<B>SIER NEI:</B> Hvis forskerne får det som de vil kan denne knappen i framtiden være forskjellen på fyllekjøring og kjøring i edru tilstand.
SIER NEI: Hvis forskerne får det som de vil kan denne knappen i framtiden være forskjellen på fyllekjøring og kjøring i edru tilstand.Vis mer

Den kan nekte deg å kjøre

Start- og stoppknappen som nå kommer med mange biler kan hindre fyllekjøring - hvis forskerne får det som de vil.

Er det du eller bilprodusenten som skal bestemme når du får lov å starte bilen?

EU er åpenbart av sistnevnte oppfatning når de nå går inn for tvungen alkolås i bilene til helt ferske sjåfører i alle EU-land, for å kontrollere at de holder seg promillefrie i to år etter de har fått lappen. Forskerne som nå har funnet ut hvordan en kan måle alkoholinnholdet i blodet ved hjelp av huden tar ikke stilling til Den europeiske unionens forslag, men legger uansett til rette for at det skal bli svært enkelt å forhindre at berusede personer får anledning til å kjøre bil.

Les også: Ford MyKey gir deg makta

Infrarød sensor avslører promille

Flere og flere biler blir utstyrt med start- og stoppknapp istedenfor tenningsnøkkel, og det er denne den amerikanske bildeleprodusenten og trafikksikkerhetsspesialisten Takata nå går løs på.

De har nylig mottatt et betydelig millionbeløp i støtte fra den amerikanske trafikksikkerhetsorganisasjonen ACTS, for å videreutvikle en sensor som registrerer førerens alkoholnivå gjennom huden.

Foreløpig er den infrarøde sensoren pakket inn i en boks like stor som en smal brødrister, men hensikten med den økonomiske støtten fra ACTS er blant annet å redusere størrelsen så kraftig at sensoren får plass på den allerede nevnte start/stopp-knappen, og, ikke minst, gjøre løsningen så billig at den enkelt kan bakes inn i nyere biler uten at prisen stiger med 10 prosent. Håpet er å kunne masseprodusere enheten for så lite som 200 dollar (rundt 1100 kroner).

Rom for forbedring

Heller ikke tiden det tar å beregne alkoholnivået er per i dag rask nok. I dag går det flere sekunder før sensoren kan avgjøre om promillen er for høy, målet er derimot å få responstiden ned i så lite som 200 millisekunder - som i praksis er så å si umiddelbart. Det skal også bli mulig å bruke den ved både veldig lave og høye temperaturer, og ikke bare i romtemperatur som i dag.

- Målet (med prosjektet) er å fjerne påvirkede bilister fra veiene. Tradisjonelle alkotestere er invaderende, blant annet fordi en må blåse inn i en tube. Hvis denne teknologien skal kunne brukes daglig må den føles velkommen, ikke påtrengende. Bilister som simpelthen trykker på en knapp vil ikke engang merke at den er der, sier Takatas visepresident for forretningsutvikling, Kirk Morris.

Det er forventet at alkoholsensoren kommer på markedet i løpet av åtte til 10 år.

Les også: Behold lappen etter fyllekjøring

Betydelig høyere risiko

Det er lett å få inntrykk av at halvparten av norske bilister raser rundt på veiene i alkoholrus, men slik er det ikke. I den store "veikantundersøkelsen" for 2008 - 2009 ble det tatt mer enn 9.000 spyttprøver fra norske motorvognførere på Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, og av disse var det bare 0.3 prosent som inneholdt mer enn 0.2 promille alkohol.

Sammenliknet med for eksempel andelen prøver som inneholdt farlige mengder legemiddel (4.5 prosent av prøvene) synes kanskje alkohol som et lite problem, men problemet er naturligvis at sjansen for å krasje øker kraftig ved kjøring i påvirket tilstand, og at konsekvensene derfor oftere blir fatale når en først setter seg i bilen etter å ha drukket.

I undersøkelser av drepte sjåfører foretatt av politiet på Østlandet i perioden 2003 til 2008 viste det seg at så mange som 35 prosent hadde alkohol og/eller andre såkalte "psykoaktive" stoffer i blodet. I eneulykker, det vil si ulykker der det bare er en bil innblandet (for eksempel utforkjøringer), var andelen så høy som 54 prosent.