Den asymmetriske førerkollisjonsputen

2004: Den asymmetriske førerkollisjonsputen

DEN IKKE-SYMMETRISKE KOLLISJONSPUTEN: Denne uvanlige kollisjonsputevarianten, som kan sees midt på det øvre bildet, er avhengig av et fast, eller statisk, rattnav (under). Vis mer
Vis mer


Vi har allerede vært inne på årsaken til at førerkollisjonsputer tradisjonelt har hatt en rund utforming, nemlig at denne puten er montert i rattnavet. Fordi rattet kan dreies, vet man aldri hvilken posisjon rattet har ved sammenstøt, noe som fordrer en utforming som oppfører seg likt uansett rattposisjon.

I 2004 kunne imidlertid Citroën vise verden sin nye modell C4. Denne har fast - eller statisk - rattnav, noe som blant annet åpner for en skreddersydd utforming av kollisjonsputen. Dermed kunne Citroën gi bilen en passasjerkollisjonspute med en mer ideell, ikke-symmetrisk form, tilpasset en menneskelig overkropp.

Utbredelse: Kun i enkelte Citroën-modeller (C4, C4 Picasso, C5) med fast rattnav.