Helt ny Volkswagen Polo

Den glemte suksessen blir ny

VW Polo har levd hele sin karrière i skyggen av storebror Golf. Men den lille bybilen har sakte, men sikkert modnet og blitt voksen - en helt ny generasjon skal nå bekrefte tendensen.

Mye har skjedd siden vi første gang testet den siste oppgraderingen av tredje generasjon VW Polo i 2001. Her er nemlig 6. generasjon VW Polo, som ble avduket forleden i Berlin.

Vi skrev allerede om forrige generasjon, i forbindelse med oppgraderingen i 2014, at den på sett og vis gjorde flere versjoner av Golf overflødig. Da vi kjørte den morsomme GTI-versjonen senere samme år, konstaterte vi dessuten at Polo-råskinnet var mer av en kjerne-GTI enn sin større bror.

Salgssuksess

VOKSEN: Sjette Polo er også den største så langt. Designen er skarpere og mer langstrukket enn forgjengerens. Foto: Volkswagen Vis mer

Hele 14 millioner eksemplarer er blitt solgt i verden siden den første Polo så dagens lys i 1975. Den var Volkswagens versjon av den lille Audi 50, som var blitt lansert året før. Det var tyskernes første bil i den nye europeiske småbilklassen som dukket opp på tidlig 70-tall. Slik bidro Volkswagen igjen til å definere en bilklasse slik de hadde gjort det med den første Golf i 1974.

Utgående Polo er også i Norge en bestselger i småbilklassen, bare slått av Toyota Yaris, hvis vi ser bort fra elbilen Renault Zoe, som ligger mellom småbil- og kompaktklassen.

OGSÅ INNVENDIG: Med vesentlig øket bredde ser det også ut til at interiøret i nye Polo vil være merkbart romsligere. Foto: Volkswagen Vis mer

Småbil? Tja...

Det begynner for øvrig nesten å bli tilfelle med denne bilen også. Med sine 405 centimeter i lengden, 175 centimeter i bredden og 145 centimeter i høyden, er nemlig nye Polo den største hittil. Den er er hele 35 centimeter lengre enn første generasjon Golf og bare ti centimeter kortere enn fjerde generasjon.

En akselavstand øket med 9 centimeter borger for både bedre komfort og stabilitet på veien, samt bedre plass for passasjerene. Volkswagen hevder da også selv at innvendig plass og bagasjerom er større enn i fjerde generasjon som utgikk i 2003. Bagasjerommet er faktisk på hele 350 liter og godt over småbilstandarden. Det er bare 30 liter mindre enn i dagens Golf.

RACEREN: Med 200 hestekrefter er nye Polo GTI flaggskipet i den nye modellrekken. Foto: Volkswagen Vis mer

Strammere i fasongen

Designen på sin side er synlig skjerpet siden forrige generasjon og gjør modellen mer tidsriktig i forhold til de nyere Volkswagen-modellene. Den ser også mer strukket ut og har en ganske dynamisk virkende profil. Men at det dreier seg om en bil fra VW er man ikke et øyeblikk i tvil om - som vanlig har man holdt seg godt innenfor husets definerte designnormer, tross frontlyktene som viser tilløp til kreativ formgivning.

RAMPETE: GTI-utgaven kan gjenkjennes på den diffusor-lignende nedre del av hekken og doble enderør. Foto: Volkswagen Vis mer

Fokus på bensin

Bilen presenteres med langt flere bensinmotor-varianter enn diesel-versjoner. En naturgass-variant står også på programmet, med en 1,0-liters TGI-motor på 90 hester.

Bensin-Polo finnes med 1,0-litersmotorer på fra 65 til 115 hestekrefter, en 1,5-liter på 150 hester og, rosinen i pølsa, en GTI med 2.0 TSI-motor på 200 hester. 7-trinns DSG-automat kan velges på alle versjoner med 95 hester og mer.

Det vises to dieselvarianter, begge med den ferskeste 1,6 TDI-motoren som ikke har vært berørt av dieselskandalen. 80 og 95 hestekrefter, henholdsvis.

DIGITALT: Førermiljøet er heldigitalt. En 6,5-tommers infotainment-skjerm er standard på alle versjoner. Her ser vi GTI-interiøret med det tradisjonelle rutemønsteret i setene. Foto: Volkswagen. Vis mer

Digital Polo

VW kaller interøret «revolusjonerende». I praksis vil nok det si tidsriktig: Mer horisontal layout på dashbordet, digitalisert instrumentpanel og de oppkoblingsmuligheter, sikkerhetssystemer og assistansefunksjoner man forventer i en moderne bil i 2017, men som inntil nylig ikke var vanlig i småbilklassen. Og nye Polo blir til og med tilgjengelig med LED-hovedlys.

Vi kan vente nye Polo hit til landet sent i høst, og prisene er i skrivende stund ikke kjent.

Les også:

Undervurdert Polo-konkurrent testet: Kia Rio

TEST: Toyota Yaris hybrid er endelig blitt det den burde vært hele tiden!

Test av Opel Corsa