<b>SELVKJØRENDE: </b> Både lastebiler fra Scania og Volvo var i kvartetten som kjørte de 320 kilomterene nesten uten påvirkning fra sjåføren.  Foto: SKJERMDUMP YOUTUBE / Vejdirektoratet
SELVKJØRENDE: Både lastebiler fra Scania og Volvo var i kvartetten som kjørte de 320 kilomterene nesten uten påvirkning fra sjåføren. Foto: SKJERMDUMP YOUTUBE / Vejdirektoratet Vis mer

Delvis selvkjørende lastebiler kjørte 320 kilometer i Danmark

Den autonome utviklingen tar stadig sjumilssteg. I disse dager testes selvkjørende lastebiler og i nær fremtid kan du lade elbilen i fart.

Fremtiden er autonom og elektrisk, snart trenger du verken ha hendene på rattet, føttene på pedalen eller stoppe for å lade.

LES OGSÅ: Slik rapporterer bilene hvordan føret er til hverandre

Den teknologiske utviklingen går så raskt at det er vanskelig å henge med på alle fronter. Flere biler kjører nå ut fra garasjen og venter utenfor døren din bare ved et tastetrykk, og snart kan vi forvente både førerløse biler og lastebiler på veiene.

Nylig kjørte fire lastebiler fra København til Padborg i kolonne. Målet var å teste deres autonome funksjoner.

- Skal jeg komme med et tidsanslag, så vil jeg anslå at dette (autonome lastebiler journ.am) er en realitet iløpet av en fem års tid, forteller leder for ITS-seksjonen Anders Godal Holt i Statens vegvesen til vegnett.no

LES OGSÅ: Her er fremtidens lastebil

Fire selvkjørende lastebiler

Lastebilene hadde alle fører i setene, uten at de hadde spesielt annet å gjøre enn å overvåke. Den første lastebilen ledet an, og deretter kunne de tre bak følge etter.

Det er allikevel langt frem til de blir å se i trafikken rundt deg. For at det skal være mulig, er det flere lovverk som må endres.

SER FREMMOVER: Seksjonsleder ITS Anders Godal Holt tror ikke vi behøver vente lenge før vi ser vogntogene kunne følge etter hverandre uten at føreren griper inn. Foto: PRIVAT Vis mer


- Det vi her er vitne til er at vi nå tar i bruk teknologi på en måte som bidrar positivt til trafikksikkerhet, trafikkflyt og bedre utnyttelse av kapasiteten i veinettet, forteller Godal Holt.

Lastebilene holder ved hjelp av Adaptive cruise control samme fart som lastebilen foran seg, samtidig som de tilpasser avstanden hvis den skulle sette ned farten. I tillegg er det en rekke sensorer rundt lastebilen som gir den informasjon om hva som skjer rundt den.

LES OGSÅ: Slik lærer de selvkjørende bilene å se

På dagsorden til EU

Godal Holt forteller at nettopp dette temaet er satt høyt hos EU, og at det er store økonomiske og miljøvennlige gevinsterer.

- Teknologien kan dessuten bidra til bedre trafikksikkerhet og bedre miljø gjennom at det brukes mindre drivstoff, for å nevne noe, sier han.

Vil lade i fart

Med utviklingen av kjøretøyene trengs også utvikling av veinettet, trolig er det ikke lenge før du kan lade elbilen mens du kjører. Litt som konseptet med radiostyrte biler, snudd på hodet.

Det kan kanskje allerede bli en realitet på nye E39 når Statens Vegvesen får fart på utbyggingen av veien.

LES OGSÅ: Audi vil la støtdemperne lade bilen

LAD MENS DU KJØRER: I fremtiden kan du ifølge vegvesenets planer lade bilen mens du kjører på E39. Vis mer


Målet om en fergefri og fullt oppgradert E39 er ikke noe nytt. Statens Vegvesen har arbeidet med denne planen i mange år, som er priset til rundt 340 milliarder kroner.

- Vi mener at det kan være veldig hensiktsmessig å bygge denne type kraftproduksjon med anleggsarbeidene langs veien, forteller Kjersti Kvalheim Dunham i Statens Vegvesen til Toi.no

LES OGSÅ: Nå kommer de smarte bilveiene

Langs veien er det planer om å bygge vindturbiner, solcellepaneler, tidevanns- eller bølgekraftverk.

- Strømmen vi håper å produsere bør være nok til å drive lys langs veien, viftene i tunnelene og variabel skilting, fortsetter Dunham.

Energien som da blir til overs ønsker Vegvesenet å lade både store og små kjøretøy langs veien med.