<b>ET LOKK TIL:</b> Ladeport på forskjermen sladrer om at dette er den ladbare versjonen av BMW X5. Litt over 800.000 kroner for den gedigne SUV-en med 313 hestekrefter må sies å være riktig gunstig.  Foto: BMW
ET LOKK TIL: Ladeport på forskjermen sladrer om at dette er den ladbare versjonen av BMW X5. Litt over 800.000 kroner for den gedigne SUV-en med 313 hestekrefter må sies å være riktig gunstig. Foto: BMWVis mer

Den ladbare BMW X5 xDrive40e er en avgiftsvinner!

Vi forventet en god pris på BMWs ladbare X5. Det fikk vi også.

I mars kunne vi annonsere den andre serieproduserte ladbare hybrid fra BMW (etter sportsbilen i8): BMW X5 xDrive40e. Nå er også norske priser klare, og importøren sier seg overbevist om at de vil glede mange.

- Siden bildene av X5 xDrive40e ble sluppet i mars har vi opplevd stor interesse i markedet, og det er derfor ekstra hyggelig å kunne lansere modellen til en meget konkurransedyktig pris, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Avgiftsvinner

BMW X5 xDrive40e vil starte på 810.000 kroner. Og det er ingen tvil om at dette, takket være «avgifts-gaven» fra staten, er mye for pengene.

Til sammenligning koster en BMW X5 xDrive35i, med 306 hestekrefter, fra 1.021.000 kroner. Vi snakker altså om en «rabatt »på over 200.000.

At prisen offentliggjøres nå betyr at de som bestiller bilen fra og med i dag vil få bilen til den prisen. Hva prisbildet eventuelt blir fra 1. januar 2016 etter eventuelle avgiftsjusteringer, er det ikke godt å vite. X5 xDrive40e lanseres i markedet i november.

313 HESTER: Bensinmotor plus elmotor gir til sammen godt med effekt, om enn mindre enn konkurrentene fra Volvo og Porsche. Foto: BMW Vis mer


Rent bortsett fra den norske situasjonen, er det hyggelig for bilprodusenter å kunne vise til gode forbrukstall og særlig lave CO2-verdier.

EU stiller stadig strengere krav til utslippene og å legge til batteripakke og plug-in-mulighet har vist seg å være en god metode for mange produsenter. X5 xDrive40e er BMW-debuten i så måte - for vår del har vi allerede kjørt prototypen på den kommende ladbare 3-serien som nå er offisiell: 330e.

I fjor høst viste en meningsmåling at svært mange nordmenn vil kjøpe en ladbar bil neste gang de skal bytte bil.

Åpenbare konkurrenter til den ladbare versjonen av X5 vil være Porsche Cayenne S E-drive, Volvo XC90 Twin Engine og Audi Q7 i sin versjon e-tron, for ikke å snakke om den ladbare versjonen av kommende Mercedes-Benz GLE.

GRØNT FOR FULLADET: Den ladbare hybriden har en batteripakke på 9 kWt som skal kunne gi opptil tre mil kjøring på bare strøm - dette ifølge BMW selv. Foto: BMW Vis mer


Offisielt knall-forbruk

BMW X5 xDrive40e leveres, som navnet indikerer, med det elektronisk styrte firehjulsdriftsystemet xDrive i kombinasjon med et ladbart («plug-in») hybridsystem. BMWs velkjente sportslige kjøreegenskaper og premium-SUV-ens velkjente attributter som vi satte pris på da vi testet den, skal være ivaretatt ifølge BMW, bare kombinert med høyere energieffektivitet og meget lavt oppgitt utslipp og forbruk.

Det gjelder imidlertid å ha i bakhodet at man må ha et bruksmønster som er tilpasset EU-syklusen for å oppnå noe i nærheten av oppgitt forbruk, og det er det ganske enkelt de færreste som vil ha i praksis.

I praksis vil det nemlig bety at man hovedsaklig kjører bilen på kortere turer med bare en og annen langtur, og at man passer på å lade batteriene ved enhver anledning. Dette gjelder for så vidt alle ladbare hybrider.

REGENERERER: Her viser iDrive-displayet at batteriet lades med energi fra retardasjonen. Foto: BMW Vis mer


Turbo og strøm

Drivlinjen med navnet eDrive, består av en firesylindret bensinmotor med BMW Twinpower Turbo-teknologi og en synkron elektrisk motor. Samlet yter systemet 313 hestekrefter. Dette er en del mindre enn Volvo med sin XC90 (400 hester), og Porsche, med sin Cayenne SE-hybrid (416 hester) .

Drivstoff-forbruket i henhold til EU-syklusen er så lavt som 0,33 liter per mil, hvilket tilsvarer et CO2-utslipp på 77 gram per kilometer. Bilen skal klare 0 til 100 km/t på kun 6,8 sekunder.

Ved elektrisk kjøring, hvilket er mulig opp til 120 kilometer i timen, med fulladet batteri, har bilen en oppgitt rekkevidde på 31 kilometer. Batteriet kan lades fra en vanlig stikkontakt, med BMWs veggbox (iWall), eller på offentlig ladestasjon.

SOM DE ANDRE: Med unntak av lokket til ladeporten på venstre forskjerm er det ingenting som skiller den ladbare X5 fra de andre versjonene. Foto: BMW Vis mer


Sømløst

BMWs eDrive-teknologi skal ifølge produsenten sørge for at forbrenningsmotoren og den elektriske motoren samhandler på en effektiv og sømløs måte, og etter førerens ønsker, uavhengig av kjøreforhold. Altså enten det dreier seg om bykjøring eller kjøring på landevei/motorvei.

En Auto eDrive knapp i midtkonsollen gjør det mulig å velge mellom Auto, Max eDrive eller sparemodus. Med Auto eDrive styres drivlinjen sømløst mellom eldrift og bensinmotoren. Med Max eDrive kjører BMW X5 xDrive40e utelukkende på elektrisk kraft.

Greit bagasjevolum

OFRER IKKE PLASSEN: Også som ladbar hybrid er det godt med lasteplass i X5. Fra 500 liter til over 1,7 kubikkmeter sluker den store SUV-en. Foto: BMW Vis mer



For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet. Bagasjevolumet er oppgitt til 500 liter minimum og maksimalt 1.720 liter. Bilen leveres ifølge BMW med et høyt nivå av standardutstyr, som blant annet inkluderer adaptivt understell med luftfjæring bak og navigasjonssystemet «Professional».

En app ved navn BMW Remote gjør det mulig å kontrollere batteriets ladetilstand, finne offentlige ladestasjoner og sjekke kjørehistorikk via en smarttelefon. Varme- og ventilasjonsfunksjoner kan også fjernstyres via app-en.

Importøren kan fortelle at BMW X5 xDrive40e blir tilgjengelig i Norge fra og med november 2015.