STRØKENT: Jaguars sportsbil som ble født i 1961 anses av mange som den definitive klassikeren. Jaguar tilbyr nå selv nennsomt restaurerte eksemplarer av sportsbilen selveste Enzo Ferrari kalte «verdens vakreste». Foto: Jaguar
STRØKENT: Jaguars sportsbil som ble født i 1961 anses av mange som den definitive klassikeren. Jaguar tilbyr nå selv nennsomt restaurerte eksemplarer av sportsbilen selveste Enzo Ferrari kalte «verdens vakreste». Foto: JaguarVis mer

Jaguar E-Type er gjenfødt

Den ekte Jaguar-klassikeren er tilbake

Jaguar Land Rover gjenoppbygger de mest legendariske bilene sine. Land Rover var først ute med sin Series 1. Nå er turen kommet til Jaguar og E-type.

For nostalgitrippere og dem som ønsker seg noe mer genuint enn forsøk på å la fortiden gjenleve i retro-designede, nye biler (som for eksempel dagens Mini), finnes det flere muligheter: Kjøpe en klassiker og restaurere den, eller anskaffe en såkalt replica (nye biler designet som kopier av klassikere).

At klassiske biler er populære, fikk vi nylig oppleve da Norges eget Classic Car Show gikk av stabelen for tredje gang.

Fra inspirerte gjendiktninger...

NYTOLKNING: Opprinnelig Growler fra Bo Zollands VizualTech er denne E-type-inspirerte kreasjonen nå Lyonheart fra Robert Palms Classic Garages. Foto: Lyonheart Cars Vis mer

En avart av replica-kategorien er biler som er gjentolkninger av klassikere - vi har omtalt noen av de interessante eksemplene tidligere, som for eksempel Bo Zollands og Robert Palms Lyonheart-«Jaguar E-type», eller mer nylig David Brown Speedback, en nytolkning av den klassiske James Bond-bilen - kalt verdens mest berømte bil.

...til trofaste gjenoppbygginger

SOM NY: En vaskeekte, original Jaguar E-type, restaurert til fordums  glans av produsenten selv - det kan ikke bli feil. Men dyrt! Foto: Jaguar Vis mer

Men tilbake til Jaguar og den vaskeekte klassikeren - den virkelige E-type. For her er den - som ny, nylig sluppet ut av Jaguars egne restaureringsverksteder, Jaguar Land Rover Classic Works. Bilen ble utstilt på den store klassiker-messen Techno Classica i Essen, Tyskland, i april.

Jaguar har annonsert at det skal restaureres ti biler og at prisen vil være fra 285.000 pund, «avhengig av kundens spesifikasjoner». Det betyr altså at vi snakker 3,1 millioner kroner - før avgifter.

Bilen vi ser på bildene her er en 4.2 Fixed Head Coupé av den første serien. Den er opprinnelig fra California og har nå blitt fullrestaurert så den til forveksling ser ut som en splitter ny E-type må ha sett ut på 60-tallet.

DRØMMEBIL: Jaguar E-type med sine unike, sensuelle linjer har stått øverst på ønskelisten til mang en sportsbilentusiast opp gjennom årene. Foto: Jaguar Vis mer

Gjenoppbygget

Denne bilen kom til USAs vestkyst i mai 1965 og ble deretter kjørt i alt bare 126.000 kilometer før den ble satt på lager i 1983. Den har karosseri, motor og girkasse med tilsvarende nummer som originalens, fullstendig gjenoppbygget av Jaguar Classics teknikere.

Motoren er en 4,2-liters motor med seks sylindre i rekke. Effekt er 265 hestekrefter, toppfart over 240 kilometer i timen. 0 til 100 skal bilen klare på litt over syv sekunder. Kreftene sendes til bakhjulene via en firetrinns manuell girkasse.

De nevnte spesifikasjonene kunder kan be om (og betale for), er oppgraderinger som ble tilgjengelige på E-type etterhvert, deriblant helsynkronisert girkasse dersom dette ikke var installert på donorbilen, forbedret kjølesystem eller bremsekalipere fra E-type Series 2.

På Jaguars hjemmesider ligger en kort video som gir et inntrykk av hvordan prosessen med gjenskapingen av klassikeren foregår. Du finner den her.

ÅPENBART: Dette er ikke en restaurert klassiker, men en splitter ny Lightweight E-type. Det er en av bare seks som skal bygges. Foto: Jaguar Vis mer

Også nye

Jaguar Classic har andre aktiviteter enn å restaurere gamle biler - de bygger også helt nye biler i de klassiske modellseriene. Således er det to modeller som gjenskapes av Jaguar: Jaguar Lightweight E-type med aluminiumskarosseri, GT Spesial-serien fra 1963, og XKSS, sportsbilen som ble lansert i 1957.

Lightweight E-type skulle opprinnelig bygges i 18 eksemplarer, men bare 12 ble laget. Det er grunnen til at Jaguar i 2015 besluttet å bygge de resterende seks, etter nøyaktige spesifikasjoner fra den opprinnelige moodellen.

KLASSISK, MEN NY: Ett av ni nye eksemplarer av 50-tallssportsbilen Jaguar XKSS. Foto: Jaguar Vis mer

Erstatter ødelagte biler

På tilsvarende vis skal det bygges ni eksemplarer XKSS - disse erstatter de ni som ble ødelagt i den berømte fabrikkbrannen i Browns Lane i Coventry, der Jaguar holdt til, i 1957.

De nye eksemplarene av de klassiske modellseriene selges til det Jaguar kaller utvalgte kunder, og vi har ikke fått oppgitt noen pris.

OGSÅ LAND ROVER: Her er et nydelig restaurert eksemplar av Land Rovers aller første modell - Type 1 fra 1948. Den er gjenoppbygget etter samme filosofi som E-type reborn av Jaguar Land Rover Classic Works. Foto: Land Rover Vis mer

Les også: