Vis mer

Den mest fantastiske Ford

Dette er hittil råeste Shelby-Mustang. Og det stopper ikke her.

Fra 1965 til 1969 utviklet Caroll Shelby spesialversjoner av Mustang med høyere ytelser og det berømte Cobra-emblemet. Så skulle det ta 35 år før neste generasjon kom på markedet. Det kan ha noe å gjøre med at den nåværende generasjonen av Mustang er den som lever mest opp til tradisjonen og de design-elementene som gjorde Mustang til det ikonet av en muskelbil det er blitt. Vi har tidligere omtalt Shelby GT500 KR - en bil som hadde hovedrollen som KITT i TV-serien Knight Rider i ny versjon som gikk på amerikansk TV i 2008.

I forhold til den "vanlige" Mustang Shelby GT500 har den versjonen vi omtaler her en tilleggspakke som koster cirka 30.000 dollar, og da blir bilen det reneste monster. Den er lett gjenkjennelig på de spesielle 20-tomsfelgene og Cobra-emblemet som dukker opp her og der samt en generelt mer aggressiv fremtoning.

Super Snake

Vi snakker om Shelby GT500 Super Snake, som med kompressor-kit utvikler opp til 750 hestekrefter. Den er basert på GT500 som i standardutgave leverer 540 hestekrefter. (Vanlig Mustang GT har 305 hester). Super Snake-versjonene starter med en variant som har 605 hester og garanti. Versjonene på 725 hester og mer må klare seg uten garanti. Super Snake dukket opp på markedet i 2008 i sin første variant.

Under fire sek. på 0 til 100

Men her er det altså 750 gamper som stiller opp, og akselerasjon fra 0 til 100 skal ta 3,9 sekunder. Her snakker vi supersport-ytelser. Når det gjelder kjøreegenskaper har ikke disse vært helt på høyde med europeiske konkurrenter på standard GT500 ifølge amerikansk presse. Det betyr i hovedsak at bilen trives best når den kjøres rett frem. Det forhindrer sannsynligvis ikke at men kan ha ganske mye moro på en bane. Super Snake skal visstnok være en del bedre.


Prudhomme

Og det stopper ikke der: For racing-entusiaster er det utviklet en enda råere utgave av Super Snake, kalt Super Snake Prudhomme (Shelbys partner, Don "The Snake" Prudhomme kjørte racing for Shelby på 60-tallet), med 800 hestekrefter under panseret - med race fuel; 750 med vanlig bensin. Denne er også lovlig på vei.

Siste nytt er at prototypen på Super Snake Prudhomme skal auksjoneres bort i oktober, i Las Vegas.

Vis mer