OPPKALT ETTER ET FJELLPASS: Stelvio i Italia er et av de høyeste og mest spektakulære fjellpassene i Alpene med høyeste punkt over 2.750 meter og de 75 hårnålssvingene er en kjent utfordring for aktive bilister. Stelvio er også navnet Alfa Romeo har valgt til sin nye sports-SUV, som i disse dager blir vist på bilutstillingen i Los Angeles. Foto: Alfa Romeo
OPPKALT ETTER ET FJELLPASS: Stelvio i Italia er et av de høyeste og mest spektakulære fjellpassene i Alpene med høyeste punkt over 2.750 meter og de 75 hårnålssvingene er en kjent utfordring for aktive bilister. Stelvio er også navnet Alfa Romeo har valgt til sin nye sports-SUV, som i disse dager blir vist på bilutstillingen i Los Angeles. Foto: Alfa RomeoVis mer

Her er Alfa Romeo Stelvio

Den nye SUV-en vekker oppsikt

Italienerne slår til med frisk design, som muligens vil være det fremste argumentet for å kjøpe noe så spesielt som den første SUV fra Alfa Romeo.

Alfa Romeo har holdt lav profil en tid, tross modeller som har fått skryt for design og personlighet, som kompakte Giulietta og den minimalistiske sportsbilen Alfa 4C.

Men tidligere i år lanserte Alfa Romeo Giulia, sin sannsynligvis viktigste modell på flere år, bilen som skal redde den tradisjonsrike produsenten, basert i Arese nær Milano, fra forfall. Vi kjørte nye Alfa Giulia i september og konkluderte med at her har Alfa en reell mulighet til å konkurrere med BMW 3-serie uten å rødme.

Den første SUV-en

Og nå, for første gang i sin over 100 årige historie presenterer Alfa Romeo altså en SUV, basert på plattformen som har vist seg å fungere bra med Giulia. Stelvio vil komme på markedet i løpet av neste år og i første omgang viser den italienske produsenten den heftigste utgaven, Quadrifoglio - som er den tradisjonelle betegnelsen på de sportsligste Alfa-versjonene.

FIRKLØVER: Quadrifoglio-versjonen av Stelvio vises først. Det er den sportslige varianten og byr på 510 hestekrefter takket være en biturbo V6 på 2,9 liter. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Sterk identitet

Design vil være ett av de sentrale salgsargumentene for Stelvio, som det som oftest er hos Alfa Romeo. Den skal uttrykke sportslighet, italiensk sensualitet og samtidig en viss aggressivitet - kort sagt, personlighet og temperament. Fronten er nøkkelelementet og har den høyeste gjenkjennelsesfaktoren, men generelt har Alfa-designerne vært opptatt at detaljene skal stemme så helheten blir utvetydig Alfa fra alle vinkler. For vår del er førsteinntrykket at de har lykkes godt med fornyelse innen kontinuitet, og at denne vil skille seg ut i SUV-mengden er det ingen tvil om - enten man liker utseendet på bilen eller ikke.

Hekken er ganske rett opp-og-ned og Alfa kaller den «kamm-hekk», selv om purister muligens vil bestride at professor Wunibald Kamm selv ville gått god for betegnelsen i dette tilfellet. (Eksempler finner du i denne artikkelen om BMWs Zagato-konsept fra 2012).

Quadrofoglio-versjonen vi ser på disse bildene har dessuten en del ekstra sportslige designelementer, som sideskjørtene delvis i karbon lakkert i karosserifarge og de typiske Q-felgene.

BMW-KONKURRENT: Alfa Romeo Stelvio vil for noen kunne fremstå som et litt mer emosjonelt ladet alternativ til for eksempel BMW X3 eller Mercedes-Benz GLC - for ikke å nevne helt nye Audi Q5, som er på trappene. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Stor som en BMW X3

Størrelsesmessig er det en mellomstor SUV/crossover vi har med å gjøre - den er bare en anelse større enn BMW X3 med sine 468 centimeter i lengden og 165 i høyden.

Interiøret er også spesifikt Alfa og kan ikke forveksles med et annet merke. Det oser sportslighet, særlig i denne quadrifoglio-utgaven. Førermiljøet er å dømme etter bildene omtrent som i Giulia, det vil si forfriskende egenartet med annerledes designvalg på overflatene enn hos konkurrentene. Materialene er myke og vi regner med det også er polstring ned til undersiden av dashbordet slik som i Giulia.

Instrumentpanelet er forbilledlig oversiktlig og lettlest og infotainment-skjermen er integrert i dashbordpanelet på en sømløst finurlig måte. Betjening og informasjonsdisplay er ekstremt fører-orientert.

SPORTSLIG STEMNING: Førermiljøet er utpreget Alfa - alt er basert på fokus på føreren og det vesentligste av betjeningen er på rattet. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Slår til med 510 hester

Det er ingen overraskelse at Alfa benytter den samme drivlinjen som har gjort Giulia Quadrifoglio til en troverdig rival til både BMW M3 og Mercedes-AMG C 63. Vi snakker om biturbo V6-bensinmotoren som produserer 510 hestekrefter (tilfeldigvis det samme som nevnte C 63), fra et moderat slagvolum på 2,9 liter. Gjenbruk av Ferrari-know how er ikke egnet til å gjøre denne mekanikken mindre interessant. 600 newtonmeter overføres til hjulene via en 8-trinns automatkasse fra ZF.

Kreftene plantes i bakken via Q4 firehjulsdrift med sanntids momentfordeling. Den baserer seg i utgangspunktet på full bakhjulsdrift, men kan ved behov - det vil si når hjulene nærmer seg slippgrensen - overføre opptil 50 prosent av kreftene fremover. Via to kløtsjer i bakdifferensialen kan fordelingen av moment mellom bakhjulene kontrolleres slik at stabilitetskontrollen ikke skal behøve å gripe inn på forstyrrende vis.

COUPE-STIL: Alfa Romeo Stelvio ser unektelig mer ut som en høyreist coupé enn som en rendyrket SUV, særlig fra denne vinkelen. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Vil moderere seg

Etterhvert vil det komme en mer moderat versjon av Stelvio, utstyrt med en 2,0-liters firesylindret turbomatet bensinmotor på 280 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter ved 2.250 omdreininger. Det ville også overraske oss om ikke en 2.2 dieselversjon på 180 hester og 450 newtonmeter så dagens lys etterhvert - den drivlinjen fungerer i hvert fall svært godt i Giulia.

Les også: