Den halvautomatiske girkassen

De siste årene har det dukket opp en rekke modeller med såkalte halvautomatiske girkasser. Disse girkassene skiller seg fra ordinære manuelle girkasser ved at kløtsjfunksjonen er automatisert.

BILLIG ALTERNATIV: De halvautomatiske girkassen er både rimelige i innkjøp og drift. Her en Opel Corsa Easytronic. Vis mer


I tillegg gires disse kassene såkalt sekvensielt, noe som betyr at man girer ved å bevege girspaken opp og ned, slik vi kjenner det fra automatgirkasser. Den velkjente H-gaten er dermed forlatt, noe som gjør det nærmest umulig å feilgire. De aller fleste halvautomatiske girkasser har også en auto-funksjon, noe som betyr at man ikke bare slipper kløtsjingen, men at man også slipper å bruke girspaken.

Rimelig i innkjøp

Hva er så de viktigste fordelene med de halvautomatiske girkassene? Jo, for det første slipper du altså å bruke kløtsjen. I tillegg har du tilgang på en automatfunksjon - og det for en billig penge. De halvautomatiske girkassene koster vanligvis ikke mer enn mellom 6.000 og 10.000 kroner.

Lavt forbruk

I tillegg har halvautomatiske girkasser et lavere forbruk enn automatgirkasser, enkelte av dem har et like lavt forbruk som en manuell girkasse. Halvautomatiske girkasser er også raske, og produserer nesten like rask akselerasjon som manuelle kasser.

Et annet argument for autokløtsjkassene, er at de gir en langt mer sportslig opplevelse enn automatkasser og CVT-kasser. Det er ikke uten grunn at biler som BMW M3, Mercedes-Benz C-klasse Sportkupé og Toyota MR2 leveres med slike girkasser. Toyota MR2-kassen er forresten blant de få kløtsjfrie kassene som ikke har en automat-funksjon.

Nøkkete girskift

NØKKETE: Mange de halvautomatiske girkassene gir et nøkkete og lite komfortabelt girskift i automatmodus. Her en Audi A2. Vis mer


Men - noen ulemper har denne teknologien også. Mange av modellene med halvautomatiske girkasser gir et nøkkete og ukomfortabelt girskift i automatmodus, og det trengs trening for å kjøre dem mykt.

Biler med automatgir beveger seg mykt fremover så snart man slipper bremsen. I biler med manuell girkasse kan man bruke kløtsjen til myke igangsettinger. I biler med halvautomatisk girkasse havner man på en måte mellom barken og veden. Den halvautomatiske girkassen krever vanligvis at du gir litt gass før den aktiveres, noe som betyr at trange parkeringshus og saktegående køkjøring kan bli slitsomt og stressende.

Må bruke brekket i bakken

Bakkestart kan også oppleves som stressende, fordi du mangler kløtsj og fordi disse kassene ikke henger på giret slik som automatkassen. Med halvautomatisk girkasse vil du derfor kunne oppleve å trille bakover et stykke før den automatiske kløtsjen går i inngrep, noe som betyr at man må bruke håndbrekket oftere enn med andre girkasseløsninger.

Blir stadig bedre

BLIR BEDRE: De halvautomatiske girkassen blir stadig bedre og vil om få år kunne være like komfortable som automatgirkassene. Her en Citroën C3 Sensodrive. Vis mer


Når det er sagt - det er store forskjeller på de ulike halvautomatiske girkassene og vår erfaring er at de nyeste girkassene lider mindre under overnevnte barnesykdommer enn de første som kom på markedet. Den halvautomatiske girkassen i Audi A2 har for eksempel en funksjon som sørger for at den "henger på giret" ved bakkestart. Vi ser derfor ikke bort i fra at denne girkasseteknologien i løpet av noen få år vil oppleves som like komfortabel som automatgirkassen.

Alfa, Audi, BMW, Citroën, Ford, MB, Opel, Smart og Toyota

Det finnes i dag en rekke bilmodeller som leveres med automatkløtsj. BMW 325, 330 og M3 kommer alle med BMWs såkalte SMG-kasse og Citroën har utviklet Sensodrive for sin C3. Ford har utviklet en såkalt EST-kasse for Fiesta og Mercedes-Benz leverer både A-klasse, C-klasse og C-klasse Sportkupé med Sequentronic. Opel har valgt å kalle sin løsning, som finnes i Corsa, Easytronic. Toyota kaller sin halvautomatiske girkasse SMT når den befinner seg i MR2 og MMT i Yaris. Også Ferrari og Smart har tatt i bruk halvautomatiske girkasser og Alfa Romeo leverer både 147 og 156 med Selespeed. Audi har utviklet to ulike varianter. Den ene er å finne i Audi A2, og den nyeste, en svært avansert versjon med to kløtsjer, er å finne i TT og nye A3.
Hvilken girkasse passer best for deg? Les vår konklusjon her.