MER AVANSERT: Designen forteller at det er noe annerledes og Honda Clarity er da også en av svært få brenselcellebiler, altså en bil med hydrogen på tanken, som via brenselcellene forsyner den elektriske motoren som driver bilen, med strøm. Med forlenget rekkevidde og fem komfortable sitteplasser, fører den hydrogenbilen et hakk fremover i utviklingen. Foto: Knut Moberg
MER AVANSERT: Designen forteller at det er noe annerledes og Honda Clarity er da også en av svært få brenselcellebiler, altså en bil med hydrogen på tanken, som via brenselcellene forsyner den elektriske motoren som driver bilen, med strøm. Med forlenget rekkevidde og fem komfortable sitteplasser, fører den hydrogenbilen et hakk fremover i utviklingen. Foto: Knut MobergVis mer

Test: Hydrogenbilen Honda Clarity

Den lengste rekkevidden

Etter Hyundai og Toyota er det Honda som kommer på markedet med en ny hydrogenbil. Eller - kommer den egentlig på markedet, tro?

Vi reiste til København for å kjøre markedets nyeste hydrogenbil, Honda Clarity Fuel cell. Målet: Prøve å komme nærmere svaret på spørsmålet stadig flere stiller seg: Hva er fremtidens drivstoff?

Det er jo bare to år siden vi kunne fortelle at nesten alle tror det er hydrogen. Men man kan jo lure, etter det store fokuset på batterielektriske biler på bilutstillingen i Paris i fjor høst: Vil hydrogen bare fortsette å være «fremtidens drivstoff» også i et langsiktig perspektiv, slik Elon Musk har vært inne på?

UVANT: Lang, lav, relativt kort akselavstand - Clarity skiller seg ut og det er meningen. Men form er også langt på vei et resultat av funksjon. Eksempelvis er åpningen foran bakre hjulhus der for å lede luftstrøm innover og "Gandini"-designen over bakhjulet har likeledes en aerodynamisk funksjon. Foto: Knut Moberg Vis mer

Langsiktig perspektiv

For å være tydelige på det med en gang: Etter å ha prøvekjørt et av veldig få eksisterende eksemplarer av nye Honda Clarity, har vi fortsatt ingen fasit.

Og det er ingen tvil: Ting tar tid. Det er over elleve år siden vi første gang skrev om Hondas store hydrogendrevne sedan - forgjengeren til bilen vi har kjørt - som dengang fortsatt var på konsept-stadiet. Og nå har vi kjørt produksjonsbilen som er andre generasjon Clarity (denne gang med det fulle navnet Clarity Fuel Cell - forgjengeren het FCX Clarity). Vi omtalte nyheten i forbindelse med at den ble vist på bilutstillingen i Tokyo høsten 2015.

Brenselceller

Før vi fortsetter bør vi minne om noen grunnleggende begreper: Det vi kaller hydrogenbil er det som også av og til kalles brenselcellebil. I praksis er det en elbil, for drivlinjen er elektrisk og strømmen kommer fra et slags mini-kraftverk bestående av en såkalt brenselcellestabel der cellene fører sammen hydrogen fra en medbragt tank, og luft - noe som via en slags omvendt elekrolyse ender opp i vann - og elektrisk strøm.

LUFTSTRØMMER: Nedre del av karosseriet er behandlet for at luften skal ledes mest mulig effektivt rundt bilen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Strømmen driver en elmotor - og vips! Du har en elbil med medbragt kraftverk. Batteriet trenger altså ikke å lades eksternt - den lades med elektrisitet produsert av det medbragte kraftverket.

Mer om brenselceller kan du lese her.

Bilen er et ledd i det Honda kaller sin elektriske visjon, og den japanske produsenten annonserer at i Europa skal to tredjedeler av bilene deres ha elektrisk drivlinje i 2025.

Spesiell design

Det er utvendig design som sladrer om at dette er en spesiell type bil. Som Toyota med sin Mirai, har Honda på svært japansk vis valgt å designe bilen i en slags pseudo-futuristisk stil som vi for vår del har litt vanskelig for å bli klok på. Noe av formgivningen er naturlig nok betinget av aerodynamikkens lover og Honda presiserer at mye arbeid er lagt ned i å optimalisere luftstrømmene rundt - og delvis gjennom - bilen for å få så lav luftmotstand som mulig.

TO AV SYV: Det er et svært begrenset antall Clarity som produseres i første omgang. Til det europeiske testprosjektet er syv biler på plass - fire av disse var tilgjengelige for testing i København. Foto: Knut Moberg Vis mer

Clarity er en storbil omtrent på størrelse med den nye Opel Insignia Grand Sport og er over 490 centimeter lang, 187 centimeter bred og 148 høy. Den relativt korte akselavstanden på 275 centimeter gir uvanlig lange overheng foran og bak. Dette henger sammen med plassering av drivlinje og hydrogentanker, som vi skal komme tilbake til.

