Den laveste vi har sett

Hva i all verden er dette?

Veritas rider igjen, nå sett av spionfotografer på Nürburgring.

Veritas var et lite sport- og racing-bilmerke som ble dannet rett etter krigen. Det var tre ansatte fra BMW som flagget ut for å bygge den ultimate sportsbil. Den første bilen som ble lansert for gatebruk kom i 1949 og het Komet Coupe. Dette var en Veritas RS som ble konvertert til privat bruk i det offentlige rom. Etter det kom Saturn Coupe og Scorpion Kabriolet.

Se store bilder

De fikk inn over 200 ordre, men banksjefen satte foten ned da kontoen var tom, og firmaet opphørte i 1952.

Tilbake etter mange år

I 2001 kom Veritas med en konseptbil som het RS3. Den var utstyrt med en BMW V12 med cirka 670 hestekrefter og 760 newtonmeter. Designet skulle minne om de gamle bilene fra 50-tallet. RS3 skulle ha en vekt på ekstremt lave 950 kilo, og en toppfart på cirka 350 kilometer i timen.

Sjekk hva bilen din er verdt

Hvis Veritas oppstår igjen og velger å kalle bilen RS3, tror vi Audi vil ha noen innsigelser mot akkurat det navnet. Audi bruker i dag både RS4 og RS6 og det kan godt tenkes at de velger å bruke RS3 også.

Ny RS3?

Vis mer

Den laveste vi har sett

  1. Store bilder


Nå er bilen fotografert igjen på den kjente tyske banen Nürburgring. Etter bildene å dømme blir heller ikke dette en veldig tung og klumpete bil.

Det ser også ut som det foreløpig er en enseters bil, selv om det like gjerne kan være et sete til på høyre side. Det er nok også bortimot midtmontert motor selv om den sitter foran cockpit. Sjåføren sitter nesten mellom bakhjulene i testbilen. Vi regner med at vekten fortsatt er lav og at motoriseringen er av svært moderne karakter. Spionfotografene klarte ikke å få noe ut av sjåføren av testbilen.

Store bilder finner du her.