<b>TO VERSJONER:</b> Passat GTE kommer både som sedan og som stasjonsvogn. Ikke forvent å se mange sedaner.  Foto: VOLKSWAGEN
TO VERSJONER: Passat GTE kommer både som sedan og som stasjonsvogn. Ikke forvent å se mange sedaner. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Den ladbare hybriden VW Passat GTE får en fristende pris

Dette blir en storselger.

Den ladbare hybriden Golf GTE rakk så vidt å komme på markedet før VW annonserte Passat GTE, også denne en ladbar hybrid.

Det er alltid spennende rundt det tekniske på slike biler, men vel så spennende er det med prisen.

Nå er Passat GTE priset:

  • Sedanen skal koste fra 421.300 kroner, mens
  • stasjonsvognen skal koste 431.500 kroner.
På begge kommer frakt og leveringsomkostninger i tillegg.

Les også: Forbruket bestemmer prisen

Alle muligheter

I likhet med slektningene Golf GTE og Audi A3 e-tron kan også Passat GTE kjøres med kun forbrenningsmotoren, eller kjøres som ren elbil. I tillegg kan den kjøres som vanlig hybrid, for så å få levert all effekt fra begge motorene samtidig, om ønskelig.

På papiret skal Passat GTE kunne kjøres 50 km på strøm alene, men av erfaring er det svært få ladbare hybrider som klarer den oppgitte rekkevidden.

Batteriet på 8,7 kWh kan full-lades fra en vanlig stikkontakt på fire timer og et kvarter, og ladekontakten sitter bak VW-logoen i grillen.

Sett på maken: Hørt om VW Golf GTE Sport?

HELT NORMAL: Interiøret skiller seg ikke nevneverdig fra de andre modellene av Passat. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Kombinert effekt

Bensinmotoren er en 1,4-liters TSI-motor på 156 hestekrefter, og når den kjøres i kombinasjon med elmotoren på 115 hk (85 kW), så får du en samlet effekt på 218 hestekrefter. Dette er 14 hk mer enn i lillebror Golf GTE. DSG automatgir er en selvfølge på denne type bil.

Forbruket oppgis til 0,17 liter på mila, og utslippet er således oppgitt til 39 gram per kilometer.

Med dette i bakhånd går VW så langt som å kalle Passat GTE for en ”supermiljøbil”. Vårt råd er derimot at VW burde spare denne superbetegnelsen til en gang de trenger den bedre.

EU-kommisjonen er klar over at EU-syklusen (NEDC) favoriserer ladbare hybridbiler på en særdeles gunstig måte, og har nettopp av den grunn bestilt et nytt sett forbrukstester (WLTP).

Disse er tenkt innført i 2017, og vil gi oss svaret på hva slike ladbare hybrider faktisk bruker i virkeligheten. Skulle forbruket fortsatt være 0,17 l/mil, så er vi helt enig i at det er supert.

Men ikke før.

LES ALT OM LADBARE HYBRIDER