At det ikke har vært Norge og Skandinavia som har vært i fokus ved utviklingen går klart frem av at man har valgt sedan-karosseri. Dette er som kjent mest foretrukket i land som USA og i Asia. Hvorfor man ikke har valgt SUV-løsning som Hyundai - og som Daimler vil gjøre - forklares med at man har villet få til en så god plassutnyttelse som mulig med begrensningene en lav sedan med fem plasser gir. Dette med tanke på å downsize teknologien mest mulig.

Klassisk interiør

Hvis det relativt spektakulære utvendige utseendet gir bange anelser, blir man beroliget når man setter seg inn i bilen. Det romslige interiøret preges av et klassisk førermiljø og generelt svært klassisk layout med fem sitteplasser - noe Honda presiserer er verdenspremière for en hydrogendrevet sedan - et sleivspark mot Toyota, hvis brenselcellebil Mirai - og den eneste direkte sedan-konkurrenten - er begrenset til fire plasser.

SKARP DESIGN: Tradisjonelt og funksjonelt interiør, i stor grad resirkulerte materialer, og overveiende grei kvalitetsfølelse. Girspaken er erstattet av knapper - det er det eneste «space age»-innslaget. Skjermen har et litt påklistret aspekt som kunne vært mer elegant utført. Foto: Knut Moberg Vis mer

Vi opplevde setene som gode å sitte i og det er god plass for voksne i kupéen, både foran og bak - også for langbeinte. Det nevnte førermiljøet gir en klassisk, men tidsriktig følelse med en opplevd kvalitet på det jevne, men klart bedre enn forgjengeren, FCX-Clarity, som ga et spinkelt og billig plastinntrykk som den dengang futuristiske design ikke kunne veie opp for. Honda insisterer dessuten på at det er valgt miljøvennlige materialer - 80 prosent er resirkulert. Utstyrsmessig er Clarity som en hvilken som helst mellomklassebil i 2017, med blant annet Honda Connect infotainmentsystem som kan integrere Apple CarPlay og Android Auto.

ABERET: Den største hydrogentanken spiser svært mange liter bagasjeplass ... Foto: Knut Moberg Vis mer

Men på ett området har man ikke løst plassutfordringen: Den største hydrogentanken, på grunn av den svært voluminøse innkapslingen nødvendiggjort av det høye gasstrykket på 70 MPa (700 bar), tar den mye plass bak baksetet med det resultat at bagasjerommet er enda mindre enn i en vanlig kompaktbil som VW Golf (bare 334 liter er ikke noe å skryte av).

Behagelig å kjøre

Vi starter opp vår Clarity testbil for en rundtur i København og omegn. Vi prøver oss på både bykjøring, motorveikjøring og kjøring på vanlig landevei. Bilen kjøres som en elbil og oppleves som en. Komfortnivået er meget bra, med effektiv demping og lavt støynivå - lavere også i høy hastighet enn flere batteridrevne elbiler vi har kjørt. Honda har jobbet med støydempingen, både på karosserinivå og med tykke, laminerte vindusflater.

RASK...NOK: 0-100 på ni blank er godkjent. Elmotoren som yter 177 hestekrefter gir ellers en relativt sedat opplevelse på veien. Vis mer

Uten å få satt kjøreegenskapene på noen virkelige prøver, satte vi i det minste pris på god retningsstabilitet og ryddig oppførsel i svingene. Hulopphenget er klassisk med MacPherson foran og multilenker bak. Oppsettet heller mot moderne amerikansk standard - styringen er presis nok, men føles litt ullen.

Ytelsene oppleves tilstrekkelige, men understreker at bilen er bygget for relativt sedat fremdrift. Som enhver elbil er den kvikk fra start takket være umiddelbart tilgjengelig moment. 0 til 100 kilometer i timen tar respektable ni sekunder, toppfarten er begrenset til moderate 165 kilometer i timen.

Det fører oss til sakens kjerne - nemlig den sjeldne typen drivlinje vi har med å gjøre.

PASSER I BYEN: Null lokale utslipp gjør brenselcelledrevne Clarity like miljøvennlig lokalt som en hvilkensomhelst elbil. Foto: Honda Vis mer

Effektivisert drivlinje

For det mest interessante befinner seg jo selvsagt under skallet, og i hovedsak under panseret. I motsetning til Toyota - og i motsetning til Hondas forrige generasjon hydrogenbil, har nå både motor og brenselcellestabel fått plass foran torpedoveggen, noe som bidrar til å forklare det lange overhenget foran. Dette er oppnådd gjennom videreutvikling og effektivisering på flere plan.

Honda presenterer det som verdens mest avanserte brenselcelleteknologi i en bil og hele drivlinjen tar nå ikke mer plass enn en 3,5-liters V6 bensinmotor, som er det Honda tilbyr på tilsvarende sedaner i Nord-Amerika.

