<b>MASKERADE:</b> I og med at 225xe Active Tourer sto uten kamuflasje på Franfurt-utstillingen, er det litt snodig at våre testkjøretøy fortsatt var delvis maskert, men det er visstnok policy når man kjører ikke-produksjonsferdige biler. Foto: KNUT MOBERG
MASKERADE: I og med at 225xe Active Tourer sto uten kamuflasje på Franfurt-utstillingen, er det litt snodig at våre testkjøretøy fortsatt var delvis maskert, men det er visstnok policy når man kjører ikke-produksjonsferdige biler. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Den ladbare BMW 225xe Active Tourer

Det ble dessverre ikke lange kjøreturen, men førsteinntrykket av BMWs første flerbruksbil med ladekontakt, var positivt.

Det var i fjor BMW gikk løs på fleksi- og flerbruksbil-markedet.

2-serie Active Tourer, basert på ny forhjulsdrevet plattform ble presentert for markedet vinteren 2014 og vi testkjørte den første gang i fjor sommer.

Nyheten her er at dette er den første ladbare hybriden i flerbruks-klassen.

Bilen er også høy-aktuell for Norge takket være avgiftsfordelen, som gjør den til en tilnærmet gavepakke.

«WERKSTESTWAGEN»: Dette er et av de siste fabrikk-testeksemplarene, eller sene prototypene, BMW har gjort tilgjengelig for oss. Vi tror med BMW at denne har et betydelig potensial her hjemme. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Over 220 hester - fortsatt under 360.000 kroner

Prisen på nye BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid er nemlig 358.600 kroner. Det er litt mer enn det som først ble annonsert, men inkluderer nå DAB+ som standard.

Til sammenligning koster dagens 225ix Active Tourer med automat og firehjulsdrift, 577.000 kroner - eller 225.000 kroner mer, med sammenlignbare ytelser.

Dermed blir dette en, mildt sagt, attraktiv familiebil med automat, firehjulsdrift og ytelser som en GTI.

STIKKORDET: i navnet 225e betyr 25 høye ytelser, x betyr firehjulsdrift og e, at bilen har en elmotor. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Les vår test av 220xd Active Tourer her!

SKAL SKROTES: Dette er bilen vi kjørte, en bil som kun brukes i den siste fasen før bilen skal i produksjon i mars. Den går til resirulering når testperioden er over. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


4x4 og automat

- Bilen har en attraktiv kombinasjon av teknologi, plass og gunstig pris, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge til Dinside.

Han forteller videre at de har et salgsmål på 1.200 eksemplarer av 225xe i 2016 - gitt at Norge får tilstrekkelig med eksemplarer når produksjonen starter i mars.

- Med elektrisk firehjulsdrift, 400 liter bagasjeplass og automatgir som standard, tror vi at dette kan bli en av våre mest solgte modeller i 2016, sier Gottschalk.

Det var en kort kjøretur vi fikk, men som nevnt var førsteinntrykket bra.

Ved fullt pådrag ut fra lyskryss, sparker det heftig fra - og skyvet kommer merkbart bakfra i starten. Det har med den spesielle typen firehjulsdrift å gjøre.

Med elektrisk firehjulsdrift menes nemlig en annen type firehjulsdrift enn standard xDrive - her er det elmotoren som gir drift bak og bensinmotoren motoren som gjør jobben der fremme. Det betyr at avhengig av typen bruk kan man ha bakhjulsdrift - kjøring kun på strøm, forhjulsdrift (bensinmotoren alene), eller drift på alle fire når begge motorene jobber sammen.

Vi legger også merke til at BMW har klart å bevare 85 prosent av bagasjeromsvolumet. Det er nemlig et klart pluss i en slik bil. Nå skal det presiseres at 400 liter med baksetene i bruk, ikke er så mye mer enn bagasjevolumet i en VW Golf. Standard 2 Active Tourer har 468 liters bagasjerom.

HØYERE GULV: Batteripakken under bagasjeromsgulvet stjeler noe plass, men slett ikke ikke så det blir ubrukelig. Foto: BMW Vis mer


224 hester

BMW 225xe er en 2-serie Active Tourer med såkalt eDrive. Det er det BMW kaller sine helt eller delvis elektrifiserte drivlinjer. BMW eDrive ble først lansert i BMW i8 og i3. BMW vil tilby en ladbar hybridmodell i alle de største segmentene i 2016. Alle ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt i september: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e, BMW 330e - og altså BMW 225xe Active Tourer.

Drivlinjen er en 1,5 liter 3-sylindret bensinmotor med BMW Twinpower turboteknologi på 136 hestkrefter kombinert med en elmotor på 88 hester. Tilsammen blir dette BMWs eDrive ladbare hybridsystem, som samlet yter 224 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er sterke 385 newtonmeter.

Med en fulladet bil opplevdes den som svært sprek og kvikk og det gir en følelse av letthet at så mye moment - hele dosen fra elmotoren - er tilgjengelig fra start. Dette til tross for at bilen veier 160 kilo mer enn tilsvarende med bare bensinmotor.

INGEN OVERRASKELSE: Ikke mye annet enn andre skjermbilder skiller BMW 225xe Active Tourer fra søskenmodellene uten ladekontakt. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Opp mot fire mil på strøm

BMW lover 41 kilometer full-elektrisk rekkevidde, men akkurat det må vi komme tilbake til når vi får gjennomført en full test.

Ingeniørene ombord forsikret oss om at en pendlerstrekning på cirka 25 kilometer skal være innen rekkevidde, også under norske forhold. Betingelsen er imidlertid at man sørger for å varme opp bilen på forhånd under lading før man drar på jobb. Dette gjøres i så fall via en smartmobil-app.

Forbruket er ellers oppgitt til 0,2 liter per mil og med et CO2-utslipp på 46 gram per kilometer. Og det fra en bil som skal klare 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

SER DU FORSKJELLEN? Bare lokket til ladeporten på venstre forskjerm sladrer om at dette er den ladbare versjonen av BMW 2-serie Active Tourer. Foto: BMW Vis mer


Utstyr og assistanse

Standardutstyrslisten inneholder blant annet firehjulsdrift, automatisk klimaanlegg, automatgir, 17-tommers lettmeltallfelger, DAB+, multifunksjonsratt, parkeringsassistent bak, cruisekontroll med bremsefunksjon, og den automatiske nødanrops-tjenesten e-call.

Via den nevnte appen på mobilen eller nettbrettet, kan man også sjekke batteriets ladestatus og bilens rekkevidde, samt få opp kart med søkefunksjon, for eksempel etter ladestasjoner.

BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid er tilgjengelig i Norge fra mars 2016, og bilen kan bestilles i skrivende stund.

Den femte BMWen med ladekontakt

Vi har fra før kjørt BMW som ladbar bil både i kompaktklassen (BMW i3) og i sportsbilklassen (BMW i8) og prototypen på ladbar 3-serie.

Da vi denne gangen skulle få en kjøretur i den ferskeste ladbare nyheten fra München, gikk ferden til testområdet i en BMW X5 xDrive40e, den ladbare store SUV-en med den hyggelige prisen.

Med andre ord er denne flerbruksbilen den femte BMW-modellen med ladekontakt vi har kjørt, og et tydelig tegn på at BMW mener alvor.