("fra brønn til hjul", der man tar med heleprosessen fra utvinning til forbrenning).

388 gram...

Det er å håpe at dette har noe for seg, for forbrukstallene gir, som seg høver for en åpen bil, bakoversveis: 2,55 liter per mil er det offisielle tallet for bykjøring, og såpass som 1,67 liter per mil ved blandet kjøring. Det gir et offisielt utslipp av CO2 på 388 gram per kilometer.

Tennene løper nå i vann og vi ser frem til å ta Bentley Continental Supersports Convertible nærmere i øyensyn om en drøy uke i Genève.

Da får vi forhåpentligvis også vite noe om prisen. Vi kan imidlertid fastslå her og nå at vi ikke har råd til den...