Først klarte man å reposisjonere elmotoren, transmisjonsenheten og den nye elektroniske kontrollenheten så man kunne plassere dem horisontalt i stedet for, som tidligere, vertikalt. Dermed fikk man 34 prosent mer plass i høyden.

Deretter klarte man å utvikle en brenselcellestabel som var 33 prosent mindre enn forgjengeren med tilsvarende ytelse.

VIL FORBLI SJELDEN: Det er ikke planlagt det helt store produksjonsvolumet av Honda Clarity - den vil i lang tid bli lagt merke til på veien. Foto: Knut Moberg Vis mer

Plassbesparelse

Dette ble gjort ved at man økte den elektriske effektiviteten per celle med 50 prosent, hvilket gjorde det mulig både å ha tynnere celler og færre celler totalt i stabelen.

Dermed ble det plass til brenselcellestabelen over motorkomponentene, og hele pakken kunne puttes i motorrommet. Vi skal hoppe over detaljene rundt energiflyten og den nyutviklede luftkompressoren og konkludere med at effektiviseringen medførte betydelig plassbesparelse.

En ny litiumion-batteripakke med høyere kapasitet enn før er plassert under førersetet. Det lagrer strøm fra brenselcellene samt regenerert energi fra retardasjon. Det gir ekstra krefter til elmotoren ved behov. Nominell ytelse ut fra brenselcellestabelen er 103 kW (tilsvarende 140 hestekrefter), mens maksimal ytelse fra motoren er 177 hestekrefter.

ALT PÅ ETT STED: Her foran ligger både elektromotoren, som driver forhjulene, og brenselcellestabelen, som produserer strøm mens bilen kjører. Foto: Knut Moberg Vis mer

Når?

Dessverre kan vi ikke gi noe tidspunkt for lansering og heller ingen pris - Clarity kommer ikke i salg i Norge med det første. Honda har i det hele tatt vært overraskende tilbakeholdne frem til nå. Overraskende fordi de presenterte sin første hydrogenbil i 1998 - en eksperimentell prototype basert på flerbruksbilen Odyssey, med plass til... én person. Men de var tidlig ute med mer anvendelige prototyper og var også de første i verden på markedet med en hydrogenbil - første generasjon FCX, en kombikupé som kunne leases i California så tidlig som i 2005.

Men her hos oss var det Hyundai som var først ute med å komme med en moderne hydrogenbil i salg, i 2014. Det dreier seg om brenselcelle-versjonen av folkesuven Hyundai ix35. Fra i fjor har nok en hydrogenbil vært tilgjengelig for norske kunder, den store sedanen Toyota Mirai, som vi testet i fjor sommer.

Mercedes-Benz lanserte sin hydrogenbil før den tid - faktisk fikk vi kjøre en åpenbart produksjonsklar Mercedes B F-Cell allerede sommeren 2009, men den har ikke vært i salg i Norge. Ti eksemplarer ble registrert og leaset ut til utvalgte kunder.

GRØNN I DET GRØNNE: Ut av enderørene på Honda Clarity kommer det bare vann. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fortsatt utfordringer

Så, som vi skrev innledningsvis: Ting tar tid. Særlig når det er snakk om hydrogen. Og etter våre samtaler med Hondas ingeniører sitter vi igjen med inntrykket av at, selv om det nærmer seg tidspunktet for markedsføring i større skala, er det fortsatt en del utfordringer som må overkommes.

Infrastruktur er ikke den minste av disse, men der er det ting på gang. Det vil vi komme tilbake til.

I og med at bilen ikke kan anskaffes og at vi ikke ga noe terningkast til nærmeste potensielle konkurrent, Toyota Mirai, nøyer vi oss denne gang med å gi en oppsummering av det vi etter testkjøringen anser som Honda Claritys sterke og svake sider.

Honda Clarity i pluss og minus:

Les også:

Tekniske data - Honda Clarity Fuel Cell

Motor:Elmotor
Drivstoff:Elektrisitet produsert av hydrogen i brenselceller
Girkasse:Ingen - direkte transmisjon
Slagvolum:-
Drevne hjul:Forhjul
Effekt/turtall:177 hk/4501-9028 o/min
Moment/turtall:300 Nm/0-3500 o/min.
0-100 km/t:9,0 sek
Toppfart:165 km/t
Forbruk - blandet:77 g/mil
Rekkevidde (NEDC):650 km
CO2-utslipp:0 g/km
Lengde/Bredde/Høyde:491,5/187,5/148 cm
Akselavstand:275 cm
Kapasitet drivstoff:141 liter (117+24) -> 5 kilo hydrogen
Energilagring:Litiumion batteripakke, 1,7 kWt
Dekkdimensjoner:235/45-18
Egenvekt:1840 kg
Bagasjerom (VDA):334 liter
Tilhengervekt:-