Subaru Levorg blir den nye Legacy i Europa.  Foto: Subaru
Subaru Levorg blir den nye Legacy i Europa. Foto: SubaruVis mer

Den neste Subaru Legacy

Konseptbilen til den neste Legacy blir vist i Tokyo denne uken. Vi har sjekket den ut.

Subaru benytter den pågående bilutstillingen i Tokyo til å vise frem en helt ny bil. Bilen er foreløpig bare en konseptbil, men det er lite overraskende hva dette skal bli.

Konseptbilen har fått navnet Levorg, men det aller meste tilsier at dette i Europa blir den nye Legacy. Både navnet, de fysiske målene, og designen tyder på det.

Bilen måler 4,69 meter i lengde, har en bredde på 1,78 meter og er 1,48 meter høy. Akselavstanden er satt til 2,65 meter.

>> Sjekk om dette råskinnet er bilen for deg!

25 års jubileum

Rent visuelt har den et klart slektskap til dagens modell, og på Tokyo-utstillingen står den kun vist som stasjonsvogn. Det er blant annet fordi Subaru i disse dager feirer 25 år med nettopp stasjonsvogner, men bilen kommer helt sikkert også som sedan.

Se flere bilder av Levorg:

Subaru Levorg blir den nye Legacy i Europa. Foto: Subaru



*Alle bildene: Honda

Spennende motorer

Den nye Legacy blir en spennende modell, for Subaru har nå lagt seg kraftig i selen og utviklet en rekke nye tekniske løsninger, inkludert det vi finner i motorrommet.

Den mest spennende nyheten er en 1,6-liters boxermotor med direkteinnsprut.

1,6 DIT vil levere 170 hestekrefter, basert på et dreiemoment på 250 Nm. Samtidig har de også utviklet en tilsvarende motor med 2-liters slagvolum. Denne 2,0 DIT er langt sterkere, med et heftig dreiemoment på 400 Nm, som produserer 300 hk.

Kjent girløsning

For å distribuere motorkraften videre benytter Subaru seg av deres nye CVT girkasse. Denne kassen har vi kjørt tidligere, og som CVT-kasse imponerer den virkelig. Det ligger ingen hemmelighet i at CVT normalt ikke er vårt førstevalg. 1,6-literen får en det Subaru kaller en Lineartronic, mens 2-literen blir utstyrt med Sport Lineartronic CVT-kasse.

En neste ting som den typiske Subaru-kunden er opptatt av er hvorvidt den får firehjulsdrift, og selvfølgelig gjør den det. Her sitter det Subarus eget Symmetrical AWD, som vanlig.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Se bilen 360 grader:



*Alle bildene: Fred Magne Skillebæk

Hvorfor?

Av en eller annen grunn skal også Subaru dra navnet Sport inn i defineringen av bilen, og forteller at dette er en Sports Tourer. Levorg blir i Japan å få i to versjoner for hver motorisering. Enten en GT, eller en GT-S. Sistnevnte vil ha utstyr som skal peke i en mer sporty retning enn den rene GT-modellen. Hvorvidt dette blir tilsvarende når bilen kommer til Europa er foreløpig uvisst.

Les også: Stor test av åtte dashbord-kameraer

Nytt indre

Vis mer


Innvendig er det også gjort grep for å skape et moderne uttrykk, med instrumentering i form av et 3,5-toms LCD display, pianolakk, og nye setematerialer. Nå har også Subaru hentet frem et ratt med en såkalt D-form, hvor nedre del er rett og ikke fullfører hele sirkelen.

Endelig på plass

Nytt fra Subaru er også at de nå henter inn en del av både aktive og passive sikkerhetsløsninger. De japanske produsentene har i det store og hele vært alt for sene på markedet med disse tingene, men kommer heldigvis etter.
En ny generasjon Eye-Sight er utviklet, og bilen blir utstyrt med pre-kollisjons bremsekontroll, adaptiv fartsholder, aktiv filskiftvarlser med styreassistent, pluss andre løsninger.

Det er derimot to ting som er helt ukjent. Det ene er når bilen kommer til Norge, eller Europa for den saks skyld. Det andre er prisen.

En indikasjon

Forbruket på 1,6-literen er fra Subaru oppgitt til 0,57 liter per mil. Dette er ikke på blandet forbruk, men konstand ved 100 km/t på motorveien. Vi kjenner til at den norske importøren er veldig interessert i å få et forbrukstall fra EU-syklusen, noe som også vil si noe om CO2-utslippet. Disse tallene har Subaru foreløpig ikke klare, og det er dermed umulig å beregne en prisantydning på bilen.

Foruten de to nevnte nye bensinmotorene, så må vi også forvente at nye Legacy også blir utstyrt med passende dieselmotorer, for de som foretrekker det.

Subaru Levorg, eller hva den skal hete til slutt, kommer på markedet i Japan til våren. Om vi tør tippe, så blir det antagelig sommeren 2015 før den når veiene i Norge, og det øvrige Europa.